چهارشنبه گذشته اپل از جدیدترین نسل خانواده گوشی آی‌فون‌ رونمایی کرد. قابلیت‌ها و امکانات این گوشی‌های جدید با نام آی‌فون 6S و 6S PLUS تقریبا به تمام پیش‌بینی‌هایی که طی ماه گذشته در خصوص آن شده بود، نزدیک است.

از روز چهارشنبه که قرار به معرفی محصولات جدید شرکت اپل در کنفرانس سالانه این شرکت بود، هواداران همیشگی این محصولات چادرهای مخصوص خود را در اطراف فروشگاه‌های اپل بر پا کردند تا جزو اولین کسانی باشند که گوشی‌های آی‌فون جدید را خریداری می‌کنند. این شیوه خرید دیگر سال‌هاست به امر طبیعی تبدیل شده است، حتی از زمانی که دیگر محصولات این شرکت با محصولات انقلابی دوران استیو‌جابز،‌ مدیرعامل فقید این شرکت فاصله گرفته‌اند. تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل در مراسم رونمایی از پرچمداران جدید شرکتش، اعلام کرد که خلاقیت و ابداع یکی از فاکتورهای مهم زندگی افراد است و در همین راستا آی‌فون تولیدی این شرکت در حال تغییر دنیای اطراف ما است. از زمان معرفی گوشی‌های جدید آی‌فون، انتقادها و مطالب طنزآمیز زیادی چه از طرف سایت‌های تکنولوژی مطرح دنیا و چه از طرف رقیبان این شرکت در سایت‌های اینترنتی دیده می‌شود. بسیاری معتقدند که امکانات به‌کار گرفته شده در آی‌فون‌های جدید را پیش از این دیگر شرکت‌های فعال در این عرصه در محصولات خود به کار برده‌اند. با این‌حال اگر تاکنون وقت نکرده‌اید از جزییات جدید آی‌فون 6S و 6SPLUS باخبر شوید، در ادامه ما این جزییات را به شما می‌گوییم.

لمس سه بعدی
همانطور که در ماه‌های گذشته و سایت‌های اینترنتی پیش‌بینی کرده‌ بودند، آی‌فون ۶S و ۶SPLUS با مجموعه‌ای از امکانات ارتقا یافته نسبت به نسل پیشین خود روانه بازار خواهند شد. در واقع این دو گوشی با مجموعه‌ای از امکانات جدید یا بهبود یافته عرضه شدند که شاید مهم‌ترین آنها امکان ۳D Touch یا لمس سه‌بعدی باشد؛ امکانی که پیش از این در ساعت اپل به کار گرفته شده بود با این تفاوت که این تکنولوژی در ساعت اپل نام Force Touch داشت اما همین تکنولوژی روی گوشی‌های جدید آی‌فون با نام ۳D Touch خوانده می‌شود. ۳D Touch به نوعی به کاربر اجازه می‌دهد که با فشار بیشتر از لمس روی صفحه نمایش یک عملکرد جدید روی گوشی انجام دهد. ۳D Touch در واقع دو عملکرد جدید در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اپل نام این این دو عملکرد را «peek» و «pop» نامیده است. «peek» به شما اجازه می‌دهد که مانند یک میانبر وقتی روی یک آیکون کلیک می‌کنید، مستقیما وارد یک عملکرد در آن برنامه شوید. برای مثال فشاردادن آیکون دوربین (به شیوه «peek» ) باعث می‌شود که دوربین سلفی فعال شود. یا فشار دادن آیکون فیس‌بوک مستقیما می‌تواند به پست کردن یک مطلب یا گذاشتن یک عکس میانبر زده شود.

طراحی
آی‌فون iPhone ۶S و iPhone ۶splus با همان شکل و طراحی iPhone ۶ و iPhone۶plus عرضه شده و صفحه نمایش آنها به ترتیب ۷/ ۴ و ۵/ ۵ اینچ است. تنها تفاوت در این است که رنگ‌ جدید صورتی- طلایی به این دو گوشی اضافه شده است که این مورد هم که اپل احتمالا آی‌فونی به رنگ صورتی عرضه خواهد کرد هم چیز جدیدی برای دوستداران اپل نبوده و قبلا صحبت‌هایی در این زمینه مطرح شده بود. درست است که طراحی آی‌فون‌های جدید با نسل قبلی خود تفاوتی پیدا نکرده است اما مواد استفاده شده در بدنه این دو آی‌فون پیشرفت قابل توجهی داشته است. در این دو گوشی جدید از جنس صفحه نمایش جدیدی از نوع Lon-X استفاده شده که در صفحه نمایش ساعت اپل مدل اسپرت به‌کار رفته است. احتمالا یکی از دلایل به‌کار رفتن این جنس افزایش سختی و مقاومت آن در برابر خم شدن است که بحران بزرگی در هنگام معرفی iPhone ۶ برای این شرکت ایجاد کرد. شرکت اپل ادعا کرده پوشش شیشه‌ای آی‌فون‌های جدید مقاوم‌ترین پوشش شیشه‌ای بین تمام موبایل‌های موجود در بازار است. این شیشه در مقابل خش کاملا مقاوم نیست، اما از نظر استحکام توانایی‌اش را اثبات کرده است.

پردازنده
پردازنده قدرتمند آی‌فون‌های جدید نیز از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. این پردازنده دوبرابر پردازنده آی‌فون‌های نسل قدیم قدرت دارد. از نظر گرافیکی نیز پردازنده آی‌فون ۶S بسیار قدرتمندتر شده است. ممکن است بگویید هرچقدر هم این پردازنده سریع‌تر شده باشد، بازهم پردازنده‌ای ۲ هسته‌ای با کلاک پردازشی (احتمالا) ۳/ ۱ گیگاهرتز است و عملکردی ضعیف‌تر نسبت به رقبای خود دارد اما فراموش نکنیم آی‌فون ۶ بسیار سریع بود. مانند گذشته اپل جزییاتی از پردازنده‌های جدید به‌کار گرفته شده در آی‌فون ۶S و ۶S PLUS را اعلام نکرده است اما براساس گزارش‌های مختلف این پردازندهای جدید تا ۷۰ درصد سرعت CPU بیشتر و ۹۰ درصد GPU سریع‌تری را از پردازنده A۸ که در آی‌فون ۶ به‌کار رفته ارائه می‌کنند. حافظه رم گوشی نیز ۲ گیگابایتی شده که باعث می‌شود در مولتی تسکینگ آی‌فون از گذشته هم بهتر عمل کند.

افزایش پیکسل‌های دوربین
یکی از پیشرفت‌ها در آی‌فون‌های جدید، بالا رفتن قدرت دوربین‌های آن است. اپل در دوربین آی‌فون ۶S و ۶S PLUS دوربین‌های ۱۲ مگاپیکسلی را جایگزین دوربین‌های ۸ مگاپیکسلی کرده که از آی‌فون ۴S روی این گوشی‌ها نصب بوده است. علاوه بر ارتقای دوربین اصلی، اپل دوربین دوم دستگاه خود را هم ارتقا داده و اکنون از سنسور ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. در کنار این موارد، اپل فلش را هم به دوربین اضافه کرده، در صورتی که حتی از چراغ ال‌ای‌دی در جلو دستگاه بهره نبرده است. درحقیقت آی‌فون به‌کمک قطعه‌ای بسیار کوچک در بورد اصلی دستگاه می‌تواند در تاریکی نور نمایشگر را برای لحظه‌ای کوتاه تا سه برابر بیشتر کند تا به‌عنوان فلش برای دوربین جلوی دستگاه به کار بیاید. این کار در یک چشم به هم زدن صورت می‌گیرد و نتیجه‌اش می‌شود سلفی واضح شما در شب. علاوه بر این دوربین آی‌فون‌های جدید از قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت ۴K و سیستم اتوفوکوس خودکار برخوردار هستند.اپل همچنین امکانی به نام «live photos» یا عکس زنده را به آی‌فون‌های جدید اضافه کرده که بوسیله می‌توان یک کلیپ ویدئویی کوچک را با یک عکس ترکیب کرد و ویژگی تصویری خاصی به یک عکس بخشید.

سیستم‌عامل
اپل در گوشی‌های جدید خود از جدیدترین نسخه سیستم‌عامل ios یعنی ios9 استفاده کرده ‌است. iOS 9 نسخه هوشمندتری نسبت به نسخه‌های پیشین بود و امنیت آن نیز افزایش یافته است. اپلیکیشن‌های پیش‌فرض بسیاری در این نسخه ارائه شده و همچنین سیری نیز به قابلیت‌های بسیاری تجهیز شده است. iOS 9 تعامل بسیاری را با سخت‌افزار آی‌فون دارد و می‌تواند به واسطه‌ای پرسرعت برای بهره‌مند شدن از گوشی عمل کند. بهبود در بخش اثر انگشت این گوشی یا Touch ID و همچنین سریع‌تر شدن شبکه وای‌فای و LTEاز دیگر تغییرات در گوشی‌های جدید آی‌فون است.