ارزیابی شرکت‌ها  توسط ناظرین بیرونی قابل ستایش است
هدف ما برای انجام گفت‌وگو با سید علیرضا عظیمی پور مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، ابتدا این بود که این شرکت رتبه سیمین را در فرایند رتبه‌بندی اتاق بازرگانی به خود اختصاص داده است، اما همزمان متوجه شدیم که این شرکت در آستانه ورود به فرابورس نیز قرار دارد. به همین خاطر گفت و گویمان تا حدودی تحت تاثیر این خبر جدید هم قرار گرفت. آقای عظیمی‌پور، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی را شرکتی فعال در خدمات پشتیبانی صنعت فناوری اطلاعات می‌دانستیم، اما حضور شما در طرح رتبه‌بندی اتاق بازرگانی و احراز رتبه سیمین ما را در رابطه با شناختمان با تردید مواجه کرد. اگر ممکن است خودتان حوزه های فعالیت شرکت را باز تعریف نمایید.
ما ارائه کننده راه حل‌های جامع آی تی (IT Solution Provider) به مشتریانمان هستیم. در واقع با توجه به دفاتر و شعبی که در سراسر ایران داریم، قادریم به تمامی مشتریانی که آن‌ها نیز از پراکندگی جغرافیایی برخوردار هستند این راه حل‌های جامع را ارائه نماییم. در واقع آن تفکیک سنتی بین نرم افزار و سخت افزار و شبکه و ... دیگر چندان معنا ندارد و نگاه بازار یا خواست مشتری این است که ما محصولی را در اختیار او قرار داده‌ایم که بتواند خدمت نهایی خود به جامعه را مطلوب‌تر ارائه دهد. لذا شرکت در بسیاری از حوزه ها از جمله واردات سخت افزارها یا قطعات مورد نیاز برای تولید محصولات خود، فعال است.
ظاهرا شما فعالیت شرکت را فراتر از بانکداری الکترونیک می‌دانید و در تعریفی که ارائه می‌کنید به این حوزه اشاره مستقیم ندارید؟
بانکداری الکترونیک بازار بسیار بزرگ و قابل توجهی است. خوارزمی هم رشد و توسعه خود را مدیون این بخش می‌داند. اما واقعیت این است که پتانسیل‌های شرکت به گونه‌ای تدارک دیده شده که ما با اتکاء به داشته‌هایمان به حوزه‌های دیگر نیز ارائه خدمت و محصول می‌دهیم. گردشگری الکترونیکی، سیستم‌های امنیت فیزیکی، سامانه اطلاعات مکانی و جغرافیایی و ... از این دست هستند.
و در حوزه بانکداری الکترونیک اوضاع چه طور است؟
در این بخش خدمات پشتیبانی فنی ما به بیش از ۷ هزار شعبه بانکی ارائه می‌گردد. در حوزه سیستم‌ها نیز ارائه کننده سامانه‌های ضد پولشویی، مبارزه با تقلب و هوش تجاری هستیم. در حوزه سخت افزار هم دستگاه‌های خودپرداز ایتالیایی را در داخل کشور تولید و عرضه می‌کنیم. به اضافه اینکه نرم افزار مدیریت خودپرداز را نیز همکاران من تولید و توسعه داده‌اند و به بازار ارائه شده است. محصولاتی همچون دستگاه چک پذیر، تجهیزات مربوط به پروژه حذف فیزیکی لاشه چک و دستگاه‌های صدور آنی کارت و پرینترهای تحویلداری شعب نیز می‌توانند به این فهرست اضافه شوند.
بنابراین فعالیت‌های بازرگانی خارجی متنوعی را در شرکت تعریف کرده‌اید.
همین طور است. شرکت فعالیت‌های بازرگانی خارجی خود را توسط خود ساماندهی و مدیریت می‌کند. لذا پس از اعلام طرح رتبه‌بندی اتاق بازرگانی با علاقه از آن استقبال کرده ایم. باید اضافه کنم که رشد و توسعه فعالیت‌های ما در سال‌های اخیر به رغم نوسانات نرخ ارز و رشد محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، افزایش چشمگیری داشته و در سال جاری برنامه صادرات هم در دستور کار قرار گرفته است. لذا تعامل با سازمانهای ذیربط به تحقق اهداف و برنامه هایمان کمک شایانی خواهد نمود.
رابطه شما با اتاق بازرگانی ایران چگونه است؟ آیا اخذ رتبه سیمین در طرح رتبه بندی کارتهای بازرگانی در امور اجرایی کمکی به شرکت کرده است؟
این شرکت یکی از اعضای اتاق است و در چند اتاق دیگر مثل اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا هم عضویت فعالانه دارد. به هر حال از طریق این نهاد می‌توانیم به عنوان بخش خصوصی نظرات خود را در رابطه با فضای کسب و کارمان به گوش مسئولان دولتی برسانیم.
در رابطه با طرح رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی، به هرحال نفس ارزیابی شرکت‌ها توسط ناظرین بیرونی قابل ستایش است و خوشحالیم که در طرح رتبه‌بندی کارتهای بازرگانی با توجه به مقیاس شرکت، جایگاه مناسبی را دارا هستیم. اما هنوز ظاهرا طرح اجرا نشده و سازمان‌هایی مثل گمرگ استفاده خاصی از این رتبه‌بندی نمی‌کنند.
در خبرها آمده است که سازمان فرابورس موافقت اولیه خود را با ورود شرکت به فرابورس اعلام داشته است، هدف از این کار چیست؟
هدف سهامداران و مدیریت شرکت برای ورود به فرابورس، استفاده از مزایایی است که قانونگذار برای شرکت‌های بورسی قائل است. در واقع شرکت در حد اعتباری بالاتری قرار خواهد گرفت، می‌تواند از معافیت مالیاتی بهره ببرد و به تامین مالی پروژه‌های خود نیز بپردازد.
از جنبه سهامداری نیز، طی چند سال اخیر سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات مرکز توجه سهامدار عمده ما یعنی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی قرار گرفته ، به طوری که سرمایه شرکت طی دو سال اخیر از ۳۰ به ۱۷۰ میلیارد ریال افزایش یافته است. افزایش سرمایه‌گذاری در این صنعت با مشارکت سایر سهامداران و فعالان بازار سرمایه قطعا سبب توسعه بیشتر ما می‌شود. در واقع سهامدار می‌تواند با فروش بخشی از سهام خود آن را مجددا از طریق اجرای برنامه‌های افزایش سرمایه، باز سرمایه‌گذاری کند.
چه زمان وارد تابلو خواهید شد؟
عمده تشریفات قانونی کار به پایان رسیده است، اما اعلام زمان دقیق ممکن نیست ولی با توجه به اقداماتی که انجام شده است، به نظرم حداکثر تا پایان آبانماه ۱۳۹۲ این اتفاق خواهد افتاد.
چند درصد سهام به صورت خرد عرضه می شود؟ و آیا بعد از آن معامله بلوکی هم دارید یا نه؟
سیاستهای مربوط به عرضه سهام و نحوه آن بر عهده شرکت سرمایه گذاری خوارزمی به عنوان سهامدار عمده شرکت است. اما باید بگویم که مطابق مذاکرات اولیه ، سهامدار عمده متعهد شده است حداقل ۲۰ درصد از سهام را عرضه نماید. مابقی بصورت خرد یا بلوکی بسته به شرایط بازار و تقاضا دارد.
باید این نکته را اضافه کنم که سرمایه گذاری خوارزمی با ورود فناوری اطلاعات خوارزمی به فرابورس اولین شرکت خود را وارد بازار خواهد نمود. لذا این سهامدار به عنوان یک بازیگر حرفه ای علاقمند است سهامداران جدید که وارد شرکت ما می شوند همراهانی دائمی باشند. بنابراین انتظار دارم قیمت سهام و مدیریت عرضه به گونه ای باشد که در میان مدت و بلند مدت، سهم سهامداران جدید و وفاداری را با خود همراه ببیند.
وارد کدام یک از بازارهای فرابورس می شوید؟
فرابورس طی نامه ای رسما موافقت خود را با درج نام شرکت در تابلو با نماد "مفاخر" و در تابلو دوم اعلام داشته است.