درخواست شهرداری برای تحویل برج آزادی
درحالی‌که مدیریت شهری اجرای پروژه مرمت محوطه اطراف برج آزادی را در دستور کار دارد و ظرف حداکثر سه ماه آینده آن را به سرانجام می‌رساند، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران طی مکاتبه‌ای با رئیس‌جمهور از آمادگی مدیریت شهری برای عهده‌دار شدن اداره این برج خبر داده تا شاید پیش از تیرماه که بازدید از این یادمان ملی از سر گرفته می‌شود، در این رابطه تعیین تکلیف شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، برج آزادی در طول دو سال اخیر یکی از ابنیه خبرساز پایتخت بود که به واسطه مشکل نشت آب در محوطه اطراف بنا در کانون توجه مدیریت شهری قرار گرفت. این بنای یادبود از بخش‌های متنوعی نظیر گذرگاه پیشینیان، تالار کهن، سالن ایران شناسی، سالن ایران نما، تالار آینه، سالن نمایش، کتابخانه و نگارخانه تشکیل شده که بیشترین سطوح در عملکردهای ذکر شده در مکانی غیر از محل قرارگیری برج و در مجاورت آن، در ترازی بین 5 تا 15 متر پایین‌تر از سطح زمین جای گرفته است. بنابراین نشت آب در محوطه اطراف برج تهدیدی جدی برای این یادمان ملی محسوب می‌شود. مساحت بیضی اصلی میدان 68 هزار متر مربع بوده که از اوایل سال گذشته مرمت و بازسازی آن در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت و قرار بود تا 22 بهمن به سرانجام برسد. بررسی طرح مرمت برج آزادی توسط مرکز تحقیقات ساختمان

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره روند اجرا و علت تاخیر در تکمیل آن به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: حل مشکل نشت آب و سیستم آبیاری فضای سبز این محوطه به معاونت عمرانی سپرده شد که فاز نخست آن در بهمن ماه ۱۳۹۴ به سرانجام رسید و خوشبختانه اختلالی در برگزاری مراسم ۲۲ بهمن رخ نداد. اما از آنجا که در سال‌های گذشته تجربیات ناموفقی در محوطه اطراف برج آزادی صورت گرفته بود، مرکز تحقیقات ساختمان خواستار بررسی طرح جدید پیش از اجرا بود و این فرآیند موجب تاخیر در زمان‌بندی پیش‌بینی شده پروژه شد. اما به صراحت اعلام می‌کنم که پس از اتمام این مرمت، مشکل آبریزش در محوطه برج برطرف شده و هرگز تکرار نخواهد شد. احمد حکیمی، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران که روند مرمت و بازسازی محوطه اطراف برج را به‌طور مستمر رصد می‌کند نیز در این رابطه می‌گوید: بی‌توجهی به این نماد ملی در سال‌های گذشته برج آزادی را با مشکلاتی مواجه کرد که یکی از آنها آبریزش بود. وی با بیان اینکه شهرداری تهران در سال‌های اخیر و طی سه نوبت هزینه زیادی را برای ترمیم و بازسازی برج آزادی انجام داده است، خاطرنشان می‌کند: آخرین نوبت این مرمت در سال ۱۳۸۶ صورت گرفت، اما از آنجا که اصول فنی به درستی رعایت نشده بود، بخش عمده مشکلات کنونی ناشی از تعمیرات آن مقطع زمانی است.


اتمام مرمت محوطه برج آزادی تا تیرماه

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در این نوبت هرگز دقت فدای سرعت نخواهد شد و نظارت دقیق و مستمری بر روند اجرای پروژه صورت می‌گیرد، تاکید می‌کند: برای طراحی عایق‌بندی محوطه برج از نظرات دست‌اندرکاران احداث برج نیز استفاده شده و سازمان مهندسی و عمران شهر تهران نظارت عالیه را بر عهده دارد. حکیمی پور که اخیرا از روند اجرای این پروژه بازدید کرده است، درباره زمان قطعی اتمام پروژه می‌گوید: بنا بر وعده سازمان مهندسی و عمران شهر تهران مرمت محوطه اطراف این بنا حداکثر تا تیرماه به سرانجام خواهد رسید و پس از آن بازدید از این یادمان ملی از سر گرفته می‌شود.


ضرورت واگذاری اداره برج آزادی به شهرداری

برج آزادی اکنون با مدیریت بنیاد رودکی اداره می‌شود، بنیادی که طی سال‌های اخیر در تامین هزینه فعالیت‌های فرهنگی خود نیز با مشکل مواجه بوده است. از این رو مدیریت شهری در مقاطع زمانی مختلف بدون اینکه راسا وظیفه‌ای را عهده دار شده باشد، به تامین هزینه تعمیر و نگهداشت برج کمک کرده است. حکیمی‌پور با انتقاد از مدیریت چندگانه برج آزادی که موجب آسیب این نماد ملی شده است، می‌گوید: شهرداری در طول سال‌های اخیر هزینه‌های زیادی برای تعمیر و نگهداشت این بنا متحمل شده‌ است، اما هیچ مسوولیت و اختیاری برای اداره برج ندارد. از این رو اخیرا طی مکاتبه‌ای با رئیس جمهور که با امضای رئیس شورای شهر تهران ارسال شده است، درخواست سپردن اداره برج آزادی به مدیریت شهری را با رئیس دولت در میان گذاشته‌ایم. رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به موقعیت ممتاز برج آزادی که در یکی از ورودی‌های اصلی پایتخت جانمایی شده است، خاطرنشان می‌کند: این پهنه میراثی، تفرجگاهی و فرهنگی نیازمند اجرای طرح یکپارچه‌ای برای ساماندهی است که در صورت واگذاری اداره برج به شهرداری اجرای آن موفق‌تر خواهد بود؛ کما اینکه برنامه انتقال ترمینال غرب و تسهیل دسترسی به بنای اصلی برای بازدیدکنندگان هم‌اکنون در برنامه اجرایی شهرداری قرار دارد.


حذف درختان محوطه برج آزادی در سال ۸۶

شاه‌علی خرسندی، مدیر برج آزادی نیز با ایده سپردن مدیریت برج به شهرداری تهران موافق است، چراکه به گفته خودش اکنون حتی برای خرید چند لامپ هم مشکل مالی وجود دارد! او با اشاره به اینکه دو بازسازی قبلی در برج آزادی خسارت زیادی به این مجموعه وارد کرده است، می‌افزاید: در سال 86 و هنگام بازسازی برج آزادی درختان زیادی از مجاورت برج آزادی قطع شد و اکنون تنها سه درخت در محوطه باقی مانده است. مدیر برج آزادی با انتقاد از مصالح استفاده شده در مرمت این بنا می‌گوید: پیمانکار پروژه ابتدا از سنگ‌های نامناسبی برای کف سازی محوطه اطراف برج استفاده کرده بود که نه تنها ترک‌های عمیقی در آن مشاهده می‌شد، بلکه ضخامت آن نیز حدود 2 سانتی متر از سنگ‌های اصلی کمتر و فاقد هم رنگی با سنگ‌های اصلی بود. با وجود اینکه موارد مذکور گوشزد شد، اما پیمانکار ابتدا در یک پهنه 200 مترمربعی از این مصالح استفاده کرد و در نهایت ناچار شد آن را تعویض کند. خرسندی در عین حال از اینکه پیمانکار شهرداری در نهایت به خواسته مدیریت برج تن داده و سنگ‌های مناسب را جایگزین کرده است، ابراز رضایت می‌کند، اما معتقد است باید تا حد امکان از حیف و میل بودجه حین اجرای پروژه جلوگیری شود. وی در خاتمه ابراز امیدواری می‌کند که وعده سازمان مهندسی و عمران شهر تهران مبنی بر اتمام مرمت محوطه برج تا تیرماه عملیاتی شود.