علم اقتصاد آسان نیست. یک مطالعه جدید نشان داده است که این موضوع حتی برای افرادی که توانسته‌اند فارغ‌التحصیل مقطع دکترای دانشگاه‌های سطح بالایی همچون هاروارد و ام‌آی‌تی شوند هم صادق است. بیشتر این افراد در شش سال نخست پس از اخذ مدرک دکترای خود، هیچ تحقیقی در زمینه علم اقتصاد که در نشریات سطح بالا چاپ شود، انجام نمی‌دهند.عنوان این مطالعه که در نسخه تابستان نشریه« اکونومیک پرسپکتیو» به چاپ رسیده، این است: «تولید مقالات تحقیقاتی توسط فارغ‌التحصیلان جدید دکترای اقتصاد: آمار شگفت‌انگیز از عدم موفقیت افراد موفق».جان پی کانلی، استاد دانشگاه وندربیلت و علی سینا اودر، استاد دانشگاه بیروتی آلمان نویسندگان این تحقیق هستند. یافته جالب دیگر این مطالعه این است: دانشجویان برتر دانشگاه‌های رده دوم، در چاپ مقاله برای ژورنال‌های برتر موفق‌تر از دانشجویان رده دومی دانشگاه‌های برتر هستند. این یافته از این نظر جالب است که دانشگاه‌های سطح بالا می‌توانند کلاس‌های خود را از فارغ‌التحصیلان برتر مدارس پر کنند. چون همانطور که این مطالعه نشان می‌دهد «در کل، بسیار نامحتمل است که دانش‌آموزی که از ام-آی‌تی یا پرینستون پذیرش می‌گیرد، به جای آن به دانشگاه دوک یا اوهایو برود.»یافته دیگر این تحقیق نشان می‌دهد بسیار نامحتمل است که یک دانشجوی متوسط دانشگاه هاروارد پس از فارغ‌التحصیلی حتی یک مقاله خوب بنویسد که بتوان آن را در نشریه« امریکن اکونومیک رویو» چاپ کرد.
نویسندگان این مطالعه افزوده‌اند که به‌طور میانگین، «یک فارغ‌التحصیل سطح متوسط دانشگاه هاروارد فقط ۰۴/۰ از مقالات نشریه امریکن اکونومیک رویو را می‌نویسد. »
از سوی دیگر دانشگاه کارنگی که دانشگاه سطح بالایی محسوب نمی‌شود، آمار خوبی از چاپ مقالات فارغ‌التحصیلانش را در سوابق خود دارد. نویسندگان این مطالعه نوشته‌اند: «تعداد مقالات تحقیقاتی 85 درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه کارنگی ملون در شش سال نخست فارغ‌التحصیلی از تعداد مقالات تحقیقاتی 85 درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های شیکاگو، پنسیلوانیا، استنفورد و برکلی بیشتر است.»
منبع: بیزینس‌ویک