اصلاح نظام بانکی - ۲۶ اسفند ۹۵

دکتر تیمور رحمانی

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران 

اولین اقدام دولت باید سر و سامان دادن به نظام بانکی کشور باشد. نظام بانک‌ها همواره پررنگ‌ترین نقش را در تامین مالی تولید داشته است اما نقص در نظام بانکی سبب شده تا این نقش به درستی هدایت نشود و از این رهگذر این بحران به کل سیستم اقتصادی کشور ضربه می‌زند.

مشکلات نظام بانکی باعث زمین‌گیر شدن تولید در کشور شده است و فعالیت‌های اقتصادی کشور را در رکود نگه داشته است. به‌دلیل همین مشکلات، تمام اقدامات صحیح دولت در معرض تهدید قرار گرفته است و می‌تواند تمام زحمات دولت را هدر دهد. اگر دولت سریع‌تر برای نظام بانکی مریض کشور، راه حلی پیدا نکند مطمئنا با بحران و معضلات شدیدی در نظام مالی کشور مواجه خواهد شد.

دولت می‌تواند در دو مسیر حرکت کند؛ اولین راه این است که به شیوه گذشته ادامه دهد و بانک‌ها را به حال خود رها کند و به حالت کژ دار مریز با بانک‌ها سر کند که در این حالت بانک‌ها ورشکسته می‌شوند و ممکن است به تبع آن کشور با بحران اجتماعی روبه رو شود.

حالت دیگر برخورد سریع با بانک‌ها و معضلات بانکی است که در این صورت اقتصاد کشور با افزایش تورم روبه‌رو خواهد شد. دولت باید به آرامی و با سعه صدر نظام بانکی کشور را از مرداب مشکلات خارج کند.

نظام بانکی همواره پررنگ‌ترین نقش را در تامین مالی تولید داشته است اما نقص در نظام بانکی سبب شده است تا این نقش به درستی هدایت نشود. حال که نظام بانکی نیز با چالش‌های متعدد مواجه شده است، دولت نخستین فرشته نجات تولید را اصلاح نظام بانکی می‌‌داند تا شاید از این رهگذر بتواند تولید تضعیف‌شده را اندک‌اندک قوت بخشد.