هیأت نمایندگان به سوی همدلی پیش می‌روند
دنیای اقتصاد، گروه بازرگانی- سخنگوی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی به سوی همدلی پیش می روند. حمید طیبی در حاشیه نخستین نشست خبری خود در سمت سخنگوی اتاق بازرگانی استان با خبرنگاران، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ، تصریح کرد: در روزهای اخیر در فضای مجازی دغدغه‌هایی از سوی برخی از همکارانم در هیات نمایندگان مطرح شد که حق با آن‌هاست و انتخاب سخنگوی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در هیات نمایندگان به رای‌گیری گذاشته نشد و حکم من از سوی آقای شافعی به عنوان رئیس اتاق استان صادر شد.
طیبی خاطرنشان کرد: با این حال قول می‌دهم در نشست بعدی با خبرنگاران، اجازه اعضای هیات نمایندگان را داشته باشم و در این نشست هم با موافقت اکثریت اعضا حضور یافتم.
سخنگوی اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: وارد این قضایا که آیا انتخاب سخنگوی اتاق به تنهایی توسط رئیس انجام می‌شود و یا نظر هیات نمایندگان هم با شافعی یکسان بوده است، نمی‌شوم. هیات نمایندگان اتاق می‌توانند در تمامی مسائل مربوط به اتاق بازرگانی اظهار نظر کنند و کارهای اجرایی اتاق هم توسط دبیر و زیر نظر رئیس اتاق انجام می‌شود.طیبی فضای هیات نمایندگان اتاق استان را بسیار خوب ارزیابی و تصریح کرد: فضای هیات نمایندگان رو به سوی همدلی است و رفاقت بیشتری نسبت به گذشته بین اعضا وجود دارد و مسائل پیش از انتخابات هیات رئیسه هم مربوط به آن دوره بوده و دیگر تمام شده است.
سخنگوی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره دریافت کارت بازرگانی برخی از فعالان اقتصادی استان از تهران، گفت: برخی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در نقاط مختلف کشور دارای کارخانه هستند، اما کارت بازرگانی را باید از هر شهری که دفتر مرکزی آن‌ها واقع شده دریافت کرده و مالیات را پرداخت کنند، در واقع کارت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه می‌شود و اتاق‌های بازرگانی هم نقش تسهیل‌کننده را در روند صدور کارت دارند.

رکود عمیق سرمایه گذاری در خراسان
طیبی درباره وضعیت سرمایه گذاری در خراسان رضوی بیان کرد: در تمام کشور شاهد رکود اقتصادی هستیم اما این رکود تا حدی در سطح استان خراسان عمیق شد؛ بخش زیادی از پول‌های مردم در شرکت‌هایی مانند پدیده، تبرک و پردیسبان بلوکه شد و از طرفی به دنبال مسائلی که برای برخی از موسسات مالی و اعتباری همچون میزان و چند موسسه دیگر رخ داد، مردم این استان و به‌ویژه شهر مشهد نگرانی بیشتری داشته و کمتر جرات سرمایه‌گذاری دارند.

پتانسیل بالای سرمایه‌گذاری
درخراسان رضوی
طیبی خاطرنشان کرد: این درحالیست که پتانسیل خراسان رضوی برای سرمایه‌گذاری به دلیل همجواری با کشورهای آسیای میانه و داشتن بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک با این کشورها، وجود بارگاه مطهر رضوی و حضور میلیونی شیعیان کشورهای مجاور و آشنا شدن آن‌ها با کالاهای ایرانی و احتمالا علاقه به مصرف این کالاها در کشور خودشان، بسیار بالاست.
سخنگوی اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: این ظرفیت‌ها مشهد را به ویترینی برای عرضه انواع کالاهای ایرانی تبدیل کرده و باید از این فرصت بیشترین استفاده را ببریم؛ سرمایه یکی از پارامترهای مورد نیاز برای توسعه بوده و جذب سرمایه‌گذاران تاثیری انکارنشدنی در توسعه اقتصادی استان خواهد داشت. وی با اشاره به تعطیلی تعدادی از واحدهای صنعتی خراسان رضوی و فعالیت برخی از واحدها با ظرفیتی کمتر از توان خود، گفت: کاهش قدرت خرید مردم یکی از مهمترین مسائل در دوره رکود است که صنعت کشور را رنج می‌دهد، به‌گونه‌ای که امروز به طور میانگین واحدهای صنعتی استان با ۵۰ درصد ظرفیت خود در حال فعالیت هستند، ما به طور همزمان با دو پدیده رکود و تورم روبه‌رو هستیم و این بلای بزرگی است که باید پشت سر بگذاریم.
این فعال اقتصادی یادآور شد: دولت برای خروج کشور از حالت رکود تلاش می‌کند اما دستش برای روی آوردن به سیاست‌های انبساطی بسته است، حیف است که دستاورد دولت تدبیر و امید در کاهش تورم از 40 درصد به 15 درصد مخدوش شود، در این زمینه از سوی کارشناسان دیدگاه‌های مختلفی مطرح است، اما معتقدم وقتی از سوی دولت اعلام می‌شود که در مدت معینی تورم به 20 درصد خواهد رسید و این مقدار به 16 درصد می‌رسد، از هدف‌‎گذاری عدول شده و شاید در کنترل تورم با اعمال بیش از حد سیاست‌های انقباضی، زیاده‌روی شده باشد.
سخنگوی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به تمایل شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران، اظهار کرد: در گذشته به‌دلیل اعمال تحریم‌ها بسیاری از شرکت‌های خارجی از ایران رفتند اما اخیرا هیات‌های خارجی زیادی به ایران سفر کرده‌اند و تعداد زیادی هم برای آمدن به کشورمان در نوبت هستند، فعلا اقدام عملی خاصی صورت نگرفته اما صحبت‌ها برای دوران پساتحریم آغاز شده است و نمی‌توان گفت حضور تیم‌های خارجی نتیجه ملموسی نداشته زیرا در شرکت‌های هواپیمایی و تولید خودرو هر چند کند اما اقداماتی در حال انجام است.
طیبی ادامه داد: سرمایه‌گذار خارجی در صورتی حاضر به سرمایه‌گذاری در کشور ما می‌شود که موفقیت صنایع و تولیدکنندگان داخلی را ببیند؛ می‌توانیم در تولید محصولات داخلی از سرمایه‌های خارجی استفاده کنیم و امیدواریم که توافقات سریع‌ترحاصل شود و بعد از آن نیز، جذب سرمایه‌ها به خوبی انجام شود اما باید برنامه‌های مدون و قابل اجرا داشته باشیم تا اگر توافق صورت نگرفت، با مشکلات زیادی روبه‌رو نشویم.

بهبود صادرات نسبت به93
این فعال اقتصادی درباره وضعیت صادرات و واردات استان، گفت: در زمینه صادرات نسبت به سال ۹۳ تاکنون ۵.۶ درصد افزایش داشته‌ایم اما واردات برخی از کالاها به دلیل منطقی نبودن نرخ ارز بی‌رویه است و این امر موجب می‌شود که صنعت داخلی قدرت رقابت با صنایع خارجی را نداشته باشد و در زمینه کیفیت و تکنولوژی به دلیل تحریم‌ها توان رقابت با کالاهای خارجی را نداریم.طیبی افزود: در صورت لغو تحریم‌ها مقدار زیادی از ذخایر ایران در خارج از کشور آزاد می‌شود و در صورت حمایت ناکافی از صنعت داخل، بسیاری از صنایع با تعطیلی روبه‌رو می‌شوند، بنابراین برای دفاع از اشتغال باید از توانمند کردن صنعت داخلی حمایت کرد.