این هوشمندهای جان سخت
چندی پیش لطیفه‌ای در قالب چند سوال مربوط به تلفن همراه در دنیای شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که برای مدت‌ها دست به دست می‌گشت.
لطیفه‌ای که به سوالات کاربران تلفن همراه از یکدیگر در سال گذشته و آینده اشاره داشت. «سال ۷۶: آنتن دهی موبایلت چطوره؟ سال ۷۹: چقدر شارژ نگه می‌داره؟ سال ۸۲: دوربین هم داره؟ سال ۸۵: دوربینش چند مگا پیکسله؟ صداش چطوره؟ سال ۸۸: تاچه؟ یا از این معمولیاس؟ سال ۹۱: آندرویده؟ هوشمنده؟ یا معمولیه؟ سال ۹۴: اخلاقش چطوره؟! سال ۱۴۰۰: درکت می‌کنه؟ به اندازه کافی بهت توجه می‌کنه یا می‌خوای باهاش به هم بزنی؟». شاید در نگاه اول این لطیفه لبخند را به لبان کاربران تلفن همراه بنشاند، اما واقعیت این است که پیشرفت لحظه‌ای فناوری و عرضه محصولات عجیب باعث شده تا امروزه کاربران هر لحظه در انتظار یک قابلیت عجیب از گوشی‌های همراه باشند.
نزدیک به ۶ یا شاید هم هفت سال پیش بود که مرحوم نوکیا اولین گوشی ۵ مگاپکسلی جهان را روانه بازار کرد. البته این پیر خسته امروز بازار موبایل چند سال قبل‌تر هم اولین گوشی مجهز به دوربین عکاسی را به بازار عرضه کرده بود، اما این بار با افزایش کیفیت عکسبرداری باز هم تحولی دیگر بین دیگر تولیدکنندگان به وجود آورد. دوربین ۵ مگاپیکسلی در آن زمان شاید یکی از شاخص‌ترین قابلیت‌های یک گوشی تلفن همراه بود. آن زمان هم تکه کلام‌ها و طنزهای شوخ طبعی بین کاربران تلفن همراه رواج یافت، مانند اینکه آیا در آینده‌ای نزدیک گوشی‌های موبایل ظرف هم خواهند شست؟‌ یا آیا می‌تواند در آینده از شر ایستادن در صف نانوایی راحت شد و گوشی موبایلمان برود، برایمان نان بگیرد و حتی زباله‌ها را آخر شب پشت در منزل بگذارد؟!!! امروز اما تمام این سوالاتی که در آن زمان جنبه شوخی داشت جوری دیگر به واقعیت تبدیل شده است.
بی‌تردید ظهور تلفن‌های هوشمند باعث شد تا امروز کاربران بتوانند درصد بالایی از تخیلات خود را با کمک برنامه‌های کاربردی همراه از یک سو و امکانات دیگری که برخی از تولیدکنندگان تجهیزات دیجیتالی و لوازم خانگی در اختیار آنها قرار می‌دهند عملی کنند. حتی شستن ظرف و لباس که با به‌کارگرفتن یک برنامه کاربردی روی گوشی و از سوی دیگر اتصال ماشین لباسشویی و ظرفشویی به اینترنت بی‌سیم خانه اکنون به واقعیت پیوسته یا ارتباط یخچال منزل با گوشی هوشمند از یک سو و سفارش مایحتاج و خوراکی‌های مورد نیاز منزل به نزدیک‌ترین مغازه نیز که می‌تواند همان آرزوی نان گرفتن توسط گوشی هوشمند محسوب شود نیز اکنون رخ داده است، اما حالا دیگر قابلیت خاصی نمانده است که تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند آن را به کار نگرفته باشند. این بار افزایش کارایی همان قابلیت‌های قبلی و ساخت لوازم جانبی کاربردی نیز در دستور تولیدکنندگان قرار دارد.
دیگر داشتن دوربینی عکاسی با قدرت بالا برای گوشی‌های هوشمند آرزو نیست، چرا که اکنون تمام تولیدکنندگان بازار حداقل یک یا چند مدل گوشی با دوربین ۱۳ مگاپیکسلی دارند. از سوی دیگر تولیدکنندگان گوشی امروز به فکر افزایش مقاومت گوشی‌های خود در برابر آب و گرد و خاک و گرما هستند و همچنین به دنبال ساخت باتری‌هایی که بتوانند انرژی بیشتری را برای کاربران خود ذخیره سازند و پردازنده‌هایی که بتوانند توانایی پردازش و سرعت اجرایی گوشی‌ها را افزایش دهند. شاید تا چند سال دیگر رویای به تاریخ پیوستن کامپیوترها به حقیقت پیوندد و این دیگر گوشی‌های در دست ما باشند که حتی کار یک کامپیوتر بسیار پیشرفته را نیز انجام دهند، اما در گزارش امروز می‌خواهیم به معرفی چند گوشی با توانایی‌های بالا بپردازیم. توانایی در عکاسی و مقاومت در برابر شرایط سخت آب و هوایی.
شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند این روزها به اندازه نمایشگر، توان پردازنده، حافظه داخلی،‌ کیفیت دوربین دیجیتالی و... توجه فراوان دارند و با تمرکز بر این قابلیت‌ها سعی می‌کنند محصول بهتر و باکیفیت‌تری به دست مشتریان خود برسانند.
گوشی هوشمند Lumia EOS نوکیا مبتنی بر فناوری PureView از جمله گوشی‌هایی است که هنوز هیچ‌کدام از تولیدکنندگان بازار نتوانسته‌اند با او و برادر کوچک‌ترش یعنی نوکیا PureView‌ رقابت کنند. گوشی‌هایی با دوربین ۴۱ مگاپیکسلی و قابلیت‌های خاص عکاسی. این گوشی هوشمند که بر پایه سیستم‌عامل ویندوز فون ۸ ساخته شده است، این روزها با نام‌های مختلف از جمله Lumia EOS، Nokia EOS، Lumia ۱۰۲۰ شناخته می‌شود. شرکت نوکیا سال گذشته گوشی هوشمند Nokia ۸۰۸ را مبتنی بر فناوری PureView با دوربین دیجیتالی ۴۱ مگاپیکسلی روانه بازار کرده بود که پیش‌بینی می‌شود این محصول جدید هم دوربین دیجیتالی ۴۱ مگاپیکسلی داشته باشد. حسگر تصویری این دوربین نسبت به مدل قبلی بزرگ‌تر ساخته شده است تا عکس‌ها با کیفیت بهتری گرفته شوند. با این حال، اما سیستم‌عامل ویندوز فون تنها عاملی است که باعث می‌شود این گوشی مورد استقبال کاربران قرار نگیرد.
گوشی هوشمند Galaxy S۴ Zoom سامسونگ: این محصول دوربین دیجیتالی ۱۶ مگاپیکسلی دارد و شرکت کره‌ای سامسونگ برای آن زوم ۱۰x یا قابلیت بزرگنمایی با توان ۱۰ برابری را در نظر گرفته است. باید توجه داشت که به جز زوم دیجیتال، قابلیت زوم اپتیکال در این محصول باعث می‌شود تا اگر شما روی سوژه مورد نظر خود ۱۰ برابر هم بزرگنمایی کنید، کیفیت آن تغییر نکند و به عبارت دیگر کیفیت عکس نهایی با زمانی که روی سوژه مورد نظر یک برابر بزرگنمایی شده است، تفاوتی نخواهد داشت. این گوشی شاید تا اواخر همین ماه روانه بازار شود که به دلیل هوشمند بودن و استفاده از سیستم‌عامل آندروید شانس بالایی در بین دیگر رقبای خود خواهد داشت.
گوشی هوشمندS ۵ iPhone اپل:‌ البته این گوشی هوشمند که هنوز به طور رسمی معرفی نشده است، اما از شایعاتی که در محیط اینترنت در مورد آن منتشر شده پیداست که دوربین دیجیتالی بسیار باکیفیتی خواهد داشت که هم‌اکنون برخی از عکس‌های گرفته شده با دوربین آن روی اینترنت قرار دارد. مدل کنونی گوشی هوشمند اپل موسوم به آیفون ۵ با دوربین دیجیتالی ۸ مگاپیکسلی به دست کاربران می‌رسد، اما به دنبال پیشرفت‌های فراوان شرکت‌هایی مانند سونی و سامسونگ در این زمینه، اپل قصد دارد مدل بعدی این محصول را با دوربین ۱۲ یا ۱۳ مگاپیکسلی به دست کاربران جهانی برساند. برای دوربین این گوشی هوشمند جدید فلش دوگانه LED در نظر گرفته شده است و شفافیت عکس‌های گرفته شده با آن بسیار بالا خواهد بود، البته هم‌اکنون عکس‌هایی که با مدل قبلی یعنی آی فون ۵ با دوربین ۸ مگاپیکسلی گرفته می‌شود از دیگر رقبای این گوشی با همین دوربین کیفیتی به مراتب بالاتر دارد.
جدا از بحث کیفیت دوربین اما همانطور که گفته شد اکنون بسیاری از تولیدکنندگان در حال افزایش مقاومت گوشی‌های خود هستند.
گوشی هوشمند Xperia Z سونی: این محصول برای نخستین بار اوایل سال جاری میلادی در نمایشگاه CES ۲۰۱۳ به نمایش گذاشته شد و پس از مدتی به دست کاربران جهانی رسید. این روزها سونی به بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند ضدآب و ضد گرد و غبار تبدیل شده و محصولات فراوانی در این زمینه روانه بازار کرده است. برای این گوشی هوشمند دوربین دیجیتالی ۱۳ مگاپیکسلی و پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای در نظر گرفته شده است، البته سونی چند ماه بعد از عرضه این گوشی مدل دیگری با نام ZL را به بازار عرضه کرد که میزان مقاومت آن در برابر آب بیشتر شد. به شکلی که با این گوشی حتی تا عمق سه متر در زیر آب نیز می‌توان عکاسی و فیلمبرداری کرد.
گوشی هوشمند Galaxy S۴ Active سامسونگ: این محصول که یکی از مدل‌های Galaxy S۴ محسوب می‌شود، بهترین گوشی آندرویدی جهان نام گرفته است و محبوبیت فراوانی در بازار دارد. این محصول در اصل مدل ضدآب گوشی هوشمند Galaxy S۴ سامسونگ است که دوربین دیجیتالی ۸ مگاپیکسلی آن امکان تصویربرداری با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسلی HD را در زیر آب فراهم می‌کند. سامسونگ اکنون مدل‌های متفاوتی از سری S۴ به بازار عرضه کرده که از جمله آن S۴ Zoom که در بالا نیز به آن اشاره شد از جمله آنها است.
گوشی هوشمند G'zOne Commando ۴G LTE شرکت کاسیو: این گوشی هوشمند قوی و ضدآب شکل ظاهری منحصر به‌فردی دارد که اندکی با گوشی‌های هوشمند پیشرفته امروزی متفاوت است. شرکت سازنده برای این محصول پردازنده مرکزی دو هسته‌ای و نمایشگر لمسی ۴ اینچی را در نظر گرفته است.
گوشی هوشمند Torque شرکت Kyocera: این گوشی هوشمند بدنه زمخت و محکمی دارد که این محصول را تا اندازه‌ای ضدضربه می‌کند و برای آن دسته از کاربرانی مناسب است که در شرایط دشوار کار می‌کنند. این گوشی هوشمند ضدآب اگر از دست کاربران سقوط کند با مشکلی مواجه نمی‌شود و نمایشگر ۴ اینچی آن تصاویر را با کیفیت WVGA به نمایش می‌گذارد.
گوشی لومیا ۹۰۰ نوکیا: این گوشی یکی از جدیدترین گوشی‌های نوکیا است که از سیستم‌عاملWindows Phone پشتیبانی می‌کند. مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این گوشی در مقایسه با گوشی‌های دیگر در حد قابل قبولی است، اما نکته مهم‌تر از همه صفحه نمایش آن است. صفحه نمایش این گوشی از نوع AMOLED با تکنولوژی ClearBlack است، این صفحه نمایش به وسیله Corning Gorilla Glass محافظت شده، که یکی از بهترین نوع صفحات ضدخش است که در بیشتر برندها مخصوصا سامسونگ استفاده می‌شود.
گوشی ۳ Honor هوآوی: شرکت هوآوی در حال برنامه‌ریزی برای عرضه نسل سوم سری گوشی‌های Honor است که یکی از مقاوم‌ترین محصولات این شرکت به شمار می‌رود. این گوشی که با نام Honor ۳ به بازار می‌آید، از بدنه‌ای مقاوم با قابلیت نشکن برخوردار است و از آلومینیوم ساخته شده است. گوشی مذکور همچنین ضدآب است و قابلیت مقاومت در برابر گرد و خاک را نیز دارد. اطلاعات بیشتر راجع به این گوشی منتشر نشده، اما بر اساس تصاویری که از آن منتشر شده، بدنه باریکی دارد و از پردازنده و دوربین پرسرعتی بهره خواهد برد.
البته ناگفته نماند که جدا از این تولیدکنندگان پیش از این نیز شرکت‌هایی در بخش تولید گوشی فعال بودند که صرفا گوشی‌هایی با بنده مقاوم در برابر آب و ضربه ساخته و برای صاحبان مشاغل خاص به بازار عرضه کرده بودند که از جمله آن می‌توان به کاترپیلار اشاره کرد.