برگزاری انتخابات هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی
دنیای اقتصاد- چهاردهمین دوره انتخابات هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی برگزار و رضا حمیدی موفق به کسب بیشترین تعداد آراء شد.
این انتخابات با حضور 124 نفر از اعضای انجمن مدیران صنایع استان انجام شد و رضا حمیدی، رئیس هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در دوره سیزدهم با کسب 114 رای از مجموع 124 رای بیشترین تعداد آراء ماخوذه را به خود اختصاص داد.

پس از حمیدی، حمید طیبی با 107 رای و احمد اثنی‌عشری با 104 رای به ترتیب به عنوان نفرات دوم و سوم این انتخابات بیشترین تعداد آراء را کسب کردند.
همچنین حسین متین‌راد با ۸۸ رای، فرامرز مرادی با ۸۴ رای، عبدالله یزدان‌بخش با ۷۶ رای و محمدعلی چمنیان با ۷۱ رای به عنوان دیگر اعضای منتخب چهاردهمین دوره انتخابات هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع استان معرفی شدند.

کاهش تولید در روستاها تبعات منفی حاشیه شهرها را افزایش داده است
مهر- استاندار خراسان رضوی گفت: کاهش تولید در روستاها و مهاجرت موجب افزایش تبعات منفی و امنیتی در حاشیه کلان شهرها شده است.
علیرضا رشیدیان در همایش توسعه روستایی طرح مشارکت مردم در راه‌اندازی واحدهای تولیدی مستقر در روستا در محل سالن اجتماعات استانداری خراسان رضوی با اشاره به قول دولت یازدهم مبنی بر افزایش نقدینگی در استان‌ها اظهار کرد: نقدینگی استان ۲۸ درصد بود که با عمل به این وعده از جانب دولت میزان نقدینگی استان به ۵۸ درصد افزایش یافت.

رشیدیان سهم تولید استان در حوزه کشاورزی را ۲۲ درصد دانست و افزود: کاهش تولید در روستاها مشکلات متعدد اقتصادی، امنیتی و فرهنگی را در حاشیه شهرها به وجود آورده است که برای مدیریت این مشکل نیازمند تشویق روستاییان به سرمایه‌گذاری در طرح مشارکت روستاییان و کمک دولت به آن‌ها هستیم. وی ادامه داد: با مدیریت صحیح می‌توان در کاهش ضایعات، افزایش برداشت‌ها، افزایش بهره‌وری، افزایش کیفیت تولید و کشت‌های ارگانیک، توجه به بازارها و هدایت درست و موثر تولید در روستا به نفع ظرفیت روستاها اقدام کرد.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: امیدواریم با این سیاست دولت بانک ها و تمامی دستگاه های پولی بانکی در جهت تحریک بازار در صنعت داخلی و کشاورزی خود را هماهنگ کنند.

عدم مشارکت شرکت‌های بزرگ چاپدر نمایشگاه مشهد
ایسنا- رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی گفت: افزایش ۱۰ درصدی تعداد شرکت‌کننده‌های این دوره از نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی به معنای رشد واقعی در این صنعت نیست.
علی مغانی با اشاره به اینکه تعداد شرکت‌کننده‌های چهارمین دوره از نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: در نمایشگاه سال جاری بسیاری از شرکت‌های بزرگ به دلیل مشکلات اقتصادی مشارکت نداشته‌اند.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی از وضعیت شرکت اعضای اتحادیه در چهارمین نمایشگاه صنعت چاپ و بسته‌بندی اعلام نارضایتی کرد و علت عدم حضور شرکت‌های بزرگ صنعت چاپ را در چهارمین نمایشگاه صنعت چاپ و بسته‌بندی فشار اقتصادی دانست و عنوان کرد: عدم استقبال اعضای اتحادیه به معنای کم‌توجهی آن‌ها نبوده و تنها مشکلات اقتصادی و فشارهای مالیاتی مانع از حضور آنان شده است.

مغانی در خصوص مشکلات اقتصادی این صنف، ادامه داد: از طرفی چاپخانه‌داران سرمایه قابل توجهی ندارند و کارخانه‌ها نیز با چک‌های بلند مدت هشت ماهه یا بیش‌تر با آن‌ها کار می‌کنند و از طرف دیگر چاپخانه‌ها در شهرک چاپ و نشر زمین گرفته و 30 درصد مبلغ آن را پرداخته‌ و در حال حاضر در حال پرداخت باقی‌مانده قسط‌های زمین هستند همچنین برای ساخت نیز مبلغی را می‌پردازند زیرا باید در مدت یک سال این زمین‌ها ساخته شوند و همه این‌ها سبب شده تا چاپخانه‌داران با مشکل نقدینگی روبه‌رو شوند و در بازار گردشی نباشد.

مشهد به عنوان شهر سنگهای قیمتی جهان ثبت می‌شود
ایرنا- معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تاکنون اصفهان به عنوان شهر صنایع دستی و تبریز به عنوان شهر فرش در دنیا به ثبت رسیده‌اند لذا مشهد نیز به عنوان شهر سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در جهان به ثبت خواهد رسید.

بهمن نامور مطلق افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که در مشهد وجود دارد و از آن به عنوان یک مزیت می‌توان نام برد تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌ قیمتی است که جایگاه بسیار خوبی در این زمینه دارد. وی افزود: براین اساس در پی آن هستیم که مشهد به عنوان شهر سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در جهان به ثبت رسد و با این اقدام به طور حتم سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی مشهد در دنیا به عنوان یک برند شناخته خواهد شد.

معاون سازمان میراث فرهنگی در ادامه بر اهمیت برنامه‌ریزی برای تولید، عرضه، فروش و صادرات صنایع دستی تاکید و بیان کرد: بزرگترین و مهمترین مشکل ما در صنایع دستی فقدان واحدهای واسطه‌ای اقتصادی است. وی گفت: مشهد در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی به ویژه صنایع دستی مرتبط با سوغات زیارتی دارای اهممیت بسیار بالایی است.