10 نکته کلیدی برای تربیت فرزند از دیدگاه هوش هیجانی

شما مسوول فرزندان خود هستید. فرزندان شما امانت جامعه نزد شما هستند، پس موظف هستید یاد بگیرید که چطور امانتی را که در کنار شما است به بهترین شکل آموزش و پرورش دهید. در ادامه به چند نکته مهم‌تربیتی اشاره می‌کنیم که دانستن آنها برای هر پدر و مادری واجب و لازم است:

۱- اگر اعصاب ندارید، به جای تخلیه روانی خود بر فرزندان، به یک متخصص برای درمان خود مراجعه بفرمایید.

۲- پدر و مادر گرامی! از لحظه تولد تا ۲ سالگی باید تمام و کمال در خدمت فرزند خود باشید.

۳- فرزندان شما وسایل تخلیه عقده‌های خانه پدر و مادر شما نیستند، اگر در خانه پدر و مادرتان از چیزی محروم بوده‌اید، لزومی ندارد که امروز فرزند خود را بیش از حد در معرض آن عامل قرار دهید (این عامل هم می‌تواند اشیا باشد و هم مسائلی مانند آزادی و...) و اگر در خانه پدر و مادر خود تحت فشار بوده‌اید (مثلا بابت درس خواندن)، لزومی ندارد که این فشار را به فرزندان خود نیز تحمیل کنید.

۴- وقتی فرزند شما مرتکب اشتباهی می‌شود، به جای تنبیه، سرزنش یا محرومیت او، درست صحبت کردن و متقاعدسازی او را یاد بگیرید.

۵- اجازه دهید فرزندانتان احساسات خود را تجربه کنند و سعی نکنید که به آنها یاد دهید که برخی از احساسات مزاحم و بد هستند و آنها نباید این احساسات را تجربه کنند. لازم است بدانید که تجربه احساسات به این معنی نیست که طبق آنها رفتار کنند.

۶- اولین کسی که باید بر رشد شخصیت خود کار کند و مطالب مفید و جدید بیاموزد، خود شما هستید. اگر شما والدینی با هوش هیجانی پایین باشید و بسیاری از مطالب لازم را بلد نباشید، نمی‌توانید فرزندی با هوش هیجانی بالا پرورش دهید.

۷- سواد بیش از حد نه تنها برای فرزندان مفید نیست، بلکه آسیب‌زننده نیز هست. به جای اینکه بر داشتن سواد تاکید بیش از حد کنید، فرصت دهید که فرزندان شما به اندازه کافی بازی کنند و همچنین، مهارت‌های مختلف را یاد بگیرند.

۸- مراقب رفتار خود نزد کودکانتان باشید، کودکان از شما تقلید می‌کنند. خرید کردن‌های افراطی، خودنمایی، چشم و هم‌چشمی و... رفتار‌های نامناسبی هستند که متاسفانه امروزه بسیاری از کودکان از والدین خود یاد گرفته‌اند. با ایجاد فضایی سالم، فرصت رشد سالم را به فرزند خود بدهید.

۹- فرزندانتان را با دیگران مقایسه نکنید.

۱۰- اگر می‌خواهید فرزندتان در آینده فرد موفقی باشد، برای تقویت هوش هیجانی و هوش مالی فرزندتان از سن پنج سالگی اقدام کنید.