افق مبهم  بازار آتی
حمزه بهادیوند چگینی دبیر گروه بورس اونس طلا طی هفته‌های اخیر به‌رغم انتشار اخبار اقتصادی و سیاسی، توانست تا روز دوشنبه کف حمایتی هزار و 305 دلاری مقاومی را برای خود دست و پا کند؛ حمایتی که روز دوشنبه شکسته شد و قیمت جهانی طلا را تا هزار و 314 دلار افزایش داد. این مقاومت در شرایطی در بازارهای جهانی طلا شکل گرفت که فدرال رزرو میزان خرید بدهی‌های ماهانه خود را 10 میلیارد دلار دیگر کاهش داده است و بحران اوکراین شاید به جنگی تمام عیار تبدیل شود.
به بیان دیگر، عوامل افت و صعود طلا در بازارهای جهانی برآیند صفر را برای این بازار به ارمغان آورده‌اند. این وضعیت اما در بازار آتی سکه با یک عامل دیگر درآمیخته و آن قیمت دلار در بازار تهران است. نوسانات این ارز مهم در کشور ما در روزهای اخیر در نهایت بهای دلار را در مرز ۳ هزار و ۳۰۰ تومان تثبیت کرد. در بازار آتی اما تحرکات بازار بیشتر متناظر با تحولات اونس صورت گرفته است.
کارشناسان بازار آتی معتقدند قیمت‌های کنونی بازار که در حال حاضر قیمت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری است، پایدارند، چراکه اولا کاملا متناسب با ارزش ذاتی سکه و بدون حباب تعیین شده‌اند و ثانیا، فعالان بازار با دیدهای کوتاه‌مدت اقدام به معامله می‌کنند و به این ترتیب، بسیار بعید به نظر می‌رسد این بازار از پتانسیل بالایی برای جذب نقدینگی‌های موجود برخوردار باشد. در تایید این موضوع، می‌توان به اختلاف 3 هزار تومانی سررسید اردیبهشت و سکه نقدی اشاره کرد که انگیزه‌ای برای فعالان بازار آتی ایجاد نمی‌کند و نشان‌دهنده ناپایداری حضور معامله‌گران است