بازگشت نوروز به ترکمنستان

بعد از استقلال ترکمنستان در سال ۱۹۹۱، هر سال آداب و رسوم نوروز با شکوه بیشتری نسبت به سال قبل برگزار می‌شود. به این مناسبت همه شهرها و روستاهای ترکمنستان آذین‌بندی و همه اقشار مردم بخصوص ترکمن‌ها، روس‌ها، تاتارها، ازبک‌ها و ارمنی‌ها در آن سهیم می‌شوند. جالب است بدانیم در ترکمنستان دوبار در سال، سال نو جشن گرفته می‌شود؛ یکی از این جشن‌ها با استناد به تقویم میلادی و دیگری برگزاری عید نوروز به نشانه احیای دوباره آداب و رسوم دیرینه مردم ترکمنستان است. جشن نوروز در روزهای ۲۱ و ۲۲ مارس به مدت دو روز در این کشور برگزار می‌شود و این روزها در ترکمنستان، تعطیل رسمی است.

مردم ترکمنستان عقیده دارند نوروز زمانی است که جمشید به عنوان چهارمین پادشاه پیشدادیان بر تخت سلطنت نشست. جشن‌های شاد نوروزی در ترکمنستان با حضور پرتعداد مردم و افروختن آتش نوروز در منطقه «آنو» در ۲۰ کیلومتری عشق آباد یا دامنه‌های کوه کوپه داغ و کناره‌های آمو دریا با شکوه زیادی برگزار می‌شود. مردم ترکمنستان دراین ایام با پختن غذاهای معروف نوروزی مانند نوروز کجه، نوروز بامه، سمنی (سمنو) و اجرای بازی‌های مختلف توسط جوانان ترکمن، حال وهوای دیگری به این جشن و شادی می‌دهند. در ایام نوروز مسابقات مختلفی در ترکمنستان برگزار می‌شود که می‌توان به مسابقات اسب‌دوانی، کشتی، پرش برای گرفتن دستمال از بلندی، خروس جنگی، شاخ‌زنی میش‌ها، شطرنج‌بازی، مهره‌بازی و تاب‌بازی اشاره نمود. ترکمنستان سال ۱۳۹۲ میزبان جشن جهانی نوروز بود.

گردشگری ترکمنستان

بر اساس آمارهایی که توسط مراکز رسمی ترکمنستان ارائه می‌شود سالانه حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر از این کشور بازدید می‌کنند. در سال‌های اخیر مقامات این کشور درصدد ایجاد تسهیلات و زیرساخت‌هایی نظیر فرودگاه، هتل و اقامتگاه‌های مجهز برای جذب گردشگر بیشتر برآمده‌اند. در نوروز سال‌جاری نیز بیش از هزار گردشگر ایرانی به این کشور سفر داشتند. موزه‌های متعدد در عشق‌آباد مثل موزه هنرهای زیبای ترکمن، موزه فرش، موزه ملی، بنای یادبود استقلال ترکمنستان، میدان استقلال، کلیساها و مساجدی مثل کلیسای ارتدوکس روسی و مسجد ارطغرول غازی، مقبره سلطان سنجار، مجموعه تور باغ خانم، جاذبه‌های طبیعی مثل دریاچه زیرزمینی کو آتا در غرب ترکمنستان که در عمق ۶۵ متری غاری در منطقه کوهستانی کوپه داغ قرار دارد و در تمام سال امکان آبتنی کردن در آن برای گردشگران وجود دارد، یا دهانه کوه‌های آتش‌فشانی گازی و گل افشانی معروف به دروازه جهنم، سواحل دریای خزر، صحرای قره قوم یا مناطق حفاظت شده بادخیز، جاذبه‌های دست‌ساز مانند جایی شبیه دیزنی‌لند به نام «دنیای افسانه‌های ترکمن»، منطقه آزاد در بندر ترکمنباشی، ارگ تاریخی ترکمنستان، ویرانه‌های مرو، قونیه اورگنج (گرگانج)، شهرباستانی گنور تپه و قلعه نیسا؛ تنها گوشه‌ای از جاذبه‌های گردشگری این کشور به‌شمار می‌روند.