پیشینه و مدل اجرایی جشنواره
دو سال پیش در روزهای سرد زمستان 91 پس از برگزاری جلسات متعدد میان انجمن ملی حمایت از مصرف کنندگان و شرکت فناوران نواندیش ویژن، جشنواره ملی برندهای برتر محبوب مصرف کنندگان متولد شد. این جشنواره یک رویداد خاص با نگاهی نو به بازار و مصرف کنندگان بود. رویدادی که حرکتی ویژه را در حوزه برندینگ و مشتری محوری در بازار رقم زد. دیدگاه منحصر به فرد این جشنواره در جمع آوری نظرات مصرف کنندگان و استفاده از نتایج این نظرسنجی، برای مشخص کردن برترین‌ها، می‌توانست حرکتی نو را در بازار ایجاد نماید. با رویکرد مطرح کردن محبوب‌ترین برندهای بازار از دید مصرف کنندگان و با پشتوانه انجمن ملی حمایت از مصرف کنندگان، فراکسیون حمایت از مصرف کنندگان مجلس شورای اسلامی و نیز پشتوانه علمی و اجرایی فناوران نو اندیش ویژن و سایت مرجع برند به عنوان راهنمای خرید از برندهای معتبر بازار، این جشنواره کلید زده شد. در این جشنواره، از مدل مبتنی بر نظرسنجی گسترده مردمی برای شناسایی میزان هواداری مصرف کنندگان در هر یک از گروههای کالا/ خدمات استفاده شده است تا ضمن ایجاد زمینه مشارکت گسترده مصرف کنندگان در این نظرسنجی، بتوان ارزیابی قابل اعتمادی از طیف گسترده برندهای فعال در گروههای مختلف کالا/ خدمات به دست آورد. بدیهی است با توجه به یکسان بودن جامعه نظرسنجی، برندهای دارای بالاترین آرا در هر گروه کالا/ خدمات به عنوان برند برتر از نظر شاخص محبوبیت نزد مصرف کنندگان معرفی و بر اساس رای مستقیم مردمی نیز انتخاب شده اند. در نهایت به محبوب ترین برند از نظر مردم، یعنی برندی که بیشترین تعداد آرای مردمی را در هر گروه به خود اختصاص داده است، تندیس زرین برند محبوب اهدا می گردد. ضمناً به منظور تقدیر از تلاش صنعتگران ایرانی، در گروههایی که برنده یک برند خارجی باشد، به برند ایرانی که بالاترین رای را در میان برندهای ایرانی هم گروه کسب نماید، تندیس زرین برند محبوب ایرانی اعطا می گردد.
در این جشنواره از ابتدا قرار بر این بود که نقش مصرف کنندگان پررنگتر شده و اهمیت و جایگاه آن در بازار تقویت شود. لذا برنامه تقدیر از هواداران به عنوان یک اقدام فرهنگی نمادین در راس برنامه ها قرار گرفته و با اهدای جوایزی، از هواداران برندهای محبوب در طی مراسم تقدیر به عمل می آید.
این جشنواره با کسب تجربیات دوره قبلی، مشاوره و راهنمایی مدیران شرکتها و کمک اساتید برتر قصد دارد شاخص محبوبیت برند را با پشتوانه قوی‌ای که از مصرف کنندگان دارد، به عنوان یک شاخص رقابتی مهم در بازار معرفی و در ذهن مصرف کنندگان ثبت نماید و با این اقدام، جایگاه برندهایی که اهمیت بیشتری به مصرف کنندگان داده و توانسته اند نظرات آنها را در سطح بالاتری جلب نمایند، ارتقا بخشد. امید است همراهی همیشگی مدیران برندها و مردم عزیز کشورمان ما را در استمرار این مسیر یاری نماید و زمینه توجه بیشتر به مصرف کنندگان را در جامعه فراهم آورد.