میانگین قیمت مسکن در تهران از 6 میلیون تومان در هر مترمربع در خرداد امسال هم‌اکنون به 4 میلیون تومان برگشت پیدا کرده است
صعود یکنواخت و گاهی هم جهش‌گونه منحنی قیمت مسکن در تهران از ابتدای شهریورماه امسال بعد از حداقل ۲ سال روند افزایشی، متوقف شد.
اطلاعات بدست آمده از بازار معاملات مسکن حکایت از تغییر مسیر نوسان قیمت مسکن در هفته‌های اخیر دارد، به طوری که رکود شدید در خرید و فروش آپارتمان توانسته است مقداری از حباب قیمت را تخلیه کند. البته تخلیه حباب تازه آغاز شده و به معنی منطقی‌شدن قیمت‌ها در حال حاضر نیست؛ اما با این حال پیش‌‌بینی‌ها از تداوم کاهش قیمت در ماه‌های آینده خبر می‌دهد.
در منحنی که سامانه رهگیری معاملات مسکن برای قیمت فروش آپارتمان‌های شهر تهران طی ۵ ماه گذشته از سال۹۲ ترسیم کرده است، سه قله -اوج صعود- دیده می‌شود که هر یک از آنها در خرداد و تیر و مرداد امسال به وجود آمده است. میانگین قیمت مسکن در فروردین و اردیبهشت امسال با عبور از مرز ۴ میلیون تومان ناگهان در خرداد‌‌ماه به سطح مترمربعی ۶ میلیون تومان می‌رسد و در اواخر خرداد کاهش می‌یابد تا اینکه در نیمه تیرماه دوباره جهشی می‌شود؛ اما این بار اوج‌گیری از مترمربعی ۵ میلیون تومان تجاوز نمی‌کند و در نهایت بعد از کاهش مجدد، در مرداد دوباره به نزدیک متری ۵ میلیون تومان می‌رسد. در روزهای پایانی مرداد و همچنین هفته اول شهریورماه، منحنی نوسان قیمت مسکن در سطح مترمربعی ۴ میلیون تومان ثابت باقی مانده است. به این ترتیب سوداگران مسکن در ۵ ماه اخیر سه‌بار سود قابل‌توجهی به‌دست آوردند و البته آنهایی که تا الان املاک خریداری شده را نفروخته‌اند احتمالا تا پایان سال زیان خواهند دید. تحلیلگران بازار مسکن علت تثبیت قیمت مسکن در روزهای اخیر را ناشی از رکود طولانی مدت معاملات مسکن عنوان می‌کنند و می‌گویند: فعلا عاملی برای تحریک قیمت مسکن وجود ندارد، زیرا دو طرف معامله -هم خریدار و هم فروشنده- خارج از بازار هستند و حضور آنها غیرموثر تلقی می‌شود.
همچنین عامل دیگری که تداوم مسیر ثبات قیمت مسکن را تقویت می‌کند جو سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور است که انتظار تورمی را از غالب بازارها دور کرده و زمینه ثبات قیمت‌ها را به‌وجود آورده است.
گزارش‌های دریافتی از سامانه رهگیری معاملات مسکن نشان می‌دهد: میزان خرید واحدمسکونی در شهر تهران در دو فصل بهار و تابستان امسال، تحت‌تاثیر خروج دسته‌‌جمعی خریدار و فروشنده از بازار، با کاهش شدید روبه‌رو بود، طوری که حجم ماهانه معاملات‌خرید در این مدت از ۱۰ هزار فقره در ماه‌های بهار ۹۲ به ۶ هزار فقره در تیر و مرداد رسید و در مقایسه با میانگین‌ماهانه ۲۵ هزار فقره خرید‌وفروش در سال۹۱، باعث شد رکود بی‌سابقه‌ای در کل بازار شکل بگیرد.
این اقدام متقاضیان خرید و عاملان فروش واحد‌های مسکونی باعث شد حجم معاملات خرید مسکن در بهار امسال ۱۵ درصد نسبت به بهار سال قبل افت کند و در دو ماه تابستان افت ۵۵ درصدی را تجربه کند. با این حال، معاملات اجاره به ناچار، در وضعیت بهتری قرار داشت، به طوری‌که در بهار امسال حجم اجاره‌نامه‌‌هایی که در بنگاه‌‌های املاک شهر تهران تنظیم شد ۲۳ درصد نسبت به بهار۹۱ بیشتر بود و در دو ماه تابستان فقط ۸ درصد کاهش پیدا کرد.
براساس این گزارش در بهار امسال ۶۹ هزار فقره انواع معامله ملک مسکونی -شامل خرید، اجاره و پیش‌خرید- در تهران به ثبت رسید که این حجم، معادل حجم معاملات بهار سال قبل بود و علت این برابری، رشد معاملات اجاره بوده که توانسته است کاهش حجم معاملات خرید را در سطح کلی جبران کند.
اما در دو ماه تابستان امسال ۳۷ هزار فقره انواع معامله به ثبت رسید که نسبت به تابستان سال گذشته ۳۶ درصد افت و نسبت به بهار امسال ۴۶ درصد کاهش پیدا کرد.
در تیر و مرداد امسال، میزان خرید واحدمسکونی در تهران تا ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته افت کرده است، طوری‌که این کاهش، نسبت‌‌ معاملات را در بازار کاملا به هم زده است. در بازار مسکن معمولا سهم معاملات‌خرید بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کل‌معاملات را تشکیل می‌دهد و سهم معاملات‌اجاره حداکثر ۲۵ تا ۳۵ درصد است و پیش‌خرید و هبه و سایر معاملات نیز حداکثر ۵ درصد را پوشش می‌دهد. این در حالی است که در تابستان امسال رکود در خرید‌وفروش مسکن، سهم معاملات‌اجاره را به ۵۹ درصد رسانده است.
همچنین سهم معاملات پیش‌‌‌خرید نیز در دو ماه اخیر به ۷ درصد کل‌معاملات رسیده است.
آنچه در ماه‌های اخیر بر معاملات مسکن گذشته و تقاضای خرید را تا نصف سال‌های گذشته کاهش داده و به همان نسبت معاملات اجاره را پررونق کرده است، می‌تواند نشانه‌ای از سال انتخاباتی هم باشد.
بررسی رفتار قیمت‌ مسکن در سال‌هایی که انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود، نشان می‌دهد: شیب قیمت مسکن رشد منفی به خود می‌گیرد. در سال۷۶ میانگین قیمت مسکن بعد از رشد ۷۰ درصدی سال۷۵، رقمی معادل ۳ درصد
کاهش یافت.