دزدگیر بی نام و نشان نخرید
سورنا، ستارخان، شهر زیبا و چراغ‌برق. دزدگیرها اینجا هستند. می‌گویند این چهار خیابان پایتخت، بهترین نقطه برای خرید تجهیزات خودرویی است. با نگاه به مغازه‌های دو سوی این خیابان‌ها می‌توان دزدگیر مورد نظر خود را با بهترین قیمت و هزینه‏ نصب پیدا کرد. بسیاری معتقد هستند مرکز فروش دزدگیر مانند دیگر تجهیزات مربوط به خودرو در خیابان چراغ‏برق واقع شده است. علاوه‌بر عمده‏فروشی در تعدادی از فروشگاه‏های این خیابان دزدگیر به صورت تک نیز فروخته و نصب می‏شود.
اطلاعاتی که فروشنده‌ها می‌دهند نشان می‌دهد قیمت دزدگیرهای تصویری از دزدگیرهای معمولی گرانتر است و برای خرید یک دزدگیر مطلوب که بتواند تصویر دزد و عملیات سرقت را نشان دهد باید پول بیشتری خرج کرد. دزدگیرهای موجود در بازار از کشور چین وارد می‌شوند؛ ولی به غیر از دزدگیرهای چینی در قفسه‌های فروشگاه‌ها گاه بسته‌های دزدگیر ساخت کره، تایوان و سنگاپور هم دیده می‌شود و مشتریان خاص خود را دارد.
هر دزدگیر شامل یک بسته است که با محتویات خاص و قیمت متفاوتی به مشتری ارائه می‌شود. برخی از این پکیج‌های دزدگیر شامل آژیر، ریموت و سیم‌کشی است که کارآیی آن باز و بسته کردن قفل و صندوق‌پران است که برخی دزدگیرها در محتویات خود قطعه‌ای را که برای صندوق‌پرانی نصب می‌شود، ندارند.
همچنین یکسری از این دزدگیرها خروجی چشمی دارند و برخی دزدگیرها فاقد این مزیت هستند. به گفته فروشنده‌های محدوده شهر زیبا هر مزیتی که در بسته دزدگیرها جا می‌گیرد هم بسته را کامل می‌کند و هم می‌تواند باعث رضایت بیشتر مردم شود. البته هر امکاناتی که به این بسته افزوده شود قیمت را بالاتر می‌برد. یک بسته معمولی دزدگیر که شامل آژیر، ریموت و سیم‌کشی است ۹۰ هزار تومان قیمت دارد و ۳۰ هزار تومان اجرت نصب برای آن در نظر گرفته شده است.
یکی دیگر از دستگاه‌های دزدگیر که به خریدار پیشنهاد می‌شود و از بسته دزدگیر قبلی مجهزتر به نظر می‌رسد، شامل آژیری با صدای بلندتر و خروجی چشمی است و این دو ویژگی بسته دزدگیر را برای مشتری جذاب می‌کند. قیمت این دستگاه ۱۰۰ هزار تومان و هزینه نصب آن ۳۰ هزار تومان است. بسته دزدگیر دیگری که با کارآیی متفاوتی معرفی می‌شود و ریموت باز و بسته کردن ‌ بی صدا یکی از مزیت‌های این بسته است و آژیر آن جداگانه روی خودرو نصب می‌شود ۱۱۰ هزار تومان قیمت دارد و مانند باقی دزدگیرها ۳۰ هزار تومان هزینه نصب آن است. اگر خودرو پراید ۱۱۱، ۱۳۱ و پژو باشد شاید قدری قیمت و مزیت‌های بسته‌های پیشنهادی تغییر کند و بسته‌ای که به مشتری فروخته شود با کارآیی معمولی باز و بسته باصدا و بی‌صدا همراه با خروجی چشمی باشد. قیمت چنین بسته‌ای در این خرده فروشی‌ها ۱۴۵ هزار تومان و هزینه نصب آن کمی بالاتر از باقی دزدگیرهای خودرو است و ۴۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.
یکی دیگر از دزدگیرهای مناسبی که فروشنده معرفی می‌کند دارای مزیت کارکال یا همان پیجر است که فقط دزدگیرهای تصویری همچون ماجیکار از این مزیت برخوردارند. با داشتن این ویژگی با وارد کردن ضربه روی شیشه جلو اتومبیل در قسمتی که کارکال در آن قسمت نصب شده است می‌توان راننده را از طریق ریموت کنترلش پیج کرد یا با وارد کردن ضربه به دفعات (کددهی) درب اتومبیل را باز کرد.بسته‌ای که شامل کارکال و ریموت تصویری به همراه آنتن است ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد.
هر دزدگیری برای هر خودرویی متفاوت طراحی شده است و در بسته‌های دزدگیرمتناسب با شرایط خودرو محتویات در کنار هم چیده شده است.
معمولا ریموت‌های دزدگیر تصویری از ریموت‌های دزدگیر معمولی کارآیی بیشتری دارند. برخی از این ریموت‌ها توانایی این را دارند که در ساعت مشخصی تنظیم شوند و در همان ساعت روشن و خاموش شوند.
یک مزیت جالبی هم که برخی دزدگیرها دارند این است که در صورت خرابی خودرو هشدار می‌دهند و به راننده اعلام می‌کنند زمان اعزام خودرو به تعمیرگاه فرا رسیده است. چنین بسته دزدگیری ۵۲۰ هزار تومان قیمت دارد و خریدار برای نصب آن باید ۸۰ هزار تومان اجرت بپردازد.
اما به گفته یکی از فعالان بازار، برخی از دزدگیرهای موجود در بازار از ایمنی کافی برخوردار نیستند و واردکنندگان این دزدگیرها همواره تلاش می‌کنند تا با ارائه درصد فروش بیشتر به فروشندگان، سهمی از بازار را در اختیار داشته باشند.
همچنین با وجود نظارت‌های بسیاری که در این بازار صورت گرفته است، متاسفانه بخش زیادی از دزدگیرهای موجود در بازار به صورت قاچاق وارد می‌شوند و از کیفیت مطلوب برخوردار نیستند. همین امر باعث می‌شود خریداران دزدگیرهایی که به‌صورت غیررسمی وارد کشور شده است، از خدمات پس از فروش بهره‌مند نشوند و با خرید این دزدگیرها با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند.
به خریداران دزدگیر می‌توان این توصیه را کرد که کیفیت کالای خریداری شده را فدای قیمت نکنند و با خرید دزدگیرهای بی‌نام و نشان یا دزدگیرهای فاقد گارانتی و خدمات پس از فروش نامناسب، خود و وسیله شخصی‌شان را در معرض خطرهای احتمالی قرار ندهند.
بازاری‌‌ها چه می‌گویند؟
اگر بخواهیم یک دزدگیر ساخت کره را همراه با گارانتی خریداری کنیم باید ۵۰۰ هزار تومان بپردازیم و این دزدگیر مرغوب را برای کنترل امنیت استفاده کنیم. اما همین دزدگیر بدون گارانتی و ساخت چین ۳۹۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. دزدگیر ساده از کمپانی ایزی‌کار که ساخت کره است ۲۲۰ هزار تومان قیمت دارد و دزدگیر تصویری از این کمپانی بین ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. اما فروشندگان در خیابان ستارخان دزدگیر مرغوب دیگری معرفی می کنند و آن استیل ‌میت است . این دزدگیر ۳۴۰ هزار تومان قیمت دارد تصویری بوده و دارای
دو ریموت است.