هشدار وزیر کشور به پاکستان
شامگاه پنج‌شنبه 17 بهمن‌ماه 1392، یک گروه از دیده‌بانان مرزی ایران در مرز پاکستان ناپدید می‌شوند. مرزبانی و قرارگاه سپاه قدس که وظیفه حراست از مرزهای شرقی را برعهده دارند، دست به‌کار شوند. گروه‌های جست‌وجو با دو فروند هلی‌کوپتر در منطقه جکیگور استان سیستان و بلوچستان به دنبال دیده‌بانان مفقودشده می‌گردند.
شواهد نشان می‌دهد هیچ درگیری در منطقه انجام نشده است؛ درحالی‌که جست‌وجوها ادامه دارد روز شنبه ۱۹ بهمن ماه گروهک تروریستی موسوم به جیش‌العدل در توییتر خود عکس‌هایی از ۵ مرزبان ایرانی را منتشر می‌کند و مسوولیت ربودن آنان را برعهده می‌گیرد. در این عکس‌ها پنج مرد که ادعا شده از مرزبانان‌ ایرانی هستند، در کنار هم نشسته‌اند و به نظر می‌آید دست چهار نفر ازآنها از پشت بسته شده است.
نخستین احضار سفیر پاکستان به وزارت خارجه
جمهوری اسلامی ایران در نخستین واکنش به این اقدام، روز یکشنبه ۲۰ بهمن ماه، نور محمد جدمانی، سفیر پاکستان در تهران را به وزارت خارجه احضار می‎کند. در این دیدار، مدیرکل غرب آسیای وزارت امور خارجه مراتب ناخرسندی و اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران را به او ابلاغ می‌کند.
در این ملاقات مدیرکل غرب آسیا با اشاره به وقوع چندین فقره از حوادث تروریستی در ماه‌های اخیر در مرزهای دو کشور و استفاده تروریست‌ها از خاک پاکستان، علاوه‌بر لزوم تضمین سلامت و بازگرداندن افراد ربوده شده، استرداد عاملان این عملیات تروریستی و همچنین اقدام جدی دولت پاکستان در جلوگیری از تکرار این‌گونه حوادث در آینده را خواستار شد. سفیر پاکستان نیز با ابراز تاسف از وقوع این حادثه اظهار کرد پیگیری این موضوع را وظیفه مهم خود به شمار می‌آورد و مراتب را جهت پیگیری‌های لازم به دولت متبوع خود اعلام خواهد کرد.
ابراز امیدواری قشقاوی نسبت به رهایی سربازان ایرانی گروگان گرفته شده
با گذشت چند روز از این ماجرا و سکوت خبری نسبی که حاکم شده بود، روز جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ معاون پارلمانی و امور کنسولگری وزارت امور خارجه با بیان اینکه «رایزنی‌های لازم برای آزادی مرزبانان ربوده شده ایرانی از آغاز حادثه در حال پیگیری و انجام است» گفت: «رایزنی‌های صورت‌گرفته در مورد موضوع اخیر همچون موارد مشابه قبلی تا قبل از حصول نتیجه رسانه‌ای نمی‌شود.»
حسن قشقاوی در مورد آخرین پیگیری‌های صورت گرفته اظهار کرد: وزارت امور خارجه، وزارت کشور و سایر ارگان‌های ذی‌ربط از آغاز‌ین لحظات وقوع این حادثه در حال پیگیری این موضوع هستند.
تشکیل کمپین حامیان سربازان ربوده شده
اما در کنار تلاش‌های مسکوت مقامات مسوول در ایران، شبکه‌های اجتماعی به صورت آشکارا به تلاش برای آزادی این سربازان پرداختند. از جمله می‌توان به ایجاد کمپین حامیان سربازان ربوده‌شده ایرانی توسط جیش العدل و ارسال نامه به چهار مقام برجسته دنیا اشاره کرد. کمپین حامیان سربازان ربوده شده ایرانی به زبان‌های مختلف در صفحات شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک خطاب به چهار مقام برجسته در دنیا یعنی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، ممنون حسین، رئیس‌جمهور پاکستان و پیتر مارور، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ «تضمین سلامت و آزادی این سربازان و بازگشت آن‌ها» را خواستار شدند.
با تداوم وضعیت موجود، روز یکشنبه ۲۷ بهمن، رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان خطاب به مقامات پاکستانی گفت: با توجه به اینکه گروهک‌های تروریستی بعد از انجام هر عملی در ایران به خاک پاکستان وارد می‌شوند این کشور باید موضع روشنی در قبال این گروهک‌ها داشته باشد. حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی خواستار آن شد که کشور پاکستان باید این افراد را دستگیر و تحویل جمهوری اسلامی ایران بدهد. قضایا به این صورت ادامه داشت تا اینکه روز دوشنبه ۲۸ بهمن ماه، گروهک تروریستی جیش‌العدل اولین ویدئو از پنج سرباز ایرانی در اسارت را منتشر کرد. در این ویدئو یکی از سربازان ایرانی از سلامت‎شان خبر می‎دهد و از حکومت جمهوری اسلامی می‎خواهد تا با برآورده کردن خواسته جیش العدل، امکان بازگشت آنها به کانون خانواده‎هایشان را فراهم کند.
هشدار وزیر کشور به پاکستان و افغانستان
پس از انتشار این ویدئو بود که وزیر کشور به بیان آخرین اقدامات صورت گرفته برای پیگیری وضعیت پنج سرباز ربوده شده ایرانی توسط جیش‌العدل، پرداخت. به گزارش «ایسنا»، عبدالرضا رحمانی فضلی از برگزاری جلسات متعددی با حضور مسوولان امنیتی و انتظامی و بررسی موضوع از طریق وزارت امور خارجه و وزارت کشور خبر داد. به گفته رحمانی فضلی برخی مقامات ایرانی برای مذاکره با مقامات پاکستانی و مذاکره به این کشور رفته‌اند. وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر به‌دلیل رشادت فرزندان ایران و کنترل دقیق مرزها، امکان ورود به کشور ما وجود ندارد، گفت: «پاکستان و افغانستان تسلط بر حوزه‌های جغرافیایی خود به‌ویژه در مرز ایران را ندارند؛ بنابراین قاچاقچیان و کسانی که به دنبال سوءاستفاده از این نقاط هستند در این مرزها تجمع پیدا می‌کنند.» وزیر کشور با بیان اینکه «منطقه ما کاملا امن است»، ادامه داد: «از کشور پاکستان خواسته‌ایم تا با جدیت و قدرت با این موضوع برخورد کند و در غیر این صورت به ایران اجازه بدهد تا نیروهای ایران به عمق مرزهای پاکستان و افغانستان نفوذ کند؛ چراکه با شرایط به‌وجود آمده ایران آمادگی و توان ایجاد فضای امنیتی جدید را برای منطقه خود دارد.»
احضار مجدد سفیر پاکستان به وزارت خارجه
در ادامه تحولات نیز مجددا معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه با دعوت سفیر پاکستان به وزارت امور خارجه، بر ضرورت پیگیری مجدانه موضوع ربایش پنج تن از نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در منطقه مرزی جکیگور تاکید کرد.
ابراهیم رحیم‌پور در این دیدار با یادآوری وضعیت غیرقابل قبول اقدامات امنیتی و حفاظتی طرف پاکستانی در نقاط مشترک مرزی دو کشور برای مبارزه با تردد اشرار و اقدامات تروریستی گروهک‌ها، لزوم تضمین سلامت و بازگرداندن نیروهای ربوده‌شده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و همچنین تحویل عوامل و مجرمان این اقدامات تروریستی را که اینک در خاک پاکستان مستقر هستند، خواستار شد.