بازار تایر در اختیار چین و هند
بازار لاستیک و روغن خودرو این روزها در رکود عجیبی به سر می‌برد، هر چند این رکود در بازار خودرو نیز قابل مشاهده است، اما بسیاری از دست‌اندرکاران و فعالان بازار امید به روزهای پایانی سال دارند تا شاید با خرید و فروش خودرو، رکود فعلی کلا از بازار برچیده شود. اما در مورد چرایی رکود بازار لاستیک و روغن اظهارات متفاوتی از سوی دست‌اندرکاران و کارشناسان مطرح می‌شود به‌طوری‌که برخی افزایش قیمت را عامل اصلی می‌خوانند و معتقدند گرانی در بازار لاستیک و روغن ترمز موجب افت تقاضا ورکود در بازار این کالاها شده است. در این زمینه یک کارشناس بازار معتقد است که هم‌اکنون بازار لاستیک و روغن ترمز اشباع است اما نکته مهم در شرایط کنونی، قیمت لاستیک و روغن ترمز در بازار و کاهش قدرت خرید مردم و بلاتکلیفی مصرف‌کنندگان است.
وی تاکید می‌کند که در این شرایط اغلب فروشندگان صنف لاستیک و روغن ناگزیر با عرضه و فروش کالا به زیر قیمت بازار شده‌اند و با کم کردن سود، کالای خود را به مشتریان به فروش می‌رسانند. بر این اساس در حالی برخی از فروشندگان رکود فعلی را متاثر از قیمت می‌خوانند که در این زمینه کارشناسانی هستند که رکود بازار خودرو را عامل رکود بازار لاستیک می‌خوانند. در حال حاضر بازار خودرو در شرایط رکودی به سر می‌برد و ماه‌ها است که بازار رونقی از فروش به خود ندیده است. در این بین هر چند خودروسازان معتقدند که نمایندگی‌ها همچنان مملو از مشتری است، اما فعالان بازار عنوان می‌کنند که بازار در رکود مطلقی به سر می‌برد. با افزایش قیمت خودرو هر چند تولید روند صعودی به خود گرفت، اما مشتریان به نوعی از بازار رویگردان شدند. حال با توجه به شرایط موجود بازار خودرو، بازار لاستیک نیز متاثر از آن شده و رکود سراغ لاستیک نیز آمده است. اما آیا رکود فعلی تاثیری بر قیمت داشته است. در این زمینه یک فعال بازار خودرو عنوان می‌کند که رکود ایجاد شده تاثیر چندانی بر قیمت لاستیک و روغن نگذاشته و همچنان این کالاها با قیمت‌های قبل معامله می‌شوند. در این بین برخی از فروشندگان با فروش اقساطی به نوعی در پی فروش کالای خود هستند، چرا که نگرانی آنها از گذشت تاریخ مصرف لاستیک‌های موجود در فروشگاه‌هایشان است. هر چند که این فروشندگان همچون دست‌اندرکاران بازار خودرو امید دارند که بازار لاستیک در روزهای پایانی سال و همزمانی آن با تعطیلات نوروزی از رکود خارج شده و با رونق همراه شود. در این بین، اما رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن و پنچرگیران و فیلترسازان تهران خیلی به رونق بازار در روزهای پایانی سال امید ندارد و عنوان می‌کند اینکه امسال و در آستانه نوروز ۹۴ بازار لاستیک و روغن رونق گیرد و از رکود خارج شود نمی‌توان هیچ اظهارنظری کرد بلکه باید منتظر بود و دید که در یکی دو ماه آینده چه اتفاقی در اوضاع اقتصادی و مذاکرات هسته‌ای صورت خواهد گرفت.
بازار لاستیک در دست کیست؟
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، پنچرگیران، فیلترسازان و فیلترفروشان تهران بازار لاستیک را در دست هندی‌ها می‌داند و از افزایش سهم آنها می‌گوید.وی معتقد است که سهم هندی‌ها در بازار لاستیک ایران رو به افزایش است. عباس سماواتی که با «ایسنا» گفت‌و‌گو کرده همچنین اظهار کرده که در حال حاضر لاستیک ماشین‌ها بر اساس نوع برند و تنوع آنها قیمت‌گذاری می‌شوند و لاستیک‌های وارداتی که بیشتر از کشورهای کره، چین، هند یا مالزی وارد می‌شود گران‌تر هستند، ولی میزان تقاضا بر اساس نوع سلیقه افراد متفاوت است. سماواتی با بیان اینکه ۴۰ درصد لاستیک‌های مصرفی تولید داخل بوده و ۶۰ درصد وارداتی است، تاکید می‌کند که‌ لاستیک‌های تولید داخل یا وارداتی همه به صورت مستقیم به دست واحدهای صنفی نمی‌رسد و وجود واسطه‌ها و دلالان دراین صنف باعث افزایش قیمت می‌شود.
وی با بیان اینکه تا حدود سه سال قبل اغلب دارندگان خودرو به تناسب حجم ترددشان هر ساله یا هر دو سال یکبار نسبت به تعویض لاستیک اقدام می‌کردند، گفت: امروزه با توجه به افزایش قابل توجه قیمت لاستیک، درخواست برای این کالا به شدت کاهش یافته و اغلب ترجیح می‌دهند لاستیک‌ها را پنچرگیری و مدت بیشتری با آن تردد کنند که در نهایت این امر می‌تواند خطراتی را برای سرنشینان خودرو به همراه داشته باشد.
اما رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، پنچرگیران، فیلترسازان و فیلترفروشان تهران به قیمت لاستیک‌های موجود در بازار اشاره و تاکید می‌کند که به‌طور کلی قیمت لاستیک‌ها از ۱۹۵ هزار تومان به بالاست و برخی لاستیک‌ها ۳۸ میلیون تومان نیز به فروش می‌رسد. به گفته سماواتی در برخی موارد تفاوت ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی قیمت هر حلقه لاستیک ایرانی با چینی سبب می‌شود خریدار به سمت لاستیک چینی برود. اما لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته نیز خود معضلی است که این روزها گریبانگیر بازار لاستیک شده است. در این مورد رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، روغن ترمز و فیلتر عنوان می‌کند که مقابله با این مساله مستلزم اطلاع‌رسانی صحیح مصرف‌کنندگان در این ارتباط است بنابراین به متقاضیان تاکید می‌شود که به درج تاریخ روی این تایرها توجه کرده و تایرهایی را که تاریخ تولید آنها کمتر از ۲۰۱۰ است را خریداری نکنند تا دچار مشکل نشوند.