جای خالی مشاوران کتاب‌خوانی
زهرا عنایتی آدم مست می‌شود و بی‌خود در لحظات وقتی دست بر وجود کتاب می‌کشد، و همه چشم می‌شود برای بلعیدن تمام آنچه در برابر اوست.
دنیای دیگری است زندگی با دنیای آنها که نوشته شده‌اند و آنچه در اوهام و اذهان رشد کرده‌اند و در لحظه بلوغ بر کاغذ نشسته‌اند. ورق زدن، بو کشیدن کاغذ و خواندن سطر به سطر کتابی که عمیقا با آن ارتباط برقرار کرده باشید، عالمی را به همراه دارد که گاه زنده‌تر و واقعی‌تر از زندگی روزمره و اثربخش‌تر و راهگشاتر از هر موعظه استادی است. یک همراه همیشگی را باید آن‌قدر شناخت که روزی، لحظه‌ای پرتت نکند میان کج‌راهه‌ای. باید بدانی که آنچه با چشم و زبان و روحت دست در پنجه می‌شود، پنجه در چشمانت نیاندازد و آنچه را هم خود می‌دیدی دیگر نبینی و پشت به خوردشید در سیاه راه پیش بروی.
حکایت کتاب خواندن‌های بی سر و ته حکایت همان چراغی است که پشت سر می‌گیریم و تاریکی همسفر راهمان می‌شود. نیاز هر روح در هر برهه از زمان است که می‌گوید کدامین کتاب از زیر دستان کدام نویسنده را بایستی بخواند. زمانی استاد و شاگردی‌ها راهی بود که شاگرد نیاز خود را از نگاه و اندیشه استاد می‌گرفت و استاد می‌دانست هر یک از آنها که پای درس می‌نشینند، روحشان کجای این عالم سیر می‌کند و امروز قلم کدام نویسنده و اهل و فکر است که شاگرد را رام می‌کند. گاه دورهم نشینی‌های اهالی کتاب می‌تواند راهی باشد برای به اشتراک گذاشتن آنچه نخوانیده‌ایم و تشنه آن بوده‌ایم. گستره‌ای از انتخاب پیش‌روی محفل قرار می‌دهد همین همصحبتی‌های دوستانه. و گاه سر زدن به کتابفروشی‌های انتشاراتی مورد توجه و محبوب بسیاری از کتاب دوستان که کافی ست با خواندن چند کتاب دستتان بیاید کدام انتشاراتی اهل کدام وادی ادبیات است و چه دارد و چه می‌گوید و چه دستت می‌آید از چرخ زدن در آن. پیشنهادهای هفته، افراد راهنمای مستقر در انتشاراتی هرکدام گزینه‌هایی هستند که با یک تیر بر نشان آنچه به دنبالش می‌گردید، می‌نشیند.
فرخوان جشنواره‌های ادبی و هنری کم نیستندو جوایزی که سالانه این جشنواره‌ها به برگزیدگان خود اهدا می‌کنند، راه دیگری است که بهترین‌های نوع خود را به شما معرفی کنند و فهرست کتاب‌هایتان را کامل. اولین‌های هر جشنواره گاه می‌تواند روش تازه‌ای از خواندن، موضوع متفاوتی برای اندیشمندن و ارتباط تازه‌ای با اهل ادب فراهم کند که خود تحولی باشد ذخیره کتابخوانی شما.
زمان می‌گذرد و با آنکه آمار و ارقام در این چند سال از کاهش میزان کتابخوانی می‌گویند اما عصر اطلاعات روش‌های خود را برای تشویق به کتابخوانی دارد. دریایی از سایت‌ها و امکانات مجازی که همان انتشاراتی‌ها و محافل دوستانه را در کمترین زمان ممکن در اختیار شما قرار می‌دهد. تالارهای گفت‌وگو، اخبار و اطلاعیه‌ها و حتی خبرگزاری‌هایی که کتاب دغدغه آنهاست، نه تنها از تازه‌های کتاب می‌گویند که نقد و بررسی و مصاحبه با اهل فن این حوزه در آشنایی شما با آنچه نیاز واقعیتان است، بسیار موثر است.
هرچند با کمی گشت و گذار در این دنیای مجازی انواع پیشنهادها برای خواندن به دست شما می‌رسد، اما هر یک با سلیقه‌ای و نیاز پیشنهاد دهنده نزدیک است و اگرچه هستند سایت‌هایی که متناسب با گروه سنی و زمینه مورد علاقه شما پیشنهاد خود را روی درگاه قرار می‌دهند و لیستی از بهترین‌ها برایتان فراهم است. اما شاید از نواقص این سایت‌ها جامع نبودن زمینه‌های موجود و بازه‌های محدود گروه سنی باشد که موجب می‌شود نیاز بسیاری از هوادران کتاب که روی زمین بماند. برخی سایت‌هایی غیرایرانی هستند که شما با تهیه یک کتاب از آنها می‌توانید چند پیشنهاد برای کتاب بعدی دریافت کنید، اما اینکه این پیشنهادها در کدام مجموعه و به چه زبانی هستند باز می‌تواند نقطه ضعفی باشد.
با مروری کلی بر انواع و اقسام روش‌های انتخاب کتاب و سیر مطالعاتی که چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی به چشم می‌خورد؛ می‌شود گفت نه همه به بهترین اساتید موضوع مورد نظر خود دسترسی دارند و نه اینترنت و دنیای آنلاین آنچنان همگانی است که اگر بشود این همه گستردگی و دریایی از انتخاب که در اختیارمان قرار می‌گیرد بیش از راهنمایی می‌تواند گمراه‌کننده باشد.
با وجود تمام تلاش‌هایی که برای حوزه کتاب و کتابخوانی می‌شود، اما شاید خوب باشد مجموعه‌ای داشته باشیم که با داشتن بانک اطلاعات از کتاب‌های موجود بتواند به خواهان راهنمایی، چه حضوری و چه مجازی مشاوره کتابخوانی بدهد. اینکه برای موضوعی که این روزها تمام ذهن شما را درگیر کرده، چند کتاب هست و بهتر است با کدام شروع کنید و تا انتهای راه ترتیب خواندن‌ها و نخواندن‌ها را در اختیار شما قرار دهد. مجموعه‌ای که تمام سلیقه‌ها را جوابگو باشد و کتابی نباشد که از قلم بیاندازد. اگر پیشنهادی بدهد با نظر بهترین‌هایی باشد که بیشتر مردم به آنها دسترسی ندارند و حتی این پیشنهادها را با پیش‌زمینه پژوهش، ارائه دهند.