عمق رکود مسکن در سال گذشته

عمق جدیدی از رکود فعالیت‌های ساختمانی در پاییز سال گذشته، به‌واسطه افت ۲۲ درصدی حجم ساخت‌‌وساز مسکونی در شهرهای سراسر کشور رقم خورد. در پاییز سال گذشته تعداد ۲۵ هزار و ۲۷۰ پروانه ساختمانی توسط شهرداری‌های سراسر کشور صادر شد که نسبت به فصل گذشته حدود ۲۲ درصد و نسبت به فصل مشابه سال ۹۳ نیز حدود ۱۱ درصد افزایش داشته است.

از کل پروانه‌های ساختمانی صادر شده در پاییز سال گذشته، ۲ هزار و ۴۴۱ پروانه معادل ۱۰ درصد کل پروانه‌ها مربوط به افزایش بنای ساختمان‌های موجود بوده و ۲۲ هزار و ۸۲۹ فقره پروانه ساختمانی (معادل ۹۰ درصد کل پروانه‌ها) نیز مربوط به احداث ساختمان مسکونی جدید بوده است. براساس این آمار حجم پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان نسبت به فصل گذشته حدود ۲۲ درصد کاهش یافته و نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن نیز حدود ۱۶ درصد افزایش داشته است. تعداد واحد مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در پاییز سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۶۸۹۹۲ واحد بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش یافته و نسبت به فصل مشابه سال گذشته نیز حدود ۶ درصد افزایش داشته است. با توجه به تعداد پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان، متوسط تعداد واحد مسکونی در پروانه احداث ساختمان، ۳ واحد و در پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی نیز همین تعداد یعنی معادل ۳ واحد بوده است.

مجموع مساحت زمین پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در حدود ۸۹۸۵ هزار متر مربع بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۱۴ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۴ درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زمین در پروانه‌های احداث ساختمان ۳۹۴ متر مربع و در پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی ۳۴۲ متر مربع بوده است. از مجموع پروانه‌های صادره برای احداث ساختمان‌های مسکونی، در حدود ۳۳ درصد برای احداث ساختمان‌های یک طبقه، ۲۵ درصد برای احداث ساختمان‌های دو طبقه، ۱۳ درصد برای احداث ساختمان‌های سه طبقه، ۹ درصد برای احداث ساختمان‌های چهارطبقه و ۲۰ درصد برای احداث ساختمان‌های پنج طبقه و بیشتر است. پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان‌های مسکونی بر حسب نوع اسکلت و مصالح عمده به کار رفته در بنای آنها نشان می‌دهد که ۱۸ درصد این پروانه‌ها برای احداث ساختمان‌های اسکلت فلزی، ۵۸ درصد برای احداث ساختمان‌های بتون آرمه، ۲۳ درصد برای احداث ساختمان‌هایی با آجر و آهن و یک درصد برای احداث ساختمان‌هایی با سایر مصالح بوده است.

مجموع مساحت زیربنای پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در حدود ۱۲۹۰۱ هزار متر مربع بوده است که نسبت به فصل گذشته ۱۹ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان ۵۶۵ متر مربع و در پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی ۴۹۳ متر مربع بوده است. در پاییز سال ۱۳۹۴، ۱۷۴۱ پروانه‌ ساختمانی توسط شهرداری تهران صادر شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۲۴درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۹درصد کاهش داشته است و این تعداد پروانه حدود ۷ درصد از کل پروانه‌های ساختمانی کشور را تشکیل می‌دهد. از کل پروانه‌های صادر شده ۱۰ پروانه مربوط به افزایش بنا و ۱۷۳۱ پروانه مربوط به احداث ساختمان بوده است که پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان نسبت به فصل گذشته حدود ۲۴ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۹ درصد کاهش داشته است.

مجموع مساحت زیربنای تعیین شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران در پاییز سال ۱۳۹۴ حدود ۲۹۹۳ هزار متر مربع بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۴ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است و در حدود ۲۳ درصد از مجموع کل زیربنای تعیین شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور را تشکیل می‌دهد. همچنین متوسط مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان حدود ۱۷۲۹ متر مربع و در پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی حدود ۱۴۸۴ متر مربع بوده است. تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران در پاییز سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۱۶۰۷۲ واحد بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۹ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۸ درصد افزایش داشته است. این تعداد واحد مسکونی، ۲۳ درصد از واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های احداث ساختمان صادر شده از سوی شهرداری‌های کشور را تشکیل می‌دهد. با توجه به تعداد پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در شهر تهران، متوسط تعداد واحد مسکونی در پروانه‌های احداث ساختمان حدود ۹ واحد و در پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی نیز نزدیک به ۱۰ واحد بوده است. مجموع مساحت زمین پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در حدود ۱۲۳۸ هزار متر مربع بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود ۹۲ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۱۱۸ درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زمین در پروانه‌های احداث ساخت ۷۱۵ متر مربع و در پروانه‌های احداث ساختمان مسکونی حدود ۷۲۶ متر مربع بوده است.

از مجموع پروانه‌های صادره برای احداث ساختمان‌های مسکونی، کمتر از نیم درصد برای احداث ساختمان‌های یک طبقه، کمتر از یک دهم درصد برای احداث ساختمان‌های دو طبقه، حدود ۵/ ۱ درصد برای احداث ساختمان‌های سه‌طبقه، نزدیک ۴ درصد برای احداث ساختمان‌های چهار طبقه و مابقی که بیش از ۹۰ درصد ساخت‌‌وساز‌ها را شامل می‌شود، برای احداث ساختمان‌های پنج طبقه و بیشتر بوده است.

پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان‌های مسکونی بر حسب نوع اسکلت و مصالح عمده به کار رفته در بنای آنها نشان می‌دهد که ۳۱ درصد این پروانه‌ها برای احداث ساختمان‌های اسکلت فلزی و مابقی نیز برای احداث ساختمان‌های بتون آرمه بوده است. براساس گزارش رسمی مرکز آمار در پاییز سال ۹۴ بیشترین حجم آپارتمان‌سازی از بین شهرهای مختلف کشور، در شهرهای استان تهران به ثبت رسید و بعد از آن، مناطق شهری استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، خوزستان، فارس و خراسان رضوی نیز با بیشترین حجم واحد مسکونی جدید روبه‌رو شدند.

استان تهران در پاییز سال ۹۴، به لحاظ بیشترین مساحت زیربنا در پروانه‌های صادره نیز، رتبه اول را در بین ۳۱ استان کشور به‌دست آورد. در پاییز سال گذشته، حدود ۲۵ درصد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در کل کشور، روی ساختمان‌های تخریبی و به شکل تخریب و نوسازی صادر شد و مابقی پروانه‌ها نیز روی زمین‌های بایر یا اراضی باغی، که تبدیل به ساختمان مسکونی جدید شدند، صادر شده است.