تمایل برای توسعه روابط اقتصادی

دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هفته گذشته در دیدار با رایزنان اقتصادی سفارت کشورهای سوئد، نروژ و فنلاند در مشهد از نزدیکی روابط ایران با کشورهای اسکاندیناوی گفت و خاطرنشان کرد: این کشورها از گذشته‌های دور با ایران ارتباط نزدیک داشته و طی سال‌های گذشته از رشد اقتصادی مناسبی برخوردار بوده‌اند و توزیع درآمد در بین آن‌ها عادلانه بوده است. به لحاظ سیاسی نیز کشورهای اسکاندیناوی در روابط با ایران موضع‌گیری مستقلی داشته‌اند و نیت ایران نیز ایجاد روابط سازنده با تمام کشورهاست. غلامحسین شافعی با بیان اینکه حجم مبادلات اقتصادی ایران با سه کشور اسکاندیناوی اندک است، اظهار کرد: در حوزه انرژی‌های نو و صنایع نفتی می‌توانیم با نروژ و فنلاند همکاری‌های قابل‌توجهی داشته باشیم.

تحریم‌ها عامل محدود کردن مبادلات اقتصادی بود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها عامل محدود کردن ارتباط جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از کشورها و کاهش سطح مبادلات اقتصادی بوده است. وی سیاست دولت ایران در حوزه داخلی را سپردن اقتصاد به دست بخش خصوصی دانست و اظهار کرد: این فضا فرصت‌های بسیار خوبی پیش روی جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها ایجاد کرده که باید از آن در زمان مناسب استفاده مطلوب کرد. شافعی با اشاره به موقعیت استراتژیک این استان تصریح کرد: مشهد بعد از تهران، بزرگترین شهرکشور محسوب می‌شود و نیز نقطه اتصال ایران به بازار بزرگ آسیای مرکزی و افغانستان است، لذا در توسعه مبادلات اقتصادی و تجاری چندجانبه، ظرفیت‌های قابل‌توجهی دارد. وی با اشاره به حضور فعال این استان در تمام بازارهای کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها برای ایجاد روابط مناسب اقتصادی با کشورهای همسایه ایران به مشهد سفر می‌کنند، همکاری‌های سه‌جانبه با خراسان برای کشورهای همسایه هم اهمیت دارد، ضمن اینکه برای کشورهایی که در این حوزه قصد تجارت دارند هم ظرفیتی قابل‌توجه است.

سالیانه 25 میلیون توریست در خراسان بزرگ

نایب رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه خراسان رضوی یکی از قطب‌های بزرگ صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور است، تصریح کرد: این استان در حوزه صنایع معدنی جایگاه خوبی دارد و در آینده نزدیک از قطب‌های تولید فولاد کشور خواهد شد.شافعی همچنین از زعفران ایرانی به‌عنوان ظرفیت‌های بخش کشاورزی خراسان رضوی یاد کرد و گفت: ظرفیت‌های گردشگری این استان نیز که سالیانه ۲۵ میلیون نفر توریست جذب می‌کند برای توسعه روابط گردشگری انکارناپذیر است. وی با بیان اینکه با توسعه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای در این استان زمینه مساعدی برای همکاری‌های اقتصادی به‌وجود آمده است، ادامه داد: ما آمادگی داریم با کشورهای اسکاندیناوی میزگرد مشترک کاری در خراسان رضوی تشکیل دهیم.

سیاست دولت، سپردن اقتصاد به بخش خصوصی است

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه سیاست‌های دولت جدید یک تعامل خوب با سایر کشورها و سپردن اقتصاد به بخش خصوصی است، گفت: فکرمی‌کنم ایران در صحنه روابط بین‌المللی و توسعه اقتصادی آینده روشن و مثبتی را پیش رو دارد. وی در پایان یکی از عوامل مهم توسعه اقتصادی را فراهم کردن تسهیلات لازم برای رفت‌و‌آمد بین کشورها عنوان کرد و افزود: تسهیلات ویزایی برای اعضای اتاق بازرگانی و تجار می‌تواند عامل مهمی در افزایش رفت‎وآمدها و فراهم شدن امکان همکاری‌های بیشتر باشد.

خواهان کمک به پناهندگان هستیم

معاون سفیر سوئد در تهران هم در این جلسه با بیان اینکه ما برای ارزیابی دقیق و آشنایی با ظرفیت‌های استان خراسان به مشهد سفر کردیم، گفت: طی روزهای گذشته بررسی‌هایی در زمینه فعالیت‌های کمیساریای عالی پناهندگان و اداره کل اتباع خراسان رضوی در حوزه پناهندگان انجام دادیم تا زمینه‌های کمک و همکاری ما به این بخش که کمک‌کننده به کمیساریا هستیم، مشخص‌تر شود. اوا نیلسون افزود: برای همکاری مشترک بین دو کشور سوئد و ایران علاقمندی‌هایی وجود دارد و تلاش می‌کنیم با شناخت ایران ظرفیت‌ها و شرکت‌های توانمند خود را برای شروع این همکاری معرفی کنیم و این سفر نیز با محوریت شناسایی ظرفیت‌های خراسان رضوی انجام شده است.

350 میلیون دلار صادرات سوئد به ایران

معاون سفیر سوئد با بیان اینکه صادرات این کشور به ایران درحال حاضر ۳۵۰ میلیون دلار است، افزود: عمده این صادرات ماشین‌آلات ازجمله کامیون و اسکانیا است. بازار ایران و خاورمیانه برای ما بازار هدف است.

شرکت‌های نفتی نروژ بیکار هستند

معاون سفیر نروژ در تهران هم در این جلسه گفت: نروژ در حوزه انرژی، گاز و مشتقات آن بسیار فعال و دارای تکنولوژی است و در گذشته در این حوزه همکاری‌هایی با ایران داشته است که در جریان تحریم‌ها این روابط صفر شد. شان لوبو با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های نفتی نروژ اکنون به‌دلیل قیمت پایین نفت بیکار هستند، گفت: این شرکت‌ها آمادگی دارند تجربیات کم‌نظیر خود را در اختیار ایران قرار دهند. وی از نروژ به‌عنوان یک کشور دریایی و شبه‌جزیره‌ای یاد کرد و افزود: ما در بخش صنعت ماهیگیری هم ظرفیت‌های خوبی داریم که مقدمات این همکاری‌ها با ایران درحال آماده‌سازی است و امیدواریم به یک نتیجه ملموس برسیم.

می‌توانیم در صنعت و تکنولوژی به ایران کمک کنیم

معاون سفیر فنلاند در تهران نیز که دیگر مهمان اتاق بازرگانی خراسان رضوی بود، گفت: ما در نخستین اقدام برای توسعه همکاری‌ها، تعداد رایزنان اقتصادی سفارت را افزایش داده‌ایم. تومی وورینن با بیان اینکه فنلاند یک کشور صنعتی است، افزود: در حوزه صنعت و صادرات صنعتی می‌توانیم به ایران کمک کنیم، ضمن آنکه خراسان دروازه ورود به آسیای میانه است و این پتانسیل می‌تواند مقدمه همکاری مشترک خوبی برای ما باشد. وی مدیریت آب و استفاده مجدد از آن و همچنین دارا بودن تکنولوژی پیشرفته IT و ICT را از مزیت‌های فنلاند دانست وافزود: در سفر وزیر کشاورزی و محیط‌زیست ما مباحثی پیرامون عقد قرارداد همکاری با ایران انجام شده است. معاون سفیر فنلاند همچنین با اشاره به تخصص این کشور در حوزه زمین‌شناسی و لرزه‌نگاری، توپوگرافی و نقشه‌برداری‌های دقیق بخش معدن و صنایع کشاورزی گفت: ما این اطلاعات را با برگزاری کلاس‌های آموزشی در ایران در اختیار مهندسان افغانی قرار دادیم و آمادگی داریم در این زمینه با مهندسان ایرانی تعامل داشته باشیم.

ترجمه شاهنامه فردوسی به زبان فنلاندی

وورینن در انتها با اشاره به فرهنگ غنی ایران گفت: علاقمندی ما به ایران تنها در حوزه صنعت نیست، ما به فرهنگ و هنر ایرانی نیز علاقه داریم که به‌عنوان مثال می‌توانم به ترجمه شاهنامه فردوسی به زبان فنلاندی اشاره کنم که با استقبال زیادی در این کشور مواجه شده است. رایزنان اقتصادی سفارت‌خانه‌های این سه کشور در سفر خود به مشهد ضمن بازدید از وضعیت پناهندگان خارجی، دیداری از آستان قدس رضوی و موزه‌های مشهد داشته‌اند.