دزدان در کمین لوازم خودرو
امیررشیدمهرآبادی بارها درصفحات حوادث روزنامه یا گزارش‌های رسانه‌ای، با کلمه مالباخته روبه‌رو شده‌ایم. ممکن است هرکدام از ما روزی دراین جایگاه قرار بگیریم وچه حس بدی است زمانی که به محل پارک خودرو مراجعه کنید و خبری از خودرو نباشد یا قطعات آن به سرقت رفته باشد. جدا از تحمیل هزینه و صرف وقت برای مراحل شکایت، صدمه روحی این اتفاق تا مدت‌ها قابل فراموشی نیست. ولی می‌شود با کمی تحقیق و به کار بستن چند راهکار ساده، خودرو را در مقابل سرقت، ایمن کنیم. از دو منظر می‌توان این موضوع را بررسی کرد، اول سرقت درجا و لوازم خودرو و دوم سرقت کلی خودرو. سرقت لوازم خودرو می‌تواند شامل تایر، ضبط، محتویات داشبورد یا لوازم صندوق عقب باشد که در تمامی این سرقت‌ها باید وارد خودرو شد که این کار ازطریق شکستن شیشه یا بازکردن قفل درها انجام می‌پذیرد. دراین نوع سرقت وقت عنصر اصلی برای سارقان است. باتوجه به اینکه معمولا خودروها مجهز به آژیر هستند، سارقان سعی می‌کنند در کمترین زمان وارد خودرو شوند و به سرعت کار خود را انجام دهند که دراین بین سیستم‌های دزدگیری که توسط افراد حرفه‌ای نصب شده باشد، می‌تواند تا حدودی بازدارنده باشد؛ زیرا آژیر می‌تواند بازدارنده باشد؛ ولی نمی‌تواند از فرار سارقان جلوگیری کند.
درهرصورت باید توجه داشت که قراردادن اشیای گران‌قیمت، اسناد ومدارک، کیف یا حتی خریدهای روزانه در معرض دید سارقان، خود عامل محرک مهمی برای جلب توجه سارقان است. به‌خصوص اینکه خودرو در محلی تاریک یا کم تردد پارک شده باشد. درهنگام ترک خودرو در صورتی که پنل ضبط خودرو متحرک است، آن را همراه خود ببرید. لاستیک زاپاس خودرو به‌دلیل قیمت قابل توجه و سهولت در سرقت همیشه مورد توجه سارقان است. برای جلوگیری از این موضوع استفاده از قفل زاپاس بند می‌تواند سارقان را ناکام بگذارد به‌خصوص خودروهای شاسی‌بلند که لاستیک یدک آنها معمولا در خارج خودرو قرار دارد. یکی دیگر از قسمت‌های خودرو که مورد دستبرد قرار می‌گیرد، کامپیوتر خودرو است که به لطف طراحی مهندسان در اکثر خودروهای داخلی در قابل دسترس ترین مکان ممکن قرار دارد. این مورد را بسیارجدی بگیرید؛ زیرا درصورت به سرقت رفتن خودرو، شما با مشکل تهیه کامپیوتر نیزمواجه هستید. برای جلوگیری، حتما از محافظ ECU استفاده کنید، این کاربازدارنده نیست؛ ولی می‌تواند برای سارقان وقت‌گیر باشد. درضمن قفل دیگری وجود دارد که مخصوص در موتور است. درسرقت کلی اتومبیل وضع به‌گونه‌ای دیگر است. در این موارد معمولا سارقان دارای تبحر بیشتری هستند و با جسارت بیشتری وارد عمل می‌شوند. برای جلوگیری از سرقت کلی اتومبیل ابتدایی‌ترین کار استفاده از قفل فرمان وقفل پدال است. البته درخودروهای با دنده اتوماتیک به‌دلیل نبود پدال کلاچ، استفاده از قفل پدال مقدور نیست. قفل فرمان همچنین از سرقت غربیلک فرمان نیز جلوگیری می‌کند. به تازگی عده‌ای از سارقان غربیلک فرمان خودروهای دارای ایربگ را به سرقت می‌برند. استفاده از سوئیچ مخفی می‌تواندیکی از کم‌هزینه‌ترین و موثرترین راه‌های جلوگیری از سرقت کلی خودرو باشد واگر نصب توسط فرد متبحر انجام شده باشد، بسیار مفید واقع می‌شود.
خودرو‌های جدیدتر عمدتا دارای سیستم ایموبلایزر هستند. در این سیستم کلید اتومبیل دارای تگ مخصوصی است که شامل کدی 8 رقمی است و فقط کلیدهای اصلی خودرو قابلیت روشن کردن خودرو را دارند وحتی اگر از روی سوییچ خودرو یدکی ساخته شود، این کلید بدون کد، امکان روشن کردن خودرو را ندارد.
در نمونه‌ای ازسیستم‌های دزدگیر، این قابلیت وجود دارد که شما از طریق سیستم رایگان GPSهر لحظه از محل خودرو اطلاع پیدا کنید. در داخل این سیستم یک سیم‌کارت تلفن همراه قرار می‌گیرد و اگر توسط کارشناس در محل مناسب نصب شود، دسترسی به آن ونیز اطلاع از وجود چنین سیستمی در خودرو برای سارقان، سخت می‌شود. مالک خودرو با اتصال به شبکه اینترنت می‌تواند از محل پارک خودرو و مسیر خودرو به‌صورت آنلاین اطلاع پیدا کند. درضمن حتی این قابلیت وجود دارد که مالک بتواند خودرو را از راه دور خاموش کند.
تمامی موارد یاد شده می‌تواند باعث وقت‌گیری از سارقان شود و نمی‌تواند به طورمطلق باعث جلوگیری از سرقت شود. حتی درمواردی مشاهده شده است که برای سرقت اتومبیل از خودروبر استفاده شده است. استفاده از پارکینگ‌های عمومی بسیار کارآمد است و درصورت عدم دسترسی به پارکینگ حتما خودرو در محل پرتردد و با نور کافی، متوقف شود. در مراجعه به مراکزخدماتی مانند بیمارستان‌ها، داروخانه.. به‌دلیل عجله ذاتی در مراجعه به این مراکز سارقان در کمین شما هستند. هرگز خودرو خودر را با سوییچ درداخل خودرو، ترک نکنید.