شرکت خدمات انفورماتیک در آستانه خودکفایی است

تصور قرار داشتن در جایگاه مدیر عامل قوی‏ترین شرکت فناوری اطلاعات در حوزه بانکی که نقشی پیشران داشته و پروژه‏های حاکمیتی را نیز به عهده داشته باشد، بسیار سخت است. این تصور زمانی با حساسیت دوچندان مواجه می‏شود که کوچک‏ترین اختلال در هر یک از این سامانه‏های کلان و راهبردی، می‏تواند کل نظام بانکی کشور را دچار اختلال کرده و خسارت‏های بزرگی ایجاد کند. اما این موارد تنها موضوع هایی نیستند که مدیرعامل چنین شرکتی باید نگران و مراقب آن باشد. مهندس سید ابوطالب نجفی مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک، مدیری است که علاوه بر مسوولیت‏های فوق، توانایی‏ها و صفات متعدد دیگری همچون کلان‏نگری، آشنایی با فناوری‏های نوین بانکی، توجه به رضایت‏مندی مشتریان، امنیت، استانداردها، مقررات، رقبای داخلی و خارجی، شجاعت در تصمیم‏گیری و هدایت بهینه نیروی انسانی متخصص و کمیاب را نیز دارد. نجفی به دلیل جایگاهی که دارد، دید وسیعی به مسائل درون و بیرون حوزه کاری خود داشته و از جزئی‏ترین مسائل و نیازهای پرسنل خود تا رقبای نوظهور کوچک داخلی و غول‏های فناوری جهانی، اشراف دارد. وی از سوی دیگر نگاهی صریح و البته مشفقانه به مسائل عرصه کاری خود داشته و معتقد است، کارکنان و مدیران بانک‏ها همواره به دنبال آخرین فناوری‏ها بوده و بسیار ایده آلی فکر می‏کنند و نوعی فناوری‏زدگی در آنها وجود دارد. به اعتقاد وی، نبود زبان مشترک میان مدیران کسب و کار و مدیران IT، عجول بودن در پروژه‏ها، تغییرات و جابجایی سریع مدیران، کمبود بودجه، عدم انطباق طرح‏ها با استانداردهای بین‏المللی و مسائلی از این دست ، از مهمترین مسائل و مشکلات امروز مدیران برخی بانک‏های کشور است. به همین دلیل، حاصل گفت‏وگوی ما با وی حاوی نکات آموزنده استراتژیک و کلان است و به مخاطبان تصویری جامع از فرصت‏ها، تهدیدها و چالش‏های فناورانه، مدیریتی، رویکردی و ... می‏دهد.

شرکت خدمات انفورماتیک به دلیل نقشی که در ایجاد و پشتیبانی از زیرساخت‏های مهم بانکداری الکترونیک در کشور ایفا می‏کند، از یک شرکت حاکمیتی در حال تبدیل شدن به یک سرمایه ملی است. تا چه حد با این نظر موافقید؟

شرکت خدمات انفورماتیک بر مبنای اهداف و استراتژی‏های کلان خود که منطبق بر نقشه راه بانک مرکزی در اجرای اقتصاد مقاومتی و اسناد بالادستی همچون سند چشم انداز ۱۴۰۰ صنعت بانکداری الکترونیک و برنامه راهبردی شرکت ملی انفورماتیک است، با تعریف اهداف و استراتژی‏های کلان سازمانی، تمام تلاش و ظرفیت داخلی خود را در مسیر توسعه و تعالی صنعت بانکداری الکترونیک در کشور قرارداده است.این شرکت موفق به طراحی و پیاده‏سازی سامانه‏ها و محصولات موفقی در حوزه حاکمیتی از قبیل پیاده‏سازی و بومی‏سازی سامانه‏های ملی پرداخت (پایا، ساتنا و تابا)، توسعه و تقویت مستمر سامانه‏های بین بانکی شتاب و شاپرک، ایجاد سامانه سوئیفت و سپام برای مدیریت گردش تراکنش‏های ارزی و ریالی در شبکه بانکی، پیاده‌سازی سامانه مبادله الکترونیک چک (چکاوک)، کارت اعتباری دولت، ایجاد مرکز کنترل و پایش امنیت شبکه و سرویس‏های بانکی (SOC) و پروژه‏های خرد و کلان بسیار دیگری در شبکه بانکی کشور شده است. عملکرد این سامانه‏ها و دستاوردها و نتایج حاصل از پیاده‏سازی این محصولات و خدمات در سراسرکشور، حکایت از اقدامات موثر و برنامه‏ریزی‏های خوب صورت گرفته توسط همکاران شرکت در این مسیر دارد.

شرکت خدمات انفورماتیک در برنامه‏های راهبردی بعدی خود در نظر دارد با توسعه فعالیت‏های آینده‏پژوهی و توسعه نگرش فناورانه در شبکه کارشناسی و مدیریت نظام بانکی، به توسعه تولیدات داخلی متکی بر دانش بومی در کشور بپردازد. از سوی دیگر می خواهد با ایجاد زیرساخت‏های مناسب و تجهیز و ارتقای سامانه‏های حاکمیتی برای افزایش سطح پاسخگویی و بسترسازی برای توسعه سامانه‏های یکپارچه بانکداری الکترونیک در سطح ملی و اقداماتی از این دست، سبد محصولات این حوزه را توسعه داده و نقش و جایگاه نظارتی و حاکمیتی بانک مرکزی را تقویت کند. می توان این شرکت را ضمن تبیین جایگاه حاکمیتی خود و با توجه به جایگاه والای آن در صنعت بانکداری الکترونیک و نگاه به سرمایه گذاری در زیرساخت های ملی، به عنوان سرمایه‏ای برای کشور در نظر گرفت که قادر است با ارتقای کیفیت محصولات و خدمات، پایداری و امنیت سامانه‏ها و سرویس‏های خود، در جهت خلق زیست بوم فناورانه با هویت جمعی کارآمد به عنوان مطمئن‏ترین بستر تکامل بانکداری الکترونیک در ایران گام بردارد.

آنچه مسلم است کشور به زیرساخت‏های بانکی نیاز داشته و خواهد داشت و این زیرساخت‏ها به یک مجری نیاز داردکه می‏تواند شرکت خدمات انفورماتیک باشد یا شرکت دیگر. پرسش اینجاست که چه ویژگی‏ها و توانمندی‏هایی از حیث مدیریتی، نیروی انسانی و سایر مسائل در شرکت خدمات تجمیع شده که این مسوولیت‏های بزرگ به این شرکت واگذار می‏شود؟

این شرکت با ایجاد محیطی باثبات و انگیزشی که از آن به عنوان ارکان کلیدی توسعه و رشد پایدار در هر شرکتی نام‏ می‏برند، توانست جایگاه خود را به عنوان قدرتمند‏ترین و توانمندترین شرکت فناوری اطلاعات بانکی در کشور به همگان ثابت کند. این موفقیت مرهون زحمات و همت بالای تمام عزیزان و همکاران شرکت، حمایت‏های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی انفورماتیک و ایجاد انسجام و همسویی بین اهداف و برنامه‏های کلان سازمان با بخش‏ها و واحدهای مختلف سازمان میسر شده است. تلاش در جهت شناسایی کامل نیاز‏ها و انتظارات مردم و مسوولان از نظام بانکی کشور و برنامه‏ریزی برای برآورده‏سازی آن و سربلندی در انجام انواع طرح‏های کلان ملی از جمله طرح هدفمندی یارانه‏ها، پیاده‏سازی شاپرک، سوئیفت و سپام، سرویس دهی به بانک های بزرگی چون ملی و صادرات و نیز بانک آینده، اجرای سبدکالا و ده‏ها طرح و پروژه دیگر، توان اتکاء به خدمات و محصولات شرکت خدمات انفورماتیک را بالا برده و خودباوری و افتخار را به همراه داشته است.

بهره‏گیری موثر از سرمایه‏های انسانی که از آن به عنوان یکی از شایستگی‏های کلیدی موثر در کسب مزیت رقابتی پایدار در هر سازمانی یاد می‏شود، یکی از مهم‏ترین برنامه‏های راهبردی چند سال اخیر شرکت خدمات انفورماتیک بوده است. این شرکت با تعریف انواع اقدامات و پروژه‏های راهبردی از جمله بازنگری سیستم‏های جبران خدمت، نظام‏های ارزیابی عملکرد، مدیریت نیروی‏های دانشی و ...، تلاش زیادی کرده است به توسعه و تعالی نیروی‏های شایسته سازمانی خود بپردازد. ایجاد مکانیزمی برای گوش فرادادن و بها دادن به نظرات و ایده‏های خلاقانه و نوآورانه در شرکت با در نظر گرفتن جوایز و هدایای مناسب برای افراد مشارکت کننده، ارج نهادن به تمام نیازها و خواسته‏های مشتری در کنار ایجاد و ارائه قابلیت‏های ویژه و فراتر از خواسته مشتری در محصولات و خدمات شرکت، از دیگر توانمندی‏های مدیریتی قابل اشاره در این شرکت است. از جمله برنامه‏‏هایی که برای تثبیت و ارتقای جایگاه شرکت در نظر گرفته شده، بازبینی اهداف و استراتژی‏های کلان شرکت با توجه به تغییرات محیط و مقتضیات فعلی است تا امکان بهره‏گیری از فرصت‏ها و ظرفیت‏های جدید را فراهم کند. اکنون نیز همچون گذشته برنامه‏ریزی برای تحقق و پیشبرد موفق طرح‏ها و پروژه‏ها در دستور کار قرار دارد.

با توجه به سرعت تغییرات و تحولات در دنیای فناوری و به دنبال آن در سایر صنایع از جمله بانکداری، شرکت خدمات انفورماتیک نیازمند افزودن چه بخش‏های جدیدی به تشکیلات سازمانی خود است؟ آیا مثلا به واحدی به نام آینده‏نگری نیاز دارد؟

هم اکنون در حال گذار از عصر اطلاعات به عصر مجازی هستیم و در آینده بانکداری به سمت مدل‏های بدون بانک و بانکداری بدون شعبه و بدون حمایت شبکه‏ها (بانکداری مجازی) حرکت خواهد کرد. بنابراین شاهد تغییرات بنیادی در ابعاد مختلف مدل‏های کسب و کار بانکداری نظیر ارزش مشتری، بخش بندی بازار، مشتری محوری، ساختار هزینه، منبع درآمدها و عایدی و الگوی شبکه ارزش خواهیم بود. شرکت‏های ارائه دهنده خدمات به بانک‏ها نیز باید مواردی همچون بهبود ساختار سازمانی، اصلاح نسبت کارکنان واحدهای ستاد و صف، بازمهندسی چارت سازمانی واحدهای مختلف، بهبود فرایندهای کسب و کار، تغییر ساختار و شرح وظایف مدیریت‏های ستادی در راستای اهداف و مأموریت‏های جدید را مورد توجه قرار دهند. در حال حاضر در شرکت خدمات انفورماتیک کارگروه‏های مختلفی از جمله کمیته کسب و کار برای بررسی موضوعات مربوط به آینده‌پژوهی و تحقیقات بازار و ... فعالیت دارند و به تناسب نیازها، با توجه به ساختار سازمانی انعطاف پذیر، کارگروه‏های دیگری نیز تشکیل خواهد شد و چارت سازمانی مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

شرکت خدمات به دلیل تاثیر و جایگاهی که در بخش‏های زیرساختی بانکها دارد، به نوعی پیشران و لوکوموتیو محسوب می‏شود. با توجه به اهمیت چنین نقشی، به نظر شما آیا بیشتر باید فناوری‏های نوین خارجی را در داخل بومی کرد یا باید طرح‏ها و فناوری‏های بومی را در دستور کار قرار داد؟

همانطور که گفته شد، با توجه به تجربه به دست آمده در رابطه با سامانه‏های ملی پرداخت، به این نتیجه رسیدیم که برای سامانه‏های حاکمیتی به هیچ وجه از سیستم‏های خارجی استفاده نکنیم مگر اینکه مأخذ (Source)، مستندات و آموزش‏هایش را در اختیار داشته باشیم. این تصمیم از سال ۹۰ به صورت رسمی در بانک مرکزی گرفته شد و هم اکنون تمام سامانه‏های حاکمیتی، تولید داخل بوده و آنهایی که نیستند در حال بازنگری برای بومی‏سازی اند. همچنین با توجه به اینکه تمام سرویس‏های بانکهای ملی، صادرات، آینده و چند بانک و موسسه مالی و اعتباری دیگر به وسیله شرکت خدمات انفورماتیک تامین می‌شود، Source همه این برنامه‏ها در اختیار شرکت است. علاوه بر این، محصولات وارداتی نیز باید برای بکارگیری متناسب با شرایط اجتماعی، فرهنگی و زیرساخت موجود در کشور سفارشی شوند و در پاره ای از موارد صرفا باعث تحمیل هزینه‏های هنگفت می‏شوند.

اما با توجه به بستر کنونی این حوزه و ورود کسب وکارهای نوپا (استارت آپ‏ها) که بازیگران کوچک ولی کلیدی این عرصه هستند، تیم‏های کوچک و چابکی برای آموختن و یافتن شکل گرفته‏اند و می‏توانند به ‏سرعت و برمبنای دریافت بازخوردهای سریع، مسیرشان را اصلاح کنند. این فضا و الگوی کسب ‏و کار برآمده و ناشی از ناپایداری، پیش‏بینی‏ ناپذیری و عدم قطعیت موجب توسعه دامنه بازارهای جدید و بومی‏سازی فناوری‏های نوین خارجی می‏شود. سازمان‏های بزرگ مانند بانک‏ها و شرکت‏های خدمت رسان به آنها نیز باید درهای خود را به روی این جست وجوگران پرتلاش باز کرده و با کمک گرفتن از این نیروی پیشران خودانگیخته و بی‏مرز، شتاب جریان نوآوری را در رگ‏های سازمان خود و صنعت بانکداری کشور احساس کنند.

به عنوان مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک که همواره نظام بانکی کشور را نظاره می‏کنید، مهم‏ترین چالش‏ها و پیچیدگی‏های موجود برای تولید محصولات یا ارائه خدمات بانکی را چه مواردی می دانیدو چه راهکارهایی برای رفع آنها در نظر دارید؟

مهم ترین سامانه ای که در بحث بکارگیری فناوری در بانکها مطرح است، سامانه یکپارچه بانکی یا همان CORE است. همانگونه که می دانید، نخستین بار چنین سامانه ای به وسیله شرکت خدمات انفورماتیک در بانک ملی و سپس در صادرات پیاده سازی شد و در حال حاضر بسیاری از بانک های کشور از محصولات این شرکت و یا محصولاتی که به وسیله شرکت های دیگر بخش خصوصی تولید شده، استفاده می کنند. با این همه تعدادی از بانک های کشور که بیش از ۱۰۰۰ شعبه دارند، سالهاست نتوانسته اند در ارتباط با پیاده‌سازی یک سامانه یکپارچه در بانک خود تصمیم گیری کنند که در این مورد می توان به چالش های ذیل اشاره کرد:

- تغییرات و جابجایی سریع مدیران در صنعت بانکی

- کمبود دانش و ارائه اطلاعات نادرست به آنها و در نتیجه تردید در تصمیم گیری

- نداشتن بودجه و منابع مالی مناسب در مقایسه با استانداردهای دنیا و نبود تخمین از ابعاد مالی طرح

- عدم تعریف مشخص از نیازهای واقعی بانک و نداشتن مستندات لازم

- کارکنان و مدیران بانک ها به دنبال آخرین فناوری‌ها بوده و بسیار ایده آلی فکر می کنند و نوعی فناوری‌زدگی در آنها وجود دارد.

- محیط صنعت بانکی کشور کاملا سنتی است و با بانکداری مدرن دنیا از منظر بکارگیری استانداردهایی مانند IFRS، بازل، CAMEL و ... فاصله دارد. چگونگی نگاشت فرآیندهای سنتی بانک ها با سامانه های مدرن از دیگر چالش هاست.

- نبود زبان مشترک میان مدیران کسب و کار و مدیران IT که در بسیاری مواقع از مدیران فنی به عنوان مسوول طرح یا پروژه استفاده می شود که این کار اشتباه است.

- عجول بودن در اجرا از دیگر چالش هاست. باید در نظر داشت ، در صورتی که تمام مستندات آماده و نیازها تعریف شده باشند، باید یک دوره حداقل ۳۰ ماهه را برای پیاده سازی در نظر گرفت.

- از دیگر مواردی که باید به آن توجه کرد، تولید یا خرید است که بستگی به نوع و ابعاد بانک، هر یک می‌تواند مزایا و معایب خود را داشته باشد.

موارد فوق انتخاب یک CORE را با دشواری مواجه می سازد. شاید به همین دلایل باشد که تعدادی از بانک ها تاکنون نتوانسته اند در این ارتباط تصمیم‌گیری کنند. نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد، مقاومت بدنه بانک است، زیرا بسیاری از بانک ها با استفاده از بدنه کارشناسی خود سیستم های جزیره ای تولید کرده‌اند و اگر مدیریت ارشد بانک تصمیم به جایگزینی آنها داشته باشد، با مقاومت نامحسوس و جدی آنها مواجه خواهد شد.

این روزها اغلب مدیران عامل کشور از مشکل نبود نیروی انسانی ماهر و کارآمد گله‏مندند. با توجه به مدیریت سامانه‏های حساسی که به عهده شرکت خدمات انفورماتیک است، در این خصوص با چه مسائلی مواجه هستید؟

در حال حاضر با اینکه با کمبود پرسنل متخصص و آموزش دیده این صنعت در کشور روبرو هستیم، شرکت خدمات انفورماتیک وضعیت نسبتا خوبی دارد. عملکرد شرکت نیز در سال‏های اخیر نشان دهنده این مطلب است. با توجه به شرایط تحریم و محدودیت‏های مختلف سال‏های اخیر، شرکت خدمات انفورماتیک در تولید بسیاری از محصولات و خدمات خود ، به خودکفایی رسیده است. اگر نگاهی به سبد محصولات و خدمات شرکت بیندازیم،این مطلب را در می‏یابیم. بومی سازی محصولات و خدمات در سال‏های اخیر در دستور کار شرکت قرار گرفته است و به موفقیت های ارزشمندی در این زمینه دست یافته‏ایم. شرکت خدمات انفورماتیک با ایجاد محیطی پایدار و انگیزشی به عنوان ارکان کلیدی توسعه و رشد پایدار در سازمان، توانسته است جایگاه خود را به عنوان برترین شرکت عرصه فناوری اطلاعات بانکی در کشور به همگان ثابت کند و قطعا این موفقیت مرهون زحمات و همت بالای نیروی انسانی متعهد شرکت است. با این حال نمی‏توان این نکته را نادیده گرفت که در ادامه مسیر و برای ورود به بازارهای جهانی و فضای پسابرجام همچنان با کمبود نیروی انسانی متخصص در کشور مواجه هستیم.

دیر یا زود درهای نظام بانکی کشور به روی رقبای جدید باز می‏شود و قطعا برای تهیه ویزا و مسترکارت با حجم بالای تراکنش‏ها و با یک سری الزامات استانداردی برای تطبیق با نظام جهانی مواجه خواهیم شد. نقطه اتصال این موارد نیزشرکت خدمات انفورماتیک است. آیا آمادگی لازم برای این کارها در شرکت ایجاد شده است؟

از زمانی که بحث توافق هسته ای و اجرای برجام آغاز شد، کارگروهی در شرکت خدمات انفورماتیک تشکیل شده که به بررسی فرصت ها و فراهم کردن الزامات برای ورود به فضای پسابرجام می پردازد. در این خصوص باید اشاره کنم که تنها ویزا و مسترکارت مطرح نیست. اگر بر روی صنعت بانکی تمرکز کنیم، شرکت های بزرگی که در این صنعت و در فناوری و پرداخت حضور دارند، با برداشتن تحریم ها به بازار ایران خواهند آمد که به بعضی از آنها مانند IBM، Apple، Microsoft، Google، ebay، SAP، Temenos می توان اشاره کرد که حضور آنها قطعا می تواند ضمن ایجاد رقابت، در کشور ظرفیت سازی ایجاد کند. در این رابطه، اگر بانک های ما بخواهند با صنعت بانکی دنیا ارتباط و مشارکت داشته باشند، باید در فرایندها و گزارش های مالی خود تغییراتی مانند استفاده از استانداردهای گزارش گیری IFRS ، الزامات بازل و یا ارائه اطلاعات شفاف برای رتبه بندی در CAMEL ارائه کنند که این نیازها به بخش های فنی برای اجرا، ارجاع خواهد شد. شرکت های بین المللی پرداخت نیز انتظار دارند با یک شبکه پرداخت کارا، امن و منسجم که دارای حداقل ریسک باشد، ارتباط برقرار کنند و در این رابطه انتظار دارند استانداردهایی مانند DSS، PCI، ISMS، EMV در سامانه ها وجود داشته باشد و از ابزارهایی برای شناسایی و جلوگیری از Fraud و AML نیز استفاده شود. بدیهی است، محیط حقوق بین الملل بانک ها و شرکت های فناوری با ادبیات و واژه های جدید مواجه خواهد شد که تاکنون از آنها دور بوده است. در ارتباط با این موارد، شرکت خدمات انفورماتیک از حدود ۲ سال پیش اقداماتی وسیع و سرمایه گذاری‌های بسیار انجام داده و در حال شناسایی یک شرکت با تجربه و متخصص برای گرفتن سامانه و مشورت برای اتصال به شبکه های پرداخت بین الملل است.

با فرض راه‏اندازی کامل شبکه ملی اطلاعات در ایران، چه فرصت‏هایی برای شبکه بانکی کشور متصور هستید؟

شبکه ملی اطلاعات، یک شبکه مستقل داخلی است که وظیفه آن برقراری ارتباط مجازی بین کاربران است. در حال حاضر کاربران داخل کشور برای هر نوع استفاده از اینترنت باید به مرکز اصلی آن در خارج متصل شوند که این به معنای کاهش سرعت و افزایش هزینه است. شبکه ملی اطلاعات با ایجاد یک شبکه داخلی، نیازهای داخلی ما را رفع می‏کند. یعنی دیگر نیازی نیست برای چک کردن حساب بانکی یا دسترسی به سایت‏های خبری و شبکه‏های داخلی از پهنای باند بین‏‏المللی استفاده کنیم. راه اندازی شبکه ملی اطلاعات چند فایده دارد؛ در گام اول پهنای باند افزایش یافته و به دنبال آن سرعت نیز افزایش می‌یابد، یعنی دیگر تلویزیون اینترنتی و انتقال فایل‏های حجیم یک رویا نخواهند بود. در گام دوم، دست دلال‏های بین‏المللی کوتاه می شود و هزینه‏های اینترنت کاهش می‌یابد و در گام سوم، وابستگی ما به کشورهای خارجی کمتر می‏شود. در این شرایط اگر اینترنت را به روی ما قطع کنند، بسیاری از سازمان‏ها مانند شبکه‏های بانکی و اداری به‏راحتی به کار خود ادامه می‏دهند. با راه اندازی این شبکه، همچنین بازدید از وب‏سایت‏های داخلی در بستر شبکه داخلی ایران صورت می‏گیرد. انتقال دیتا در شبکه ملی اطلاعات مسیر کوتاهی دارد. کاربر داخلی ضمن برخورداری از ویژگی‏های شبکه ملی اطلاعات از امکانات اینترنت جهانی بهره‏مند است و امکان هک اطلاعات بسیار کاهش می‏یابد.

شبکه ملی اطلاعات در ارتباط تنگاتنگ با نظام بانکی کشور قرار دارد و با فرض راه‏اندازی کامل آن، بهبود و ایجاد فرصت‏های چشمگیر در صنعت بانکداری کشور رخ خواهد داد که مهمترین آن ارائه خدمات بانکداری بر بستر اینترنت ملی با سرعت، پایداری و امنیت مطلوب و هزینه کمتر است. این شبکه کاملا بومی است و تمام ارتباطات بانکی بر بستر آن با امنیت و مطلوبیت بالا انجام خواهد شد. همچنین هزینه ارائه خدمات بانکداری بر بستر این شبکه کاهش پیدا خواهد کرد. با راه‏اندازی کامل این شبکه می‏توان برای پیاده‏سازی دولت الکترونیک گام بلندی برداشت.