کیش را به محور توسعه تجارت ایران تبدیل می کنیم
هفتیمن نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری در ایران و دومین نمایشگاه بورس، بانک ، بیمه و خصوصی سازی (اینوکس 2015) شاید یکی از بهترین فرصت های ایجاد شده برای ارائه تصویر واقعی و فعلی اقتصاد ایران، توانمندی های به فعل درنیامده و استفاده نشده آن و ظرفیت های اقتصاد کشور به سرمایه گذاران و دست اندرکاران اقتصاد خارجی در دوارن پساتحریم یا پسابرجام است که می توان طی آن ظرفیت ها و امکانات همکاری های آینده را بررسی کرد.
در عین حال برگزاری همزمان این نمایشگاه ها و همایش «اقتصاد ایران پس از تحریم؛ کیش دروازه ورود»، فرصتی بی نظیر برای معرفی جزیره کیش به عنوان یکی از مناطق آزاد پیشرفته کشور و تبدیل آن به محور توسعه تجارت در کشور است. حمیدرضا شیرزاد مدیر سرمایه گذاری معاونت اقتصادی منطقه آزاد،دارای دکترای روابط بین الملل با گرایش اقتصاد سیاسی بین الملل و استاد یار دانشگاه و دست اندرکار و دبیر علمی برگزاری نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری در کشور است. او در گفت وگو با دنیای اقتصاد تاکید می کند: می خواهیم با رویکرهای جدید و با همکاری تیم متخصص ، کیش را به محور توسعه تجارت ایران تبدیل کنیم و نقش دروازه ورود ایران را به بهترین شکل ایفا کنیم.
***

به عنوان مدیرسرمایه گذاری معاونت اقتصادی منطقه آزاد کیش، ارزیابی خود را از برگزاری چنین نمایشگاه هایی در دوران پساتحریم را بفرمایید.
هفتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری در کشور نمایشگاه هدفمندی است. ما با بحث پساتحریم به عنوان یک buzz word یا یک واژه پر کاربرد مد روز برخورد نکردیم، چون الان بازار این واژه گرم است. عواملی که بحث همایش کیش را به وجود آورد، بخشی از نیاز کشور بود که بتواند فضای بعد از تحریم و اتصال مجدد به اقتصاد جهانی را در قالب جدیدی پایلوت کرده و ضعف ها و قوت های آن را بررسی کند تا بتواند آن را به عنوان یک الگوی مناسب در سایر بخش های کشور توسعه دهد.
ما با توجه به نظرات دکتر روحانی رییس جمهوری محترم و آقای مهندس ترکان که تاکید شان بر محوریت کیش به عنوان دروازه ورود به ایران ، و نیز با توجه به این که منطقه آزاد است و مقررات و الزامات دست و پا گیر کمتری دارد و به علاوه از توسعه یافتگی نسبی خوبی مثل کلان شهر های بزرگ کشور برخوردار است، خواستیم از این موضوع استفاده کنیم تا بتوانیم ورود سرمایه گذاران را به کشور تسهیل کرده و به عنوان یک پایلوت اولیه زمینه سازی کنیم. همچنین می خواستیم اقتصاد کشور را هم آماده کنیم.
همانطور که اطلاع دارید این همایش در سطح قابل قبول بین المللی برگزار می شود، شرکت کنندگان سطح خوبی دارند و تعداد آنان و سهم شان از اقتصاد ایران بسیار بالاست. بنابراین کسی که در نمایشگاه شرکت می کند می تواند چند موضوع را با هم ببیند، هم جنبه های مختلف ظرفیت های اقتصاد ایران و هم چگونگی ایجاد ارتباط و ورود به بازار کشور. بر همین مبنا بود که سعی کردیم هدفمندی ایجاد کنیم. هدفمندی هم به این ترتیب بود که تمام مباحث مربوط به سرمایه گذاری و کمک به سرمایه گذاران خارجی را در پنل های مختلف تقسیم بندی کردیم که سرمایه گذار خارجی بتواند با جنبه های مختلف اقتصاد ایران به عنوان یک تصویر اولیه مواجه شود و برداشت خوبی از آن داشته باشد؛ برداشتی که شاید طی چند ماه و با زحمت شخصی به دست نیاید.

نمایشگاه امسال چه تفاوت هایی با دوره های گذشته دارد؟
نمایشگاه امسال نسبت به دوره های قبل که خود ما برگزار کردیم از بلوغ بیشتری برخوردار شده، هم نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی و هم نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری.
در کنار این دو رویداد، همایشی هم برگزار می کنیم با عنوان «اقتصاد ایران پس از تحریم؛ کیش دروازه ورود». این سه رخداد همزمان برگزار می شوند و همدیگر را کامل می کنند. بنابراین یکی از تفاوت های نمایشگاه امسال با سال های گذشته، برگزاری همایش مذکور است که اهداف مشخصی را دنبال می کند. این یک همایش موضوعی است که در سال های آینده می تواند به فراخور نیازهای زمان خود، عنوان جدیدی داشته باشد. تمایز دیگر نمایشگاه امسال، در میزان و ترکیب شرکت کنندگان است که در این مورد تفاوت ماهوی دارد. امسال تعداد شرکت کنندگان از خود سرمایه گذاران کمتراست و تعداد سرمایه گذاران خارجی خیلی بیشتر شده است.
سرمایه گذاران واقعی خارجی در این نمایشگاه حضور داشته و حدود ۲۰ شرکت غرفه دارند. حدود ۴۰ شرکت نیز بدون داشتن غرفه در نمایشگاه و همایش شرکت کرده اند. این جدا از مهمان هایی است که در ۱۲ پنلی که در دو نمایشگاه برگزار می شود مثل پنل پتروشیمی، پنل خصوصی سازی یا پنل بورس، شرکت می کنند. امسال پنل های نمایشگاه ها کامل و شامل ۵ پنل است. هفت پنل هم در همایش داریم که مجموعا می تواند تصویری کامل از اقتصاد ایران و بخش های اصلی و اثرگذار آن را به شرکت کنندگان نشان دهد.
انتخاب کسانی که در این پنل ها شرکت کردند مبتنی بر افراد توانمند و کسانی بوده که دست اندرکار امور اقتصادی هستند تا دانشمندان و نظریه پردازان؛ چون همایش ما یک همایش علمی نیست و یک همایش عملگراست با هدف اطلاع رسانی به سرمایه گذاران خارجی. بهتر است بگویم هدف غایی ما در کیش تبدیل شدن به داووس ایران است. سعی ما بیشتر بر این است و ادعا نداریم که می خواهیم همایش علمی برگزار کنیم. درواقع برگزاری همایش های علمی را به دانشگاه ها سپرده ایم. ما تلاش می کنیم محیط کسب و کار ایران، محیط کسب و کار بین الملل، تمایز و بررسی های مقایسه ای و تطبیقی بین آنها را بیشتر هدف قرار دهیم. در این همایش و نمایشگاه، بیشتر می خواهیم به بررسی وضعیت کنونی اقتصاد ایران بپردازیم تا پیش بینی و ترسیم آینده.

آیا راهکارها و رهنمودهای خاصی برای برون رفت از وضعیت فعلی در این همایش ارائه خواهد شد؟
اتفاقا ما نمی خوهیم این کار را بکنیم. ما نمی خواهیم راهکارها و رهنمودهایی برای آینده اقتصاد پسا تحریم ایران بدهیم.این کاری است که بسیاری از همایش های دیگر انجام می دهند و بیشتر کار مسئولین اقتصادی و دانشمندان و کسانی است که کار علمی می کنند. البته افرادی که در این همایش هستند اغلب از صاحبنظران اند، ولی ما به جنبه ارائه راهکار، آینده پژوهی و... توجه چندانی نداشتیم. چیزی که واقعا مد نظرماست، این است که تصویر واقعی و فعلی اقتصاد ایران، توانمندی های به فعل درنیامده و استفاده نشده آن و ظرفیت های اقتصاد کشور را به سرمایه گذاران و دست اندرکاران اقتصاد خارجی نشان دهیم و ظرفیت ها و امکانات همکاری های آینده را بررسی کنیم. ما بیشتر براین محورها تمرکز داریم.
خیلی از شرکت ها مثلا در حوزه پتروشیمی، چون یک پنل اصلی با عنوان نشست شرکت های پتروشیمی نمایشگاه به این موضوع تعلق دارد پارتنرهای خارجی شان را هم دعوت کرده اند و آنها هم بدون هیچ دغدغه خاطری دراین نمایشگاه شرکت می کنند، از این لحاظ که به هرحال امکان همکاری دارند و چشم انداز همکاری در آینده روشن است گرچه شاید آغاز همکاری چندماهی زمان ببرد. سایر حوزه های اقتصادی نیز همچون پتروشیمی حضور چشمگیر در نمایشگاه امسال دارند.

نقش سازمان منطقه آزاد کیش را در برگزاری این نمایشگاه ها چگونه می بینید؟
نقش سازمان منطقه آزاد کیش ضرورتا بحث سیاستگذاری و اعمال سیاستهای توسعه ای و تجارت خود منطقه به عنوان دروازه ورود و در عین حال قطب مذاکرات تجاری کشور است. این سازمان با توجه به پیشرو بودن و همچنین به عنوان اولین منطقه آزاد کشور همواره نقش پیشگام در اجرای برنامه های پایلوت در اقتصاد کشور داشته است و علاوه براین، با برخورداری از سازمانی بالغ نسبت به سایر مناطق کشور، پرسنل و جمعیت توسعه یافته ، از امکان نقش آفرینی به عنوان نماینده کشور ایران برای شروع و توسعه همکاری های بین المللی برخوردار است.
این نمایشگاه با همکاری بخش خصوصی و استفاده از تجربه این بخش و با همکاری مجری همایش - شرکت بهاران تدبیر کیش- و دانش و توانایی آقای حمیدیان که تجربه همکاری با ایشان را در سال گذشته نیز داشتیم، برگزار شده است.
سیاست اصلی منطقه آزاد کیش همواره توسعه بخش خصوصی و بخش خصوصی منطقه آزاد کیش سازمان یافته ترین بخش های خصوصی کشور است، آنچنان که سهمی بیش از ۸۰درصد تولید ناخالص منطقه آزاد کیش را به خود اختصاص می دهد. سازمان مناطق آزاد نقش خود را سیاستگذار، تسهیلگر ، هدایت کننده، هماهنگ کننده و همکار بخش خصوصی می داند. باید بگویم که بیشترین بار توسعه اقتصادی کیش چه از نظر مادی و چه از نظر فکری و معنوی به عهده سرمایه گذاران، تاجران، کسبه و در یک کلام کیشوندان توانمند و داناست.

نکته دیگری هست که بخواهید به آن اشاره کنید؟
نکته جالب وجذابی که باید به شما بگویم، حضور رسانه های اقتصادی خارجی و شرکت های مشاوره بین الملی مثل شرکت کوپرز و امثال آن در این دو نمایشگاه است که نشان می دهد تا حدودی توانسته ایم با چیدمان و ترکیباتی که در نمایشگاه و همایش داشتیم به هدف غایی که ایجاد یک فضای همکاری عملیاتی برای حضور در اقتصاد ایران است، دست پیدا کنیم.