بازخورد منفی استفاده از ادبیات نامناسب در مجلس
امیر رضا خادم، نماینده ادوار مجلس معتقد است بازخورد استفاده از الفاظ نا مناسب در مجلس، در جامعه منفی بوده است و به نظر می رسد ادبیات توهین و تهدید دیگر در آینده نظام سیاسی کشور نتواند جایی داشته باشد و اساسا استفاده از چنین ادبیاتی به نوعی سوءاستفاده از افکار عمومی و حساس کردن جامعه برای بهره‌وری شخصی و جناحی است.
آقای خادم، ارزیابی شما از واژه‌های نامناسب و ادبیات سیاسی‌ای که نمایندگان مجلس در بحث‌های موافق و مخالف خود در صحن علنی مجلس در زمان بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی مطرح کردند با توجه به اینکه این مباحث از رسانه ملی به صورت زنده پخش شد چیست؟
تصور من این است که ما یک طیف را در کشور داریم که به نوع نامناسب و قابل نقد چند سالی است که مسیری را طی می‌کنند و آن استفاده از این ادبیات و این مسیر در نظام سیاسی ما است که متاسفانه به نظر می‌آید در خیلی از مواقع افراد استفاده کننده از این ادبیات به نتایج دلخواه خود نیز رسیده‌اند.
این ادبیات مربوط به یک موضوع خاص و یک دوره ویژه مثل بحث رای اعتماد به وزرا نبوده است. متاسفانه چند سال است که باب شده و همین‌طور دارد طی طریق می‌کند، اما اکنون به نظر می‌رسد که بعد از گذشت این سال‌ها جامعه به صورت جدی به این نتیجه رسیده است که این خط، خطی است که هرچند نوعا و عمدتا مدعی عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد و رانت و مواردی مثل اینها است، اما از چنین شعارها و ابزارهای تند و افراطی و به دور از ادبیات متاثر از یک فرهنگ غنی همچون فرهنگ ایرانی اسلامی استفاده می‌کنند و به دنبال مسائلی کاملا روبنایی و بهره‌های کوتاه‌مدت و بدون کارکرد جدی درازمدت هستند. این شرایط در همین تعیین صلاحیت به صورت مشهود مشخص بود و یکی از نمونه‌های بارزی که در صحن علنی مجلس دیدیم موجب اعتراض بخشی از اقوام قابل احترام و قابل اتکای کشورمان شد. به همین دلیل من فکر می‌کنم این موضوع در حال حاضر و شاید حداقل برای آینده کوتاه‌مدت، استفاده از چنین ابزارها و چنین ادبیاتی نتیجه
معکوس بدهد.
باز خورد این موضوع در افکار عمومی چطور بوده است؟
به اعتقاد من بازخورد منفی داشته است؛ چرا که افرادی که از چنین ادبیاتی استفاده می‌کنند در جامعه امروزی ایران مورد نقد جدی اکثریت مردم قرار گرفته‌اند.
آنها با استفاده از واژگانی همچون مبارزه با فساد، مبارزه با آقازاده‌ها و با چنین شعارهایی از ابزارهای تهدید و توهین و مواردی از این نوع استفاده کردند که البته بهره مناسب کوتاه‌مدت هم در جامعه بردند اما اکنون جامعه متوجه نگاه سطحی و دیدگاه تند این گروه‌ها و جریان‌ها شده است و می‌داند که این‌گونه حرکات چیزی جز تخریب، عقب‌ماندگی و به نوعی زیر سوال بردن نیروهای خدوم کشور را ندارد.
آیا این رفتارها بازتاب‌های اجتماعی هم در جامعه خواهد داشت؟
حتما این‌طور است و موجب اشاعه و توسعه یکسری نابهنجاری‌ها و موضوعات غیرفرهنگی که حتما برای اقشار جوان ما مخرب است و زیر سوال بردن فرهنگ غنی ایران اسلامی است، می‌شود. اما این افراد با این ادبیات توهین و تهدید به نظر می‌رسد که دیگر در آینده نظام سیاسی کشور نتوانند جایی داشته باشند و اساسا استفاده از چنین ادبیاتی به نوعی سوءاستفاده از افکار عمومی و حساس کردن جامعه برای بهره‌وری شخصی و جناحی است.