مشکل اصلی تعرفه ارزان آب است
به نظر می‌رسد سخنان مقامات مسوول می‌تواند زنگ خطری برای مصرف‌کنندگان آب شرب کشور باشد تا به عمق مشکل خشکسالی و بحران آب در کشور و کلانشهرهایی چون تهران، مشهد و... پی ببرند و برای اینکه دست کم اجرای چنین طرح‌هایی را به تعویق بیندازند در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. مدیرعامل سابق آب و فاضلاب کشور در همین خصوص گفت: طرح تفکیک آب شرب و آب مصرفی باید در جاهایی اجرا شود که امکان عملیات اجرایی آن وجود داشته باشد. مهدی ثمره هاشمی در ادامه تاکید کرد: امکان اجرای طرح تفکیک آب شرب و آب مصرفی در کشور وجود دارد، اما چون زیرساخت‌های جداسازی آب شرب مطابق این طرح موجود نیست، به احتمال زیاد هزینه‌ها بالایی دارد، اما شدنی است. با توجه به کمبود منابع آب و خشکسالی‌های ممتدی که در سال‌های اخیر رخ داده و همچنان هم ادامه دارد، ناچار خواهیم بود در هر شهر در هر منطقه و به‌طور کل در هر جایی که امکان جداسازی آب شرب از آب مصرفی و بهداشتی وجود داشته باشد، حتما این طرح را اجرا کنیم. ممکن است هزینه‌های بالایی داشته باشد، اما به‌دلیل شدت مشکل کمبود آب ناچار هستیم آن را اجرا کنیم.
تعرفه آب را واقعی کنید
ثمره هاشمی در ادامه تاکید کرد: باید گفت که در راه تامین آب شهر مشهد وقتی منابع آبی کافی وجود ندارد و این منابع موجود کفایت نیاز شهر را نمی‌کند، چاره‌ای وجود ندارد و تنها راه برون رفت از این بحران، اجرای چنین طرح‌هایی است. هزینه تصفیه آب به شکلی که برای آشامیدن مناسب باشد، هزینه بسیار بالایی است و از طرف دیگر به‌دلیل پایین بودن تعرفه‌ها و اینکه هزینه دریافتی از مردم تنها ۲۵ الی ۳۰ درصد از کل هزینه‌های موجود بوده، مصرف آب بیش از حد استاندارد شده است و برای کنترل این مصرف راهی جز این طرح‌ها نداریم. از طرف دیگر آب شربی که مردم برای آشامیدن استفاده می‌کنند، به نسبت بخش‌های دیگر مصرف آب مانند شست و شو، رقم بسیار ناچیزی است و حجم پایین‌تری دارد. با وجود چنین مواردی تمامی آب‌های مصرفی مردم چه از لحاظ آب شرب و چه غیر شرب، تماما از طیف آب‌های تصفیه شده تامین می‌شود و این اتفاق هزینه بسیار بالایی دارد. اگر بخش مصرفی را که تنها برای آشامیدن است با هزینه کمتری تولید کنیم، طبیعتا با مصرف کمتر مواجه خواهیم شد.
باید از حضور بخش خصوصی استقبال شود
وی در ادامه افزود: طبیعتا از حضور بخش خصوصی در اجرای این طرح استقبال می‌شود. در واقع بخش خصوصی می‌تواند به کمک دولت بیاید و با حضور آنها این طرح راحت‌تر به اجرا در خواهد آمد. به نظر می‌رسد احتمال اجرای چنین طرح‌هایی در کلان شهری چون تهران بسیار سخت باشد و فکر می‌کنم در رابطه با اجرای این پروژه برای شهر تهران، کار کار‌شناسانه نشده است و اگر هم کار شده باشد در حد مقدمات است. اما در مشهد یک بخشی از طرح اجرایی شده است و در اطراف حرم حضرت امام رضا (علیه‌السلام) طرح در حال انجام بوده و بخشی هم در حال اجرا است. تهران مسائل و مشکلات خود را دارد و نمی‌توان به سادگی چنین طرح‌هایی را در تهران به‌کار برد. باید برای شهری چون تهران تحقیقات و برنامه‌ریزی‌های دقیق انجام شود تا چنین طرح‌هایی نتیجه بخش باشد.
این طرح همسو با منافع مردم است
این طرح باید در جاهایی اجرا شود که امکان عملیات اجرایی آن وجود داشته باشد. مهم نیست که آن شهر بزرگ باشد یا کوچک. در واقع بزرگی و کوچکی شهر مطرح نیست، بلکه اِلِمان‌های مهمتری در این مسیر وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. مثلا باید در جایی اجرا شود که زیرساخت‌ها فراهم شده باشد و مناطقی که اختلاف ارتفاع زیادی نداشته باشد. در واقع این مناطق باید در اولویت باشد و با صرف هزینه کمتر این طرح‌ها اجرا شود.
وی در پایان تاکید کرد: قطعا این طرح به نفع مردم است. چنین طرح‌هایی در خیلی از مناطق دنیا و حتی در جاهایی که با کمبود آب مواجه نیستند، وضعیت منابع آب خوب است، کمبود آب ندارند و دچار خشکسالی نیستند، عملیاتی شده است مانند کشور‌های اروپایی و کشور‌های شرق آسیا که اجرای آن نتایج خوبی را به همراه داشته است.