سایه آشفتگی ارزی  بر کالاهای اساسی
غزاله طایفه دبیر گروه صنعت، معدن و بازرگانی این روزها آشفتگی در تخصیص ارز بر انباشت کالاهای اساسی در گمرکات کشور سایه انداخته و بلاتکلیفی تولیدکنندگان و واردکنندگان را به‌دنبال داشته است.
کند شدن ترخیص کالاهای اساسی، از نیمه تیر ماه امسال، (زمانی که بانک مرکزی با اعلام جایگزینی نرخ ارز مرجع به جای نرخ ارز مبادله‌ای، نرخ دلار مرجع را از ۱۲۲۶تومان به ۲۴۷۷ تومان افزایش داد) شروع شد.
با وجود اینکه مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بارها اعلام کردند که مبنای واردات و توزیع کالاهای اساسی تا پایان امسال، دلار با نرخ ۱۲۲۶تومان است، اما اختلاف آنها با بانک مرکزی بر سر مابه‌التفاوت ریالی نرخ قدیم و جدید ارز، در عمل جلوی ترخیص کالاها را گرفت.
دامنه اختلافات تا آنجا پیش رفت که «محمود بهمنی»، رییس کل بانک مرکزی با استناد به مصوبه بودجه امسال، گفت: «بانک مرکزی تنها با یک نرخ، ارز در اختیار واردکنندگان قرار می‎دهد که همان دلار ۲۴۷۷ تومانی است.» بانک مرکزی همچنین در بخشنامه جدیدی خطاب به بانک‎ها اعلام کرد که حق ندارند تا زمان دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز کالاهای وارداتی، اسناد ترخیص را به وارد‌کنندگان کالا تحویل دهند. در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان بر ترخیص کالاهای اساسی با نرخ دلار ۱۲۲۶تومانی تاکید داشته و معاونت راهبردی ریاست جمهوری را مسوول پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز می‌داند. به گفته برخی از تحلیلگران بازار، پرداخت مابه‎التفاوت نرخ ارز در حالی جلوی افزایش قیمت کالاهای اساسی وارداتی را می‌گیرد که در صورت عدم پرداخت آن، یا باید شاهد فاسد شدن کالاهای انباشت شده در گمرک باشیم یا در انتظار موج جدید گرانی‏ها