سرما و کولاک را تسلیم خودرویتان کنید
با شروع زمستان هرچند مسافرت‌ها به اندازه تابستان جریان ندارند، اما زیبایی‌های این فصل و تعطیلاتی که کم و بیش در این فصل وجود دارد، باعث می‌شود تا جاده‌های کشور شاهد عبور و مرور خودروهایی باشند که به سوی شهرهای مختلف بار سفر بسته‌اند.
فرقی ندارد در کدام فصل سفر می‌کنید، بررسی خودرو پیش از سفر اقدامی ضروری است، اما در فصل زمستان این بررسی‌ها باید چند برابر شوند تا در صورت بروز مشکلی در جاده یا خودرو، بتوانید شبی را با تجهیزات کامل در جاده صبح کنید یا تا آمدن امدادهای جاده‌ای بتوانید ایمنی و گرم ماندن سرنشینان را تضمین کنید. هرچند سفر در زمستان کمی سخت به نظر می‌رسد، اما با رعایت نکات ایمنی در رانندگی و تجهیز خودرویتان به امکانات کافی، می‌توانید خاطرات زمستانی خوبی برای خود و خانواده‌تان به جای بگذارید. در ادامه به نکاتی اشاره شده است که رعایت آنها می‌تواند یک سفر زمستانی ایمن را برای شما به همراه داشته باشد. قطعا یک سفر ایمن، مناظر زمستانی را زیباتر خواهد کرد.
۱- سطح آب رادیاتور، مخزن شیشه شور، الکترولیت باتری را بازدید و در صورت لزوم اضافه کنید.
۲- چگونگی کار کردن ترمز و ترمز دستی را کنترل کرده و در صورت نیاز رفع عیب یا رگلاژ کنید.
۳-تایرها را از نظر فرسودگی، لاستیک سایی، فشار باد و صدمات احتمالی بررسی کنید.
۴- فرمان را از نظر روان و دقیق بودن (نداشتن خلاصی) و اتصالات آن را از نظر فرسودگی یا آسیب دیدگی مورد بررسی قرار دهید. در صورت نامیزان بودن فرمان باید کل سیستم فرمان توسط یک متخصص بازدید و رفع عیب شود.
۵- تمام چراغ‌ها را اعم از چراغ‌های ترمز، دنده عقب، دینام، چراغ‌های کوچک عقب و جلو، نور بالاو پایین و راهنما را از نظر سالم بودن کنترل کنید.
۶- لنت‌های ترمز جلو و عقب را بازدید کرده و در صورت نیاز تعویض کنید.
۷- لوله‌های روغن ترمز، سیلندرهای ترمز و اتصالات سیستم ترمز را از نظر خراشیدگی یا ترک، پوسیدگی، نشتی و هرگونه صدمه دیدگی بررسی کرده و در صورت لزوم قطعه معیوب را تعویض کنید.
۸- تسمه پروانه را از نظر رگلاژ و سالم بودن و شلنگ‌های آب را از نظر پوسیدگی، نشتی و خشک شدن مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز قطعه معیوب را تعویض نمایید.
۹-سیستم سوخت رسانی را کنترل و تمیز کنید. (هواکش، توری پمپ بنزین، لوله‌های بنزین را از باک به پمپ بنزین و از پمپ بنزین به کاربراتور)
۱۰- سیستم جرقه را بازدید، تمیز و در صورت نیاز تنظیم و یا قطعه معیوب را تعویض کنید. (شمع ها، پلاتین، وایرها، درب دلکو، چکش برق و کویل)
۱۱- قفل درها، کمربند ایمنی، بوق، برف پاک کن، کیلومتر شمار، دور سنج موتور، درجه بنزین، آب و جک را از نظر سالم بودن کنترل کنید و در صورت معیوب بودن هر یک، رفع عیب نمائید.
۱۲- سعی کنید جعبه آچار شما به تمام ابزارهای لازم مجهز باشد.
۱۳-هنگامی که در جاده با مشکلی مواجه می‌شوید با روشن کردن چراغ راهنما در نزدیک‌ترین پارکینگ سمت راست جاده توقف و چراغ‌های چشمک‌زن را روشن کنید. در هنگام توقف، استفاده از تابلوهای هشدار دهنده سیار در اعلام وضعیت خودرو و هوشیاری رانندگان دیگر نقش مهمی دارد.
لباس‌های گرم را به خودرویتان اضافه کنید
به همراه داشتن لباس‌های گرم و پتو از ضروریات سفرهای زمستانی هستند. کلاه زمستانی و دستکش‌های گرم را نیز در لیست لباس‌های گرم قرار دهید و به یاد داشته باشید برای یک راننده خوب کفش‌های زمستانی و راحت می‌تواند کمک فراوانی برای کنترل به موقع اتومبیل و در صورت لزوم راهپیمایی برای کمک گرفتن از دیگران درخارج از شهر کند.
داشتن حداقل چهار پتو در اتومبیل، خرما، کشمش، غذاهای کنسرو شده، کیسه خواب، چراغ قوه، کبریت و دستمال کاغذی، جعبه کمک‌های اولیه و ... درمسافرت‌های زمستانی ضروری است.