ضرورت خودمراقبتی برای ارتقای سلامت عمومی جامعه
دنیای اقتصاد،گروه سلامت- استاندار خراسان رضوی در مراسم اختتامیه هفته سلامت که با حضور مقامات استانی و کشوری در تالار چمران بیمارستان قائم مشهد برگزار شد گفت: یکی از ضرورت‌ها برای ارتقای سلامت عمومی جامعه، توانمندسازی و خودمراقبتی است علیرضا رشیدیان در مراسم اختتامیه هفته سلامت اظهار کرد: هر آنچه که به روان و زندگی انسان برمی‌گردد در محور سلامت قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه انسان سالم، انسانی است که سلامت و احساس سلامتی دارد، افزود: در نگاه دینی ما انسان، محور خلقت جهان است و در تعالیم دینی ما نیز انسان سالم، انسانی بوده که به مسائل فیزیکی و معنوی او توجه شود.
رشیدیان تصریح کرد: سلامت در نگاه اجتماعی، سیاسی و حاکمیتی همه حکومت‌ها، حقی عمومی و اجتماعی محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه خدمت به انسان‌ها، خدمت به خداست، خاطرنشان کرد: آن ساعاتی که فردی به بیماری کمک می‌کند، از نگاه خداوند دور نمی‌ماند و بر آن خدمت اجر و پاداش قرار می‌دهد.
استاندار خراسان رضوی با تأکید بر اینکه انسان سالم محور توسعه پایدار است و این موضوع بیشتر از یک شعار و برآمده از شعور اجتماعی است، اضافه کرد: تحقق رویکرد سلامت همه‌جانبه و انسان سالم در همه قوانین مدنظر است. وی تصریح کرد: باید به اولویت پیشگیری بر درمان توجه داشته باشیم و به ایجاد و تقویت زیرساخت‌های لازم در راستای امکانات ورزش همگانی، ساختن بیمه پایه درمان در کشور و... بپردازیم.
رشیدیان خاطرنشان کرد: دولت جدید اهتمام خود را در سال ۹۳ در راستای زیرساخت‌های (انسان سالم محور توسعه پایدار) به کار گمارده و پس از قانون هدفمندی یارانه‌ها این مسئله را به صورت ویژه مدنظر قرار داده است. وی با اشاره به اینکه در دولت جدید، رقمی از بودجه به بسته‌های درمانی اختصاص یافته است، به پرداخت رقم مناسبی جهت بدهی‌های معوق بیمه‌ها و... قبل از نوروز ۹۳ اشاره کرد.
رشیدیان همچنین از مطرح شدن بیمه همگانی برای همه ایرانیان در سال ۹۳ با جامعه ۵ میلیونی مورد هدف اشاره کرد و ادامه داد: گسترش و ارتقای اورژانس‌ها در ایام نوروز و کاهش آمار تلفات نسبت به سال گذشته، تأمین و تجهیز لوازم اتاق‌های عمل، حضور پزشکان متخصص در مناطق محروم، کاهش درصد سهم بیماران در خدمات درمانی سرپایی و... نیز در بسته‌های درمانی مدنظر بوده است.
وی سلامت به معنای توسعه یافته آن را آسایش کامل و جامع جسمی و روحی در آحاد مردم دانست و تصریح کرد: سلامت روحی و جسمی به‌عنوان هدفی اساسی در توسعه انسان سالم محور توسعه پایدار مطرح بوده و پیوست سلامت در همه طرح‌های کلان کشوری مورد توجه است.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه دولت‌ها نمی‌توانند رافع همه مسائل سلامت باشند و در این رابطه نیازمند مشارکت گسترده خیران و بخش خصوصی هستند، خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌هایی که در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند باید زمینه مشارکت خیران را در این حوزه فراهم کنند. وی با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در خراسان رضوی گفت: توریسم درمانی می‌تواند به عنوان بخشی منفعت‌آور برای بخش خصوصی در این استان به شمار آید.
اظهارات نماینده مردم مشهد
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه مفهوم سلامت ابعاد گسترده‌ای دارد و روزبه‌روز بر گستردگی آن افزوده می‌شود، اظهارکرد: حوزه سلامت یک حوزه بخشی نیست و فراگیرتر از آن شده است و سازمان‌ها جریان‌های مردمی و گروه‌های مرجع باید در آن درگیر شوند.
نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه فشار خون و کلسترول بالا به دلیل افزایش وزن، استفاده از نمک و موارد بسیار دیگری ایجاد می‌شود، گفت: متاسفانه ۳۵۰ میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا هستند و ۲۵ درصد مردم جهان نیز به حمایت روانی نیاز دارند.
قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه تغییر در سبک زندگی و شیوه شهرنشینی موجب افزایش مشکلات حوزه سلامت شده است، گفت: آلودگی هوای شهرها و افزایش مشکلات سبک زندگی شهری، علاوه بر بعضی محسنات مانند کنترل بیماری‌های مسری مشکلات بسیار دیگر به وجود آورده که می‌توان آلودگی صوتی، عوامل زیان‌آور شغلی و تزریقات غیرایمن را از آن جمله دانست.
سیاست‌های سلامت امروز
در کشور ما نگاه به جهان دارد
وی با بیان اینکه شاخص‌های کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند، بیان کرد: خوشبختانه ما امسال در کشور در حوزه بهداشت و سلامت یک گام به جلو رفته‌ایم، اما در هدف‌گذاری و سیاست‌های کلی نگاه‌مان جهانی است و اهداف بالاتری را نشانه گرفته‌ایم.
نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه شش درصد از جمعیت جهان دارای ۵۹ درصد ثروت جهان هستند، افزود: اقتصاد و فقر مالی تاثیر بسیاری بر سلامت دارند، به نحوی که ۶۰ درصد بیمارانی که هیچ گونه علائم بیماری در هنگام سکته و مرگ نداشته‌اند، براساس یک برآورد فقر مالی داشتند و امید به زندگی در آنها بسیار کم بوده است.
وی با بیان اینکه غذا، مسکن، آموزش و اشتغال ۴ محور سلامت جسم و روان محسوب می‌شود، افزود: معنویت، آزادی، امنیت، اطلاعات و ارتباطات و همچنین تفریح و خدمات بهداشتی از نیازهای اولیه دیگر ماست که با حوزه بهداشت رابطه مستقیم دارد.
ضرورت توجه به سلامت ۳میلیون پناهجو
وی با بیان اینکه ما در مشهد مقدس ۳ میلیون نفر پناهجو داریم، گفت:‌ نمی‌توان نسبت به سلامت یا عدم سلامت این تعداد افراد بی‌توجه بود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه استراتژی جدی ما تلاش و پیگیری همه جانبه بر پیشگیری است، خاطرنشان کرد: چه در اسناد جهانی و چه در اسناد کشور ما در چارچوب نظام شبکه باید تلاش کنیم و بیماری‌های فراگیر را ریشه‌کن کنیم.
قاضی‌زاده هاشمی در پایان بیان داشت: خودمراقبتی یعنی آموختن و افزایش آگاهی و تغییر در رفتار و رویکرد ما و اگر برنامه‌های گفته شده آن گونه که باید پیش رود امسال سال بسیار خوبی در حوزه سلامت و بهداشت فردی و روانی خواهیم داشت.