گام بزرگ در معادن شن و ماسه
*تاکنون حدود 20 واحد معدنی در حوزه شهرستانهای شهریار، قدس و پاکدشت مشمول دریافت پروانه بهره برداری شدند و در مراسمی نمادین سه پروانه تسلیم نمایندگان انجمن شن ماسه استان شد اعطای پروانه بهره برداری 3 ساله به حدود 20 واحد شن و ماسه استان تهران به عنوان واحدهای پایلوت و نمادین و تاکید مدیران ارشد وزارت صنعت و معدن و تجارت و مدیران استانی این وزارتخانه بر ادامه این روند هم نتوانست از اعتراض فعالان این صنعت بکاهد. علی تاجیک رئیس هیات مدیره انجمن شن و ماسه استان تهران که هفته گذشته به همراه برخی اعضاء و هیات مدیره انجمن برای رایزنی به سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان تهران مراجعه کرده بود، در دیدار با دکتر پورمقدم معاون معدنی این سازمان و سایر مدیران مجموعه، ادامه روند بلاتکلیفی فعالان این بخش را نگران کننده و عامل رکود این صنعت عنوان کرد.
انجمن تولیدکنندگان شن و ماسه آبرفتی استان تهران نمایندگی ۱۳۰ واحد تولید شن و ماسه استاندارد استان تهران و مجموعا ۱۶۳ واحد معدنی و فرآوری شن و ماسه آبرفتی را برعهده دارد که برخی از آنها تولیدکننده بتن و آسفالت هم هستند اما با توجه به تاخیر در صدور پروانه های دراز مدت بهره برداری برای این معادن در حالت دغدغه و انتظار به سر می برند.
در حالیکه پیش از ابلاغ اصلاحیه قانون معادن در سال 90 استانداری متولی صدور پروانه برای این واحدها بود پس از اجرایی شدن این اصلاحیه مسئولیت ساماندهی، نظارت و مدیریت فعالیت این واحدها به وزارت صنعت، معدن و تجارت سپرده شد.
اگرچه گمان می رفت این روند شرایط را به نفع فعالان معدنی بهبود بخشد تعلل وزارتخانه در صدور پروانه های دراز مدت برای معادن شن و ماسه آبرفتی به دغدغه اصلی مالکان این معادن تبدیل شد و آنان را از سرمایه گذاری بیشتر در این بخش باز اداشته است.
هرچند پس از انتصاب دکتر سرقینی به معاونت معدنی وزارتخانه گشایشی در این بخش به وجود آمد و این تغییر مدیریتی شرایط را به نفع معدنکاران تغییر داد اما مشکل معادن شن و ماسه به طور کامل برطرف نشد.
دکتر سرقینی هرچند با تاخیر اما در اولین گام جدی دستور صدور پروانه بهره برداری فعالیت برای تعدادی از معادن شن و ماسه منوط به رعایت شرایط ایمنی و فنی را صادر کرد که در این راستا تاکنون حدود ۲۰ واحد مشمول دریافت پروانه شدند که در مراسم نمادین روز شنبه مورخ ۲۱ / ۰۴ / ۹۳ سه پروانه بهره برداری سه ساله از ۲۰ پروانه مذکور تقدیم نمایندگان انجمن شن وماسه استان تهران شد .
هرچند این روند برای معادن شن و ماسه آبرفتی امید بخش بود اما اعضای هیئت مدیره انجمن شن و ماسه استان تهران خواستار حل مشکل همه اعضای انجمن است و با تاکید بر رعایت اصول و موازین ایمنی و فنی از سوی فعالان این معادن خواستار بذل توجه مدیران دولتی به ضرورت صدور پروانه های دراز مدت برای همه فعالان این بخش و حل مشکل گازوئیل آنان است.
به گفته تاجیک در حالیکه چرخه تولید بتن ، آسفالت ، قطعات بتنی و صنعت ساختمان و راه سازی به واسطه سرمایه گذاری معادن شن و ماسه در صنایع تکمیلی به این بخش گره خورده است ادامه روند کنونی و عدم صدور پروانه های دراز مدت شرایطی را به وجود آورده که هیچ یک از مالکان رغبتی به توسعه سرمایه گذاری در معادن خود نشان نمی دهند.
اعضای انجمن با اعلام آمادگی برای اختصاص مکانی در دفتر انجمن برای تشکیل پنجره کاری کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان نظام مهندسی ، اعضای انجمن و مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و دیگر ادارات و نهادهای ذیربط برای تسریع در اعتبار بخشی معادن و صدور پروانه های دراز مدت خواستار بذل توجه مدیران ارشد دولتی به ضرورت حل این مشکل در اسرع وقت شدند.
علی تاجیک رئیس هیات مدیره ، محمد حسین دلربایی نایب رئیس انجمن ، محمد نبی یوسفیان عضو هیات مدیره و آقایان کمالی و صبری از اعضای انجمن صنفی تولید کنندگان شن و ماسه استان تهران که به عنوان نمایندگان انجمن شن و ماسه در سازمان صنعت، معدن تجارت استان تهران در این جلسه مشورتی و نمادین حضور یافته بودند خواستار تسریع و تسری صدور پروانه های بهره برداری بلند مدت به همه معادن عضو انجمن شدند و تاکید کردند به تلاش های خود برای حل این مشکل ادامه خواهند داد و خواهان تشکیل هر چه سریعتر پنجره واحد در ساختمان انجمن شدند.
اعضای انجمن در عین حال بار دیگر دعوت رسمی خود را از دکتر سرقینی معاون امور معادن وزارت متبوع در این نشست ارائه داده و خواستار حضور وی در معادن شن و ماسه استان تهران شد.