نمایش فرهنگ ایرانی در اکسپو 2015
المپیک اقتصادی، تعبیری است که برای اکسپو به کار می‌رود. رویدادی که هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود. در این دوره از نمایشگاه‌های اکسپو که در میلان با موضوع «تغذیه زمین، انرژی برای حیات» برگزار خواهد شد، ایران متفاوت از سایر ادوار گذشته حضور خواهد یافت. برای نخستین بار ایران زمینی را در اکسپو در اختیار گرفته و با طراحی زیبا و بهره‌گیری از معماران و طراحان ایرانی غرفه، فرهنگ ایران را به نمایش خواهد گذاشت. عضویت ایران در کمیته راهبری نیز یکی دیگر از رویدادهایی است که برای نخستین بار در اکسپو میلان اتفاق افتاده و این امر نشان از تغییر نگرش دنیا به ایران دارد. المپیک اقتصادی، تعبیری است که برای اکسپو به کار می‌رود. رویدادی که هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود. در این دوره از نمایشگاه‌های اکسپو که در میلان با موضوع «تغذیه زمین، انرژی برای حیات» برگزار خواهد شد، ایران متفاوت از سایر ادوار گذشته حضور خواهد یافت. برای نخستین بار ایران زمینی را در اکسپو در اختیار گرفته و با طراحی زیبا و بهره‌گیری از معماران و طراحان ایرانی غرفه، فرهنگ ایران را به نمایش خواهد گذاشت. عضویت ایران در کمیته راهبری نیز یکی دیگر از رویدادهایی است که برای نخستین بار در اکسپو میلان اتفاق افتاده و این امر نشان از تغییر نگرش دنیا به ایران دارد. در همین راستا، حسین اسفهبدی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاهی در گفت‌وگوی تفصیلی خود درخصوص حضور ایران در نمایشگاه اکسپو 2015 میلان به بازگو کردن برخی جزئیات پرداخته است.

حضور ایران در اکسپو به چند سال پیش بر‌می‌گردد؟
اولین اکسپو که ایران در آن شرکت داشته، اکسپو انگلیس در سال ۱۸۵۱ میلادی به دستور میرزا تقی خان امیرکبیر است. به عبارتی می‌توان گفت ایران از ۱۶۴ سال پیش در نمایشگاه اکسپو حضور داشته است.

حضور در اکسپو به‌عنوان شرکت‌کننده چه شرایطی دارد؟
سازمانی تحت عنوان BIE وجود دارد که کشورهای شرکت‌کننده باید در آن عضو باشند و حق عضویت پرداخت کنند. در غیر این صورت از شرکت در این نمایشگاه باز خواهند ماند.

آیا کاندیداتوری برای میزبانی اکسپو ضوابط خاصی دارد؟
بله؛ برای اینکه یک کشور بتواند کاندیدای برگزاری اکسپو شود، باید پروسه‌ای طولانی را طی کند. برای میزبانی این نمایشگاه رای‌گیری صورت می‌گیرد. درست مثل جام جهانی و المپیک البته با شرایطی به مراتب سخت‌تر.
دلیل این حساسیت برای میزبانی اکسپو چیست؟
مهم‌ترین دلیل آن رونق اقتصادی است. در هر محلی که اکسپو برگزار می‌شود، اقتصاد آن کشور دگرگون خواهد شد. به‌طور مثال در حال حاضر ایتالیا در رکود اقتصادی به سر می‌برد؛ اما برگزاری این اکسپو در میلان، ایتالیا را از رکود خارج خواهد کرد. تصور کنید ۶ ماه این نمایشگاه برگزار می‌شود و از تمام دنیا برای بازدید از این رویداد بزرگ اقتصادی که رویکردی فرهنگی هم دارد، به این کشور می‌آیند. در واقع هجوم توریست در این ۶ ماه، اقتصاد کشور میزبان را متحول می‌کند.

هدف از برگزاری اکسپو ۲۰۱۵ چیست؟
تقویت روابط بین‌الملل در یک موضوع مشترک، به اشتراک گذاردن تجارب آموزنده و فرهنگی در یک موضوع جهانی، نمایش توانمندی‌ها،‌ تاریخ، تمدن، ‌آداب و رسوم یک کشور حول یک موضوع خاص از مهم‌ترین اهداف برگزاری اکسپوها به شمار می‌رود. اما در اکسپو 2015 میلان مهم‌ترین هدفی که دنبال می‌شود،‌ تقلیل مرگ و میر انسان‌ها به خصوص مادران بر اثر گرسنگی است. انتظار می‌رود در این دوره آن قدر تنوع غذایی و نوآوری در اکسپو دیده شود که برای هیچ‌کس تامین غذا به‌عنوان یک مشکل، مطرح نباشد.

حضور در اکسپو برای ایران چه مزیت‌هایی به لحاظ اقتصادی و تجاری دارد؟
هر چند می‌توانیم با حضور در اکسپو، فرهنگ و سنت کشور را به مردم دنیا معرفی کنیم،‌ اما دو هدف اصلی را در این دوره از نمایشگاه‌ها دنبال می‌کنیم؛ اول جذب گردشگر و دوم بازاریابی اقلامی همچون کشمش و ‌زعفران که امکان صادراتشان از ایران وجود دارد.

بخش خصوصی تا چه اندازه در اکسپو ایفای نقش می‌کند؟
باید این نکته را تاکید کنم که این دولت‌ها هستند که در اکسپو شرکت می‌کنند نه بخش خصوصی. البته نمی‌توان گفت بخش خصوصی به هیچ عنوان دخالتی در این امر ندارد. قسمت‌هایی از جمله قسمت تجاری، رستوران و حتی عرضه برخی از محصولات به عهده بخش خصوصی است.

با توجه به اینکه این دوره نخستین بار است که به کشورما، زمین اختصاصی تعلق می‌گیرد، چرا تا کنون ایران نتوانسته بود چنین امکانی را در اکسپوها به دست آورد؟
تعاملاتی که اخیرا در سطح بین‌الملل داشتیم، در این خصوص بسیار تاثیرگذار بود. ما به دنیا ثابت کردیم که قصد جنگ با هیچ کشور و ملتی را نداریم و صلح طلب هستیم.

تفاوت اکسپو ۲۰۱۵ با سایر اکسپوهای برگزار شده چیست؟
اکسپو میلان در فضایی با مساحت 150 هکتار برگزار می‌شود و تمام کشورها دور یک خیابان جهانی گرد هم می‌آیند. طول این خیابان 1500 متر و عرض آن 35 متر است.

ایران برای اولین بار در کمیته راهبری اکسپوها حضور دارد. آیا می‌توان این موضوع را امتیازی برای ایران دانست؟
بله قطعا؛ هر چند ایران از قبل از انقلاب عضو اتحادیه برگزارکننده اکسپو بوده، اما هیچ‌گاه سمتی نداشته است. وی این دوره با درایت دولت یازدهم، توانستیم در این کمیته کاندیدا شده و جزو ۲۰ کشور عضو کمیته شویم. این در حالی است که کشورهای بزرگی همچون آمریکا و انگلیس برای حضور در کمیته راهبری رای کافی را به‌دست نیاوردند.

آیا در نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۵ میلان، محصولات ایرانی نیز برای فروش عرضه خواهند شد؟ چند نوع غذا به نمایش گذاشته می‌شوند؟
در این نمایشگاه اجازه فروش عمده وجود ندارد؛ اما برخی از محصولاتی که برای ایران از نظر صادراتی مزیت دارد، با بسته‌بندی‌های زیبا به‌صورت جزیی عرضه می‌شود. زیرا مقررات اکسپو این اجازه را نمی‌دهد که به‌صورت انبوه محصولات را عرضه کنیم. از این محصولات می‌توان به پسته، زعفران، ‌کشمش، خرما و زرشک اشاره کرد. در این راستا سعی شده از بهترین صادرکنندگان کشور در این محصولات استفاده شود. در این نمایشگاه 160 نوع غذای ایرانی سرو می‌شود.

آیا در رستوران غرفه ایران غذاهای سنتی نیز عرضه می‌شود یا تنها به نمایش گذاشته خواهد شد؟
رستورانی که در این غرفه تعبیه شده است، غذاهای سنتی ایرانی را به‌صورت تست رایگان عرضه می‌کند در صورت تمایل بازدیدکنندگان برای صرف غذای خاص، این رستوران غذا را در محلی که برای پذیرایی از میهمانان در نظر گرفته شده، سرو خواهد کرد.

برای معرفی ایران به جز عرضه محصولات، چه اقداماتی صورت گرفته است؟
ما فیلم‌هایی را از جاذبه‌های گردشگری ایران تهیه کرده‌ایم و برای نمایش آنها فضایی به مساحت 165 متر در غرفه درنظر گرفته‌ایم. در این راستا مستندسازان خبره را مشارکت داده‌ایم. یکی از فیلم‌هایی که به نمایش گذاشته خواهد شد، باغ‌های ایرانی و اقتباس باغ‌های بزرگ و معروف دنیا از آنها است.

روز یکم شهریور ماه به‌عنوان روز ایران در اکسپو میلان نام‌گذاری شده است. در این روز خاص چه برنامه‌هایی تدارک دیده شده است؟
این روز برای ایران دارای اهمیت بسیاری است. بالطبع برنامه‌های خاصی در این روز تدارک دیده شده است. در روز ملی ایران، تمام فضای نمایشگاه اکسپو به کشورمان تعلق دارد. کلیات برنامه‌ها مشخص شده و مشغول تدارک جزئیات هستیم.

برای علاقه‌مندانی که مایل به حضور در اکسپو میلان هستند، چه تدابیری اندیشیده شده است؟
این کار بر عهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. البته کمیته‌ای نیز در این خصوص با ما همکاری دارد.