دنیای اقتصاد،گروه سیاسی- حسینیه قرآن و عترت مشهد پنج‎شنبه گذشته میزبان جلسه پرسش و پاسخی با موضوع مذاکرات هسته‎ای بود که با حضور محمدجواد کریمی قدوسی، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی و حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر برگزار شد. به گزارش ایسنا، کریمی‌قدوسی در ابتدای این جلسه با بیان اینکه به صفر تا 100 مذاکرات واقف نیستم، گفت: اما بر این مسأله واقفم که فرصت‌ها در برجام کم و تهدیدها فراوان است و این توافق زمینه‌ساز فتنه‌ای سنگین و گسترده خواهد بود.
عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: تمام تهدیدها در برجام جمع و در این توافق مهندسی شده و چنین بحثی مهم و سرنوشت‎ساز است.

برای موضع گرفتن در برابر برجام عجله نکنیم
بحرینی دیگر سخنران این مراسم بود و اظهار کرد: من از کسانی هستم که ترجیح می‌دهم برای موضع گرفتن در برابر برجام عجله نکنیم و با استدلال بیشتر به تکلیف خودمان عمل کنیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با طرح این سوال که «آیا نمایندگان مردم در خصوص مذاکرات به تصور عوامانه در باغ هستند؟»، گفت: بررسی توافق و برجام تخصص بنده نیست با این حال به عنوان یک نماینده نسبت به متن برجام بی‌اطلاع نیستم و تسط حداقلی برای اظهار نظر در خصوص توافق‌نامه را دارم.

مسیر را اشتباه رفتیم

pic۱


پژمانفر نیز در بخش دیگری از این جلسه با بیان اینکه مسیر را اشتباه رفتیم، اظهار کرد: با سخن گفتن از نان، آب و حیات مردم در مذاکرات چیزی به دست نمی‌آوردیم و انقلاب اسلامی اگر می‌خواست در این مسیر حرکت کند چیزی به دست نمی‌آورد؛ اگر در هشت سال دفاع مقدس هم پشت میز مذاکره می‌نشستیم، یک وجب از خاکمان را به ما پس نمی‌دادند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: برجام تصمیم بزرگی است؛ تصویب و عدم تصویب آن این مجلس را متفاوت از مجلس گذشته و آینده می‌کند.پژمانفر با اشاره به اینکه هر کس با نگاه خاصی به بررسی برجام می‌پردازد، عنوان کرد: این متن ابعاد مختلفی دارد که باید به همه زوایای آن توجه شود.
کریمی قدوسی در ادامه اظهار کرد: نکته مهم آن است که تاکنون توافق صورت نگرفته و باید از اصطلاح جمع‎بندی مذاکرات سخن گفت و مقام معظم رهبری هم بر این امر تاکید کرده‌اند. این عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه 10 الی 12 دلیل مبنی بر عبور از خط قرمز رهبری در برجام وجود دارد، عنوان کرد: به طور مثال تحقیق و توسعه 100 درصد مهار شده است، در شرایط فعلی قحطی‌زده و جنگ‌زده نیستیم که با پذیرش این قطعنامه سال‌ها تسلط دشمن را تحمل کنیم.

pic2


کریمی‌قدوسی با اشاره به اینکه تاکنون در مجلس ۹ بیانیه و سه طرح آماده کرده‌ایم، افزود: تیم مذاکره‌کننده در توافق ژنو و لوزان عبور از خطوط قرمز را قبول کردند و قول دادند که این مسائل را در توافق وین حل کنند که بعد نامه نوشتند و گفتند بیش از این نمی‌توانیم.
عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سخنان رهبری ادامه داد: مقام معظم رهبری با واقف بودن بر مسائل منطقه بارها اظهار کرده‌اند که به مذاکرات خوش‎‌بین نیستند. وی با اشاره به اینکه مجلس از برجام عبور و برجام را رد کرده است، عنوان کرد: خطوط قرمز مطرح شده از سوی رهبری به سه خط قرمز تقلیل یافت اما همان خطوط قرمز هم در برجام رعایت نشده‌اند.

pic3


کریمی‌قدوسی عدم دسترسی مراکز نظامی و دانشمندان، لغو همه تحریم‌ها در روز آغاز اجرای توافق و توسعه و تحقیق بدون هیچ محدودیتی را از مهم‌ترین خطوط قرمز دانست و یادآور شد: در برجام از این سه خط قرمز عبور شده است، چه طور نماینده مجلس می‌تواند با این برجام مخالفت نکند؟ چرا که دولت برای خودش قانون بالادستی تعریف کرده است. وی خطاب به دولت گفت: اگر می‌خواهید آن قانون بالادستی باشد تکلیف برجام مشخص است.

با رد این توافق غرب برای مذاکره بعدی می‎آید
بحرینی نیز در ادامه با بیان اینکه حتی اگر توافق رد بشود ما قطعا به اهداف بسیاری در طول یک دهه‌مان رسیده‌ایم، افزود: حق غنی‌سازی در صنعت هسته‌ای جزء اهداف کلی جمهوری اسلامی بود؛ خوشبختانه ایران به حق غنی‌سازی دست یافته است و در خطوط قرمز به این مهم نیز تأکید شده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه شورای امنیت مهلت ۹۰ روزه ای به کشورهای طرف مذاکره داده است، اظهار کرد: این توافق محصول فکر و اندیشه و تلاش تیم مذاکره‌کننده است؛ اگر این توافق رد شود دیر یا زود غرب برای مذاکره بعدی خواهد آمد و آن موقع است که ما دست بالا داریم.

pic۴


بحرینی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید مصالح و منافع ملی را در نظر بگیریم، افزود: در سطح جامعه دو گونه بحث در خصوص مذاکرات است، دسته نخست آنانی هستند که دستشان پر است و خیلی راحت می توانند بحث کنند و مخالف مطلق توافق هستند، دسته دوم نیز کسانی هستند که موافق مطلق هستند؛ در همین جلساتی که دولت محترم در صحن علنی به دفاع از برجام می‌پردازند، نمونه‌ای از موافقت مطلق است و پیش فرض ما این است که تیم مذاکره‌کننده انقلابی و دلسوز هستند و راحت‌تر بحث می‌کنند. وی با تأکید بر اینکه خطوط قرمز مبهم نیست، گفت: متأسفانه برخی سؤالات در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح نمی‌شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه پاسخی که آقای عراقچی به اعضای کمیسیون امنیت ملی دادند، حکایت از آن دارد که موضوع به آن شدت و حدت نیست، تصریح کرد: انصاف آن است که به استدلال مخالفان مطلق نتایج مذاکرات و هم به استدلال موافقان مذاکرات گوش کنیم؛ پاسخ تیم مذاکره کننده از شدت و حدت دوستان مخالف کم می‌کند اما با این حال جمع بندی من این است که در برجام از خطوط قرمز رهبری عبور شده است. وی یادآور شد: با این حال بعضی از توجیهات تیم مذاکره‌کننده شنیدنی است و این توجیهات را نمی‌توان تبلیغات و سهل‌انگاری دانست.
بحرینی با اشاره به سخنان ظریف مبنی بر اینکه اکثر خطوط قرمز را حفظ کرده‌ایم، عنوان کرد: این عبارت حکایت از آن دارد که برخی از خطوط قرمز رد شده است و این اعتراف تیم مذاکره‌کننده است؛ بنده معتقدم دلیلی بر تعجیل در جمع‌بندی مذاکرات نیست، چرا که هنوز 60 الی 70 روز فرصت داریم. وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی صحیح نیست از مجلس بخواهیم برجام را بی‌اعتبار بداند، اظهار کرد: بنده بر عبور از خط قرمز اتفاق افتاده اصرار دارم.