نشریه اکونومیست طبق روال هرسال پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی و سایر ارقام مهم اقتصاد کشورهای جهان را در ویژه‌نامه سال نوی خود ارائه کرده است. در اینجا به برخی از مهم‌ترین اقتصادهایی که در این پیش‌بینی آمده‌اند می‌پردازیم: اتریش

رشد اقتصادی: 4/ 1 درصد
درآمد سرانه (براساس قیمت جاری): 42360 دلار
درآمد سرانه (براساس برابری قدرت خرید): 47650 دلار
نرخ تورم: 9/ 1 درصد
جمعیت: 6/ 8 میلیون نفر

حزب سوسیال دموکرات چپ میانه و حزب خلق راست میانه اتریش تا انتخابات سال 2018 به ائتلاف خود ادامه خواهند داد. دلیلش هم این خواهد بود که اگر انتخابات زودهنگام برگزار شود هیچ‌یک از این دو حزب نخواهند توانست به تنهایی رای کافی به‌دست آورند و در این صورت حزب راستگرای آزادی روی کار خواهد آمد. پیشرفت کند اصلاحات مالیاتی موجب سردی سرمایه‌گذاری‌ها خواهد شد. بهبود سلامتی اقتصاد اروپا موجب رشد اقتصاد اتریش خواهد شد.


فرانسه

رشد اقتصادی: 3/ 1 درصد
درآمد سرانه (براساس قیمت جاری): 36070 دلار
درآمد سرانه (براساس برابری قدرت خرید): 41340 دلار
نرخ تورم: 1 درصد
جمعیت: 7/ 64 میلیون نفر

ریاست جمهوری فرانسوا اولاند به‌خاطر رکود اقتصادی و کمبود شدید محبوبیت وی در میان مردم با مشکل مواجه شده است و او در سال 2017 با شکستی قطعی مواجه خواهد شد. اصلاحات آزادسازی‌ای که دولت او در سال 2015 اعمال کرد، ثمراتی بر جای خواهد گذاشت اما برای متوقف کردن حزب جمهوری‌خواه که اپوزیسیون اصلی محسوب می‌شود، کافی نیست. با بروز مشکلات اقتصادی، نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری پیشین و آلن ژوپه، نخست‌وزیر سابق برای نامزدی اپوزیسیون رقابت خواهند کرد.


آلمان

رشد اقتصادی: 8/ 1 درصد
درآمد سرانه (براساس قیمت جاری): 39640 دلار
درآمد سرانه (براساس برابری قدرت خرید): 48060 دلار
نرخ تورم: 1/ 1 درصد
جمعیت: 4/ 81 میلیون نفر

شرکای حوزه یورویی آنگلا مرکل می‌خواهند آلمان برای سرمایه‌گذاری هزینه کند تا برای اقتصاد اروپا محرک ایجاد شود اما آلمانی‌ها بسیار محتاطند. اصلاحات مربوط به جلوگیری از کاهش جمعیت رنگ می‌بازد چون موج مهاجران سوری درراهند. آلمان بیشتر از اغلب اروپایی‌ها پذیرای مهاجران خواهد بود اما خیرخواهی این کشور در این جریان به بوته آزمایش گذاشته خواهد شد. افت قیمت‌های نفت موجب رشد اقتصادی آلمان خواهد شد.


روسیه

رشد اقتصادی: 4/ 0- درصد
درآمد سرانه (براساس قیمت جاری): 8670 دلار
درآمد سرانه (براساس برابری قدرت خرید): 24910 دلار
نرخ تورم: 2/ 8 درصد
جمعیت: 4/ 143 میلیون نفر

افت قیمت‌های نفت، تحریم‌های غرب به‌خاطر مناقشه اوکراین (که در اوایل سال 2016 دوباره جرقه خواهد زد) و نرخ بالای تورم، به اقتصاد روسیه فشار وارد می‌کنند. خدمات عمومی و استانداردهای زندگی دچار افت خواهد شد. به همین دلیل حفظ محبوبیت به‌دست آمده از ملی‌گرایی‌های مناقشه اوکراین، برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور، دشوار خواهد شد. حملات روسیه در سوریه اوضاع را بدتر خواهد کرد.


سوئیس

رشد اقتصادی: 5/ 1 درصد
درآمد سرانه (براساس قیمت جاری): 85210 دلار
درآمد سرانه (براساس برابری قدرت خرید): 59910 دلار
نرخ تورم: 1/ 0- درصد
جمعیت: 2/ 8 میلیون نفر

پس از آنکه تمایلات ضد مهاجران حزب مردم سوئیس در انتخابات سال 2015 بروز کرد، سیاست این کشور به جناح راستگرا متمایل می‌شود. سیاست‌های مالی انقباضی می‌شوند و مقاومت‌ها در برابر قوانین اتحادیه اروپا مبنی بر جابه‌جایی آزادانه افراد سخت‌تر می‌شود. در پی افزایش نفوذ جناح راستگرا، طرح‌ها برای از خط خارج کردن انرژی هسته‌ای، بار دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


ترکیه

رشد اقتصادی: 8/ 2 درصد
درآمد سرانه (بر اساس قیمت جاری): 8570 دلار
درآمد سرانه (بر اساس برابری قدرت خرید): 20390 دلار
نرخ تورم: 2/ 7 درصد
جمعیت: 3/ 77 میلیون نفر

حزب میانه‌رو و اسلامگرای رجب طیب اردوغان، در انتخابات اواخر سال 2015 به پیروزی بزرگی دست یافت و این در شرایطی بود که طی یک دهه گذشته او اکثریت آرا را به خود اختصاص داده بود. طی این یک دهه او ابتدا به‌عنوان نخست‌وزیر و سپس از سال 2014 به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهوری محبوب مردم انتخاب شد. او علاقه‌مند است تا نظام پارلمانی را به نظام اجرایی ریاست‌جمهوری تبدیل کند و گویا اهمیتی نمی‌دهد که قانون اساسی چیز دیگری بگوید. رشد اقتصادی رشد خوبی خواهد داشت اما به اوج سال‌های 2010 تا 2013 نخواهد رسید.


چین

رشد اقتصادی: 4/ 6 درصد
درآمد سرانه (بر اساس قیمت جاری): 8490 دلار
درآمد سرانه (بر اساس برابری قدرت خرید): 15440 دلار
نرخ تورم: 4/ 2 درصد
جمعیت: 370/ 1 میلیارد نفر

افت شدید رشد اقتصادی و نوسانات شدید بورس شانگهای و شنزن موجب کاهش اعتماد جهانی شده است. با توجه به این موضوع، دولت باید پس از چند دهه رشد شدید اقتصادی، برای رشد ملایم برنلامه‌ریزی کند. به همین دلیل دولت چین به دنبال یک الگوی متعادل‌تر برای رشد اقتصادی است که بر پایه هزینه پایدار داخلی باشد. گذار از این دوره پرتلاطم خواهد بود و با توجه به اهمیت این اقتصاد در سطح جهان، زنگ هشدار به‌صدا درخواهد آمد اما چین از بروز بحران در 2016 جلوگیری خواهد کرد.


هند

رشد اقتصادی: 1/ 7 درصد
درآمد سرانه (بر اساس قیمت جاری): 1860 دلار
درآمد سرانه (بر اساس برابری قدرت خرید): 6630 دلار
نرخ تورم: 9/ 5 درصد
جمعیت: 290/ 1 میلیارد نفر

دولت ائتلافی به رهبری نارندرا مودی و حزب او در مجلس سفلی از اکثریت بالایی بهره‌مند است اما در مجلس علیا اپوزسیون دست بالا را دارد. پیشرفت در اصلاحات حامی کسب و کارها کند خواهد بود. روابط با آمریکا گرم خواهد بود اما نه به بهای روابط حسنه دیرینه با روسیه. پروژه‌های بزرگ زیرساختی که در دولت قبل متوقف شده بودند، موجب رشد اقتصادی خواهند شد. رشد تولید ناخالص داخلی هند برای دومین سال پیاپی از چین سبقت خواهد گرفت.


ژاپن

رشد اقتصادی: ۷/ ۱ درصد

درآمد سرانه (بر اساس قیمت جاری): 32800 دلار
درآمد سرانه (بر اساس برابری قدرت خرید): 38260 دلار
نرخ تورم: 4/ 1 درصد
جمعیت: 3/ 126 میلیون نفر

سیاست‌های اقتصادی آبه موسوم به «آبه‌نومیکس» به احیای دوباره اقتصاد ژاپن کمک کرده است. پرسشی که در اینجا مطرح است این است که آیا اصلاحات عمیق‌تری که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در نظر دارد، به رشد اقتصادی بیشتر منجر خواهد شد. برخی از گروه‌ها و حتی حامیان خود او با اجرای اصلاحات در بازار کار، کشاورزی و حاکمیت شرکت‌ها مخالفت خواهند کرد. این حوزه‌ها همان‌هایی هستند که ژاپن در آنها از سایر کشورهای ثروتمند عقب مانده است. چاپ پول زیاد از سوی بانک مرکزی و کاهش ارزش ین از این اقتصاد حمایت خواهد کرد.


آمریکا

رشد اقتصادی: 5/ 2درصد
درآمد سرانه (بر اساس قیمت جاری): 57620 دلار
درآمد سرانه (بر اساس برابری قدرت خرید): 57620 دلار
نرخ تورم: 7/ 1 درصد
جمعیت: 9/ 323 میلیون نفر

انتخابات اولیه برای ریاست‌جمهوری و قانونگذاری آمریکا که در ماه نوامبر برگزار می‌شود، کل سیاست این کشور را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. باراک اوباما دیگر نمی‌تواند رئیس‌جمهور بعدی آمریکا باشد. کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون که در ابتدا لغزش‌هایی داشت، موفق خواهد شد او را به‌عنوان نماینده دموکرات‌ها برگزیند و احتمالا او رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا خواهد بود. نماینده جمهوری‌خواهان اما همه را غافلگیر خواهد کرد. او یک «بوش» دیگر نخواهد بود. گر چه دونالد ترامپ هم نماینده جمهوری‌خواهان نخواهد شد، اما خواهد توانست در انتخابات اولیه تعداد خوبی از نمایندگان ایالت‌ها را به حمایت از خود ترغیب کند.


آرژانتین

رشد اقتصادی: 4/ 1 درصد
درآمد سرانه (بر اساس قیمت جاری): 13500دلار
درآمد سرانه (بر اساس برابری قدرت خرید): 22680 دلار
نرخ تورم: 8/ 25 درصد
جمعیت: 6/ 43 میلیون نفر

در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری در اکتبر 2015، دانیل سیولی، فرماندار ایالت بوینس آیرس از حزب حاکم و ماریسیو ماسری شهردار شهر بوینس آیرس را از حزب اپوزسیون با اختلاف کمی رای آوردند و بنابراین آرژانتین منتظر نتیجه دور دوم است تا از اقتصاد ضعیف، فساد ریشه دوانده و زیر‌ساخت‌های فرسوده نجات یابد. بازگرداندن ثبات نیازمند گذراندن یک دوره ریاضت اقتصادی است که شکیبایی مردم کشوری را که عادت کرده‌اند به خیابان‌ها بیایند، به بوته آزمایش می‌گذارد.


برزیل

رشد اقتصادی: 7/ 0- درصد
درآمد سرانه (بر اساس قیمت جاری): 7540 دلار
درآمد سرانه (بر اساس برابری قدرت خرید): 15590 دلار
نرخ تورم: 6/ 6 درصد
جمعیت: 1/ 206 میلیون نفر

افت رتبه بدهی‌های خارجی برزیل به رتبه «بی‌ارزش» در سال 2015، اوضاع تیره و تاری را نشان می‌دهد که در دوره دوم ریاست‌جمهوری خانم روسف او را احاطه کرده است. گرچه سیاست‌های مالی سختگیرانه توانست ثبات بیشتری را به اقتصاد بازگرداند، اما رای‌دهندگان را عصبانی کرده است. میزان محبوبیت روسف در حال تنزل است و ادامه حیات ریاست‌جمهوری او به‌خاطر درخواست‌های اپوزیسیون برای استعفا، در هاله‌ای از ابهام است. میزان فشارها بستگی به این دارد که آیا رقبا بخواهند دوره او در 2018 به پایان برسد یا نه.


ونزوئلا

رشد اقتصادی: 2/ 6- درصد
درآمد سرانه (بر اساس قیمت جاری): 16830 دلار
درآمد سرانه (بر اساس برابری قدرت خرید): 15790 دلار
نرخ تورم: 9/ 129 درصد
جمعیت: 9/ 30 میلیون نفر

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری برای به پایان رساندن دوره قانونی ریاست‌جمهوری خود که تا 2018 است، در نبرد خواهد بود و این در شرایطی است که چشم‌انداز اقتصادی این کشور تیره و تار است و حمایت‌های مردمی از رئیس‌جمهوری هم ضعیف شده است. اپوزیسیون هم به‌خاطر اقدامات اشتباهش و تلاش‌های دولت از هم گسیخته شده است. گرچه سقوط قیمت‌های نفت و کاهش تولید درآمدهای دولت را کاهش داده است، اما وام‌های چین کمک‌کننده هستند. با وجود همه اینها استانداردهای زندگی دستخوش افت می‌شود، آمار جرم و جنایت افزایش می‌یابد و اقتصاد بار دیگر سقوط آزاد خواهد کرد.


ایران

رشد اقتصادی: 1/ 6 درصد
درآمد سرانه (بر اساس قیمت جاری): 6130 دلار
درآمد سرانه (بر اساس برابری قدرت خرید): 18070 دلار
نرخ تورم: 1/ 14 درصد
جمعیت: 0/ 80 میلیون نفر

سال آینده برای ایران سال بزرگی خواهد بود چون لغو تحریم‌ها علیه ایران موجب باز شدن اقتصاد این کشور خواهد شد. افزایش شدید تولید نفت که تنها در سال 2016 بالغ بر حدود 500 هزار بشکه در روز خواهد بود، چشم‌انداز اقتصاد ایران را متحول خواهد کرد. سرمایه‌گذاران خارجی برای بازگشت به این کشور که یکی از امیدبخش‌ترین بازارهای منطقه را داراست، صف خواهند کشید. انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان ایران که در ماه اسفند برگزار خواهد شد، روند فعلی اصلاحات را تقویت خواهد کرد.


عراق

رشد اقتصادی: 8/ 5 درصد
درآمد سرانه (بر اساس قیمت جاری): 5060 دلار
درآمد سرانه (بر اساس برابری قدرت خرید): 14670 دلار
نرخ تورم: 5/ 2 درصد
جمعیت: 6/ 36 میلیون نفر

مبارزه برای شکست داعش با همکاری ایران و آمریکا در این زمینه شدت خواهد گرفت. البته با وجود اینکه سرزمین‌های تحت تصرف داعش بازپس گرفته می‌شوند، آنها امنیت را همچنان مورد تهدید قرار می‌دهند. کردهای شمال عراق به‌خاطر افت قیمت‌های نفت فشار اقتصادی را متحمل خواهند شد. ثبات درازمدت در این کشور نیازمند همکاری شیعیان، سنی‌ها و کردهاست. هریک به سهم خود باید همکاری کنند و در غیر این صورت به اندازه سهمشان شکست خواهند خورد.


عربستان

رشد اقتصادی: 3/ 2 درصد
درآمد سرانه (بر اساس قیمت جاری): 23960 دلار
درآمد سرانه (بر اساس برابری قدرت خرید): 55340 دلار
نرخ تورم: 5/ 3 درصد
جمعیت: 1/ 31 میلیون نفر

کار اصلی پادشاه جدید، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود که در اواخر 2015 به 80 سالگی می‌رسد، این است که دوره گذار به عصر نسل جدید حکام کشور را مهندسی کند. رقابت منطقه‌ای این کشور با ایران از طریق دامن زدن به جنگ داخلی یمن تشدید خواهد شد. این حکومت وارد جنگی سخت با حفاران نفت شیل آمریکا شده است؛ اما خودش به‌خاطر افت قیمت‌ها ضربه شدیدی خواهد خورد.


سوریه

رشد اقتصادی: 3/ 1- درصد
درآمد سرانه (بر اساس قیمت جاری): 1380 دلار
درآمد سرانه (بر اساس برابری قدرت خرید): 3910 دلار
نرخ تورم: 6/ 23 درصد
جمعیت: 9/ 17 میلیون نفر

با وجود حمایت‌های روسیه، حکومت بشار اسد با مشکلات زیادی روبه‌رو‌ خواهد شد. با او یا بدون او هیچ چشم‌اندازی برای پایان جنگ داخلی وجود ندارد و کناره‌گیری او فقط راه را برای همه باز‌خواهد کرد تا ادعای جانشینی‌اش را کنند. در این میان قدرت‌ها به دودسته تقسیم خواهند شد: ایران و روسیه از یکسو و آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای عرب خلیج فارس از سویی دیگر.