ماراتن رسیدن به قلب پاستور

نیلوفر منصوریان

هرچند هنوز تکلیف اصولگرایان برای معرفی نامزد نهایی‌شان برای انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص نیست، اما اصلاح‌طلبان با معرفی حسن روحانی به‌عنوان نامزد جریان اصلاحات تصمیم نهایی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ گرفته‌اند. تا این جای کار به‌نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان به‌رغم برخی نظرها مبنی‌بر لزوم وجود کاندیدای در سایه در کنار حسن روحانی، به جمع‌بندی نهایی دست یافته‌اند. هر چند که در این میان برخی از اصلاح‌طلبان که این روزها سودای ریاست‌جمهوری دارند به این تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اعتراض دارند. از آن سو اما اصولگرایان دچار چند دستگی و تشتت در انتخاب نامزد نهایی خود هستند. اختلافات درون این جریان سیاسی به اندازه‌ای بالاگرفته که حتی جبهه تازه‌تاسیس مجمع نیروهای انقلاب (جمنا) هم که از همان ابتدا با هدف ائتلاف میان اصولگرایان تشکیل شد نتوانسته سایه اختلافات را از سر این جریان دور کند.

جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) چند روز پیش اسامی ۱۴ نامزد برتر این جبهه را که در انتخابات اولین مجمع عمومی انتخاب شدند به‌ترتیب الفبا منتشر کرد. لیستی که مهرداد بذرپاش و سعید جلیلی و حمیدرضا حاجی بابایی نفرات اول تا سوم آن را تشکیل می‌دهند. در لیست «جمنا» نام‌های دیگری چون محمد خوش‌چهره، محسن رضایی، ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، محمدمهدی زاهدی، عزت‌الله ضرغامی، پرویز فتاح، رستم قاسمی، محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم و علی نیکزاد به‌ترتیب حروف الفبا قرار گرفته است. نامهایی که هر یک حضورشان در «جمنا» با اما و اگرهایی همراه است. اعلام این لیست ۱۴ نفره در شرایطی از سوی جمنا صورت گرفته است که پیش از این قرار بود این جبهه ۱۰ نفر را از میان نامزدها معرفی کند، اما به‌نظر می‌رسد که اختلافات درونی میان اصولگرایان موجب شده تا جبهه مردمی نیروهای انقلاب ۴ نفر را به لیست خود اضافه کند. به هر ترتیب قرار است «جمنا» اسامی نهایی را به مجمع ملی دوم جبهه که روز ۱۷ فروردین برگزار می‌شود ارائه دهد تا از میان آنها ۵ نفر مجددا انتخاب شوند. اما آنچه در این میان حائز اهمیت است تعدد کاندیداهای اصولگرایان است و اینکه ظاهرا هر کدام خود را در کسوت رئیس‌جمهوری آینده می‌بینند.

اولین فرد سعید جلیلی است. او در شرایطی در لیست جمنا قرار گرفته که به‌رغم دعوتهای مکرر این جبهه از او تاکنون حاضر نشده زیر چتر جمنا قرار گیرد و حتی براساس برخی گزارش‌ها قصد دارد تا جبهه جدیدی را تشکیل دهد، موضوعی که اصولگرایان را به‌شدت نگران کرده است.

دومین فرد «ابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی است که هنوز تکلیف خود را برای کاندیداتوری روشن نکرده است و به باور بسیاری از سیاسیون در حال تست زدن فضای پیش رو برای حضور یا انصراف از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری است.محسن رضایی و محمدباقر قالیباف نیز دیگر نامزدهای مورد علاقه اصولگرایان هستند. در میان آنها البته محسن رضایی اعلام کرده برنامه‌ای برای انتخابات ندارد، اما محمدباقر قالیباف، شهردار تهران هنوز اظهارنظری روشن در مورد نامزدی‌اش نکرده است.مصطفی میرسلیم، عضو حزب موتلفه اسلامی و کاندیدای این حزب نیز یکی دیگر از گزینه‌های بخشی از اصولگرایان است. گزینه‌ای که اگرچه جمنا را قبول ندارد اما نامش در لیست ۱۴ نفره جبهه مردمی نیروهای انقلاب دیده می‌شود.مهرداد بذرپاش نیز یکی از گزینه‌های جبهه پایداری برای انتخابات ریاست‌جمهوری است که از مدت‌ها قبل خود رابرای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری آماده کرده است.در کنار او باید نام عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق صدا و سیما را هم اضافه کرد.

علی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی دولت محمود احمدی‌نژاد و رستم قاسمی وزیر نفت در دولت دهم محمود احمدی‌نژاد هم از دیگر اصولگرایانی هستند که سودای نشستن بر کرسی ریاست‌جمهوری در پاستور را دارند.در میان تمام این کاندیداها، حمیدرضا بقایی معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق حکایت دیگری دارد. آنچه کاندیداتوری او را متفاوت از دیگر اصولگرایان کرده است حمایت محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق و اسفندیار رحیم مشایی معاون اول احمدی‌نژاد در دولت نهم از او است. اصولگرایان معتقدند که احمدی‌نژاد و یارانش قصد دارند انتخابات را دو قطبی کنند و رای دیگر اصولگرایان را بشکنند. از این رو تاکنون به این اقدام انتخاباتی احمدی‌نژاد و یارانش روی خوشی نشان نداده‌اند.در جبهه اصلاح‌طلبان هم تاکنون مصطفی کواکبیان برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کرده، هرچند حضورش را مشروط به مشورت با بزرگان کرده است. او یکی از اصلاح‌طلبانی است که اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را به رسمیت نمی‌شناسد و به معرفی حسن روحانی به‌عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان با بیان اینکه «هر کسی نمی‌تواند بگوید گزینه نهایی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۹۶ را تعیین کرده‌ایم.» واکنش نشان داده است. البته اصلاح‌طلبان ممکن است کاندیداهای دیگری را به‌عنوان نامزدهای پوششی یا نامزدهای درسایه معرفی کنند. هرچند هنوز این تصمیم قطعی نشده است، اما تاکنون از علی مطهری مسعود پزشکیان دو نایب رئیس مجلس، حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهوری و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری به‌عنوان چهره‌هایی یاد می‌شود که برخی در تلاشند تا آنها را برای اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ قانع کنند تا در مناظرات، کنار روحانی حضور داشته باشند.در میان رقابت‌های انتخاباتی دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا و از آن سو رقابت‌های درونی میان نامزدهای اصولگرا، افراددیگری هم این روزها خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آماده کرده‌اند. امرالله شیخیانی دبیرکل حزب مردم و محمد اشرفی‌اصفهانی رئیس هیات بدوی تخلفات اداری نهاد ریاست‌جمهوری جزو این کاندیداها هستند.