برنامه بازآفرینی محلات
مهندس ماندانا ملک معاون دفتر راهبری و هدایت طرح های بازآفرینی شهری طرح احیا و بهسازی گذر آب انبارنو ساری گذر آب انبارنو در شهر ساری با حفظ نسبی صورت تاریخی خود از بناهای ارزشمندی است که از حاشیه و حوزۀ نفوذ برخوردار است و ظرفیت فوق العاده ای را برای سرزندگی گذر ارائه می نماید.فرسودگی بسیاری از ابنیۀ موجود در این گذر، اعمال ضوابط شهری نامناسب در گذشته، تغییر سبک زندگی و گرایشهای عمومی، نوسازی های بی رویه و نظایر آن باعث شده است که توان بالقوۀگذر به منصۀ ظهور نرسیده و شهر از استفاده از راسته ای پرنشاط، فعال، جذاب و زیبا محروم ماند. این پروژه در صدد آن است که با بازگردانیدن زندگی درخور به گذر آب انبارنو آن را به نقطۀ عطفی در سطح شهر و استان بدل نماید.
مساحت: تقریبا ۲ هکتار
مقیاس مداخله: احیاء و بهسازی
شناسایی نهادها، مجامع و عوامل ذی نفوذ مردمی و پیشینۀ آن در محله وتبادل نظر با آ نها
جلسه ای با نمایندۀ کلیۀ نهادهای مردمی (NGO)های مازندران، دکتر فلاح تشکیل شد. در این جلسه به درخواست نمایندۀ مذکور نهادهای مردمی استان مازندران و شهر ساری از جمله نهادهای خیرین کتابخانه ساز، 10 انجمن ادبی، انجمن‌های زنان، انجمن‌های دوستدار محیط زیست، انجمن مرثیه سرایان به زبان مازندرانی، خیرین محیط زیست، خیرین بهداشت، و سایر نهادهای فرهنگی و غیر فرهنگی را معرفی کرده و موافقت خود را با همکاری و تبادل فکر و نظر میان آنها و متولیان طرح و همچنین درخواست مشاور برای کمک به نهادها برای معرفی و آگاهی طرح در میان آحاد جامعه اعلام نمود.

طرح ساماندهی محله سبزه مشهد گرگان
بافت تاریخی گرگان به سبب آن که بیش از هشت دهه است به عنوان اولین بافت تاریخی ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، در عموم طرح های بالادستی و جامعی که برای برنامه ریزی توسعه شهر گرگان تهیه شده اند به جهت هویت تاریخی و ارزشمند خود مورد توجه سیاست گذاران بوده است. گرچه این توجه به حفاظت مطلوبی از بافت تاریخی منجر نشده است اما موجب شده که کلیت بافت به عنوان یک اثر ثبت شده حتی بدون ضوابط و شرایط تعیین شده مورد توجه بوده و به عنوان بافتی ویژه به آن نگاه شود. در رابطه با بافت قدیم گرگان، چه در زمینۀ تدوین ضوابط وسیاست های کلی و چه در زمینۀ طر حهای خردنگر و طراحی و ساماندهی محلات مختلف آن در دو دهه اخیر نیز طرحهای مختلفی به سفارش نهادهای مختلف تهیه شده است. در حال حاضر آخرین و مؤثرترین این طرحها که نسبت به طرح احیای تکیۀ سبزمشهد طرح بالادستی محسوب میشود،طرح بهسازی و نوسازی بافت قدیم گرگان به سفارش شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری است که مشاور خودآوند ارائه کرده است.
در طرح بالادست مرکز محله را میدانگاه و فضای باز تعریف کرده که از چهار سمت به داخل محله راه دارد و عناصر شاخص آن در گذشته شامل پیرتکیه، سقاخانه، چشمه، آب انبار، درخت چنار، مسجد، مدرسه،حمام، قبرستان، ملاخانه و کارگاه صنعتی کوچک بوده است که درحال حاضر بعضی از این عناصر باقی مانده‌اند که تعدادی کاربری تجاری به آنها اضافه شده است. مرکز محله ها محل اصلی انجام مراسم عزاداری ماه محرم هستند وکارکرد اصلی خود را در این ایام نشان می دهند.
مساحت: تقریبا ۹۰۰۰ مترمربع
مقیاس مداخله: ساماندهی
عوامل ایجاد نابسامانی، نیازها و کمبودها در مرکز محله:
عدم تطبیق کالبد قدیم با نیازهای امروز ساکنان
عدم شناخت ارز شهای تاریخی-فرهنگی
تخریب و ساخت وساز بی رویه و بدون ضابطه
تعریض معابر و تجمیع کوچه های باریک و بن بست
عدم ساماندهی تردد سواره و مناسب سازی آن با توجه به روحیۀ تاریخی و کالبد ویژۀ محله
اغتشاش بصری ناشی از نابسامانی تأسیسات شهر
نبود مدیریت واحد
وجود بناهای متروکه و یا زمین های بایر





طراحی، معماری و الگوسازی مجتمع فرهنگی-اقامتی شنبدی بوشهر
این پروژه با هدف الگوسازی در بافت قدیم در تلاش است تا محله شنبدی بوشهر را که از جریان توسعه بازمانده به صورت مجموعه بناهای جدید با روح کالبد بافت قدیم بوشهر و با کارکردهای جدید احیاء کند. زمین پروژه در بخش شمالی شهر بوشهر و در هسته اصلی و تاریخی آن قرار گرفته است. بخش شرقی محله شنبدی و بافت تاریخی را مجموعه بندر و گمرک در بر گرفته است. این مجموعه که تحت مدیریت مراجع فرا استانی و ملی قرار دارد کاملا خود را چه از نظر کارکردی و چه از نظر فضایی-کالبدی و عملکردی از شهر بوشهر جدا کرده و این جدایی موجب قطع ارتباط بازار تاریخی شهر با روند فعالیتهای اقتصادی و تجاری از یکسو و از سوی دیگر انسداد کامل ساحل شرقی شده است. بافت تاریخی در وضعیت موجود دربخشهای جنوبی دارای نقش تجاری و در های شمالی و به ویژه محلی شنبدی فاقد عملکرد مشخص و تعریف شده است. بخش شمالی و غربی بافت تاریخی را نیز دریا احاطه کرده است. ساحل بوشهر در این بخش ها با فقدان زیرساختها و کیفیات محیطی مناسب ساحل روبروست. از سوی دیگر در تمامی طرح های تهیه شده برای بوشهر (طرح جامع، طرح تفصیلی و طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی) بر نقش های فرهنگی و گردشگری بافت تاریخی بندر بوشهر تاکید شده است. ترکیب مناسب نقش های فوق (فرهنگی و گردشگری) با نقش تجاری و بازارهای سنتی بوشهر می‌تواند به رونق و حیات شهری در این بافت کمک کند.
مساحت: حدود ۳۵۰۰ مترمربع
مقیاس مداخله: معماری و الگوسازی
مسائل و مشکلات محدوده و بافت:
اقتصاد درونی بافت ورشکسته است
حیات اجتماعی رو به افول است
زیرساخت‌های شهری فرسوده و ناتوان‌اند
کالبد بافت فرسوده است
مجموعه تصمیم گیران شهری ناکارآمد بوده اند.
شنبدی در دهه‌های گذشته چند پاره شد و ارج و اهمیت خود را از دست داد. بین سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ شهرداری نسبت به تخریب قسمتی از بازار قدیم (بازار آهنگرها) اقدام کرد. در پی این عمل، قسمتی از باارزش‌تریـن ساختمان‌های بافت از بین رفت و ارتباط فضایی بافت بهم خورد و سازمان فضایی بازار دچار از هــم گسیختگی شد. بدین ترتیب قسمت فعال و نیمه فعال بازار از قسمت متروک و غیر فعال آن جدا شد و زمینه برای فرسودگی و خرابی بیشتر قسمت مذکور فراهم گردید.
اهداف کلی:
افزایش سودآوری فعالیت ها و ارتقاء ارزش اقتصادی فضا
تزریق کاربری ها و فعالیت های جاذب و هماهنگ با بافت
ظرفیت های پروژه:
امکان ارتباط و اتصال با مجموعه بندر و گمرک
امکان تداوم بازار تاریخی
امکان ایجاد مجموعه های مکمل عملکردهای موجود
امکان ارتباط عمق بافت با خیابان انقلاب و گمرک و بخش های فعال



طرح مرمت و ساماندهی محور ارتباطی محله شنبدی تا میدان کوتی
مهمترین مداخلات دربافت تاریخی بوشهراحداث دو خیابان در میان بافت می‌باشد خیابانی که از شمال تا جنوب در دورة رضاخانی احداث گردید و دیگری خیابانی که در محل بازار آهنگرها در سال 60 احداث شد. این دو خیابان با ایجاد گسست فضائی بین عناصر مختلف بافت بخش عمده‌ای از اجزاء بافت را از بین برد و یا با برهم زدن سیستم ارتباطی حاکم بین اجزاء آنها را از رونق انداخته است. بر این اساس با هدف احیای بازار قدیم و احیای ارتباط مرکز محلات شنبدی و شیخ سعدون، محدوده‌ای که در گذشته به عنوان قلب شهر فعال بوده مورد طراحی قرار می‌گیرد.
هدف این طرح ایجاد ارتباط بین بخشهای غربی و شرقی حاشیه خیابان انقلاب و بین عناصر گسسته بافت که هرکدام نشان‌دهنده یکی از ویژگیهای خاص زندگی در بوشهر بوده است می‌باشد.
حضور کلیسا، مسجد، حسینیه و کنسولگری در کنار بازاری که نظام دهنده این زندگی و استقرار مسالمت آمیز بود نشان دهنده ارزش ویژة محدوده طرح می‌باشد.
مساحت: تقریبا ۱۰۰۰۰ مترمربع
مقیاس مداخله: مرمت و ساماندهی
مبانی نظری و پیشنهادات طرح:
ارائه پیشنهادهای مربوط به بهسازی عملکردی و پروژه های محرک توسعه
ارائه پیشنهادهای بهسازی حرکت سواره و پیاده در محدوده طرح و معرفی نمونه‌های مشابه
ارائه پیشنهادهای بهسازی کالبدی و بدنه سازی ها و کف سازی ها
ارائه پیشنهادهای بهسازی تاسیسات شهری و زیر ساختهای توسعه
ارائه پیشنهادهای مربوط به ضوابط نوسازی و بدنه سازی در محدوده طرح