آیا واقعا به سوپرماشین‌های برقی احتیاج داریم؟

فناوری در خودروهای برقی حرف اول را می‌زند و خودروسازانی که توانسته‌اند وارد این بخش شوند زیر‌ساخت‌های فنی بالایی دارند. رسیدن به تولید انبوه تنها ملاکی است که می‌توان گفت یک محصول تجاری‌سازی شده است و در حال‌حاضر خودروهای محدودی از نظر تنوع در بازار خودروهای سبز در تردد هستند و معروف‌ترین آنها ساخته‌های شرکت تسلا موتورز است. رسیدن به سرعت‌های بالا در دستور کار برخی شرکت‌ها قرار گرفته است که به برقی‌سازی روی آورده‌اند. محصولات این شرکت‌ها قرار است ابر خودروهایی دوستدار محیط زیست باشند اما سوالی که همواره مطرح می‌شود این است که آیا سوپر‌اسپرت‌های برقی یک نیاز است؟ و این خودرو‌ها تا چه حد می‌توانند در این بخش جذاب به نظر برسند. واقعیت اما این است که این موضوع در حال رخ دادن است و خودروهایی با شتاب‌های افسانه‌ای صرفا با استفاده از نیروی برق در حال ورود به جاده هستند و برخی از آنها نیز با سرمایه چینی اما در آمریکا در حال طراحی و ساخت هستند که تا ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت دارند. افزایش و بهبود باتری‌های لیتیوم یونی و فناوری ساخت موتورهای الکتریکی باعث شده است خودروهای برقی مرز سرعت را درنوردند.

در کنار افزایش قدرت در باتری و موتورها، خودرو‌های برقی سبک‌تر از نمونه‌های بنزینی ساخته می‌شوند. برای مثال در تسلا مدل S خودرو برای اینکه وزن کمتری داشته باشد لاستیک زاپاس ندارد و به جای داشتن لاستیک زاپاس و رینگ خودرو از لاستیک‌هایی مقاوم‌تر و البته گران‌قیمت استفاده می‌کند که کمتر نیاز به تعویض پیدا کنند و البته در صورت پنچری خودروبرها با هزینه کم خودرو را به نمایندگی منتقل می‌کنند که جزو خدمات از پیش مشخص شده است و تا رفع مشکل شرکت خودرویی مشابه در اختیار راننده قرار می‌دهد. این روزها عبور خودروهایی با صدای کم بدون غرش‌های کر‌کننده در برخی ایالت‌های آمریکا عادی شده است. سوپر‌اسپرت‌ها عموما به دلیل هیجان نیروی موتور و صدای خاصی که تولید می‌کنند مورد توجه هستند و البته در بخش شتاب و قدرت و بالاترین سرعت این خودروهای برقی کاملا رقابتی عمل می‌کنند و می‌توانند سپر به سپر غول‌های احتراق درونی حرکت کرده و حتی جلو بزنند. باید به این نکته توجه کنیم که خودرویی با باتری‌های ۱۰۰ کیلوواتی که انرژی ذخیره شده در آن می‌تواند برق یک ناحیه کوچک از شهر را حتی تامین کند پتانسیل بالایی را با خود حمل می‌کند که با موتورهای نسل‌های بعدی این‌قدرت‌ها و توان‌ها می‌توانند بسیار بیشتر افزایش پیدا کند و شاید فناوری حال‌حاضر نسبت به پتانسیل موجود در خودروهای برقی مانند خودروهای دهه ۵۰ میلادی هستند و جا برای رشد و پیشرفت بسیار زیاد است.

رکورد‌های زیادی وجود دارد که خودروهای برقی در سال‌های نه‌چندان دور به آنها حمله خواهند کرد و خودروهایی در کلاس بوگاتی شیرون با موتور‌های الکتریکی اجتناب‌ناپذیر است و البته نمونه‌هایی غیر‌تولیدی با قدرت‌های سرسام آور تا به حال بر روی پلت فرم خودروهای بنزینی ساخته شده‌اند اما برای اینکه یک خودرو به تولید انبوده برسد باید مراحل مختلف و آزمایش‌های متعددی را پشت‌سر بگذارد و صرف تولید نیرو و حرکت کردن کافی نیست. خودرو‌سازان مطرحی مانند فراری، پورشه و مک‌لارن اما با احتیاط وارد این وادی شده‌اند و با موتورهای هیبرید در حال آزمایش نیروی برق هستند اما با احتیاط کامل وارد این بخش از نیروی محرکه شده‌اند. سوپر‌اسپرت‌های هیبرید این روزها در حال تردد در جاده‌ها هستند و به حالت تولیدی وجود دارند اما سوپر‌اسپرت‌های برقی که بتوانند در کمتر از ۵/ ۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسند به‌جز تسلا مدل S با باتری‌های ۱۰۰ کیلواتی خودروی دیگری نیست که حالت تولیدی داشته باشد. در این خودرو هم هر‌چه توان باتری‌ها کمتر شود، شتاب خودرو هم کاهش می‌یابد و مدل‌های ۸۵ کیلوواتی برای رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به بیش از ۳ ثانیه زمان نیاز دارند. شرکت تسلا موتورز با ساخت نمونه‌های متنوعی از خودروهای برقی در حالت حرکت به سمت خودروهای برقی ارزان‌قیمت است که مورد استفاده قشر متوسط قرار بگیرد، البته خودروهای برقی در بسیاری از کشورها با حمایت‌های دولتی خریداری می‌شوند و در پارکینگ منازل هم امکان شارژ آنها وجود دارد و در برخی مدل‌ها با یکبار شارژ بین ۲۰۰ تا ۴۵۰ کیلومتر را طی می‌کنند. خودروهای سوپر‌اسپرت برقی به نظر می‌رسد هیجان کمتری داشته باشند و ممکن است کمتر ساخته شوند و البته باید بعد از رونمایی از مدل‌های خاصی که در راه است واکنش‌ها را بررسی و نتیجه‌ای قطعی‌تر ارائه کرد که آیا حضور سوپر‌اسپرت‌ها در جاده‌ها مورد قبول خودرو‌بازان قرار می‌گیرد یا نه.

آیا واقعا به سوپرماشین‌های برقی احتیاج داریم؟

آیا واقعا به سوپرماشین‌های برقی احتیاج داریم؟