پوشیدن شلوار جین برای مردان کمر باریک ممنوع!
سعیده‌سادات فهری گروهک تروریستی داعش یا همان دولت اسلامی عراق و شام که این روزها به دنبال عملیات‌هایی که انجام داده‌اند در برخی شهرهای عراق، نام‏شان بیش از گذشته مطرح شده است. پا به هر شهری که می‌گذارند قوانین عجیب و غریب‎شان را نیز با خود می‎برند: قوانینی همچون ممنوعیت پوشیدن شلوار جین برای مردان کمر باریک یا نشستن خانم‎ها روی صندلی. البته کوتاهی کردن و نادیده گرفتن این قوانین برای ساکنان شهرهایی که داعش به آنها مسلط شده نه اخطار و تذکر، بلکه مجازات‏هایی همچون قطع انگشت، شلاق و حتی در برخی موارد اعدام است. دولت اسلامی عراق و شام پس از ورود به شهر رقه در سوریه لیستی از قوانینی را وضع کرد که عدول از آنها مستوجب مجازات سنگین شده است. فهرست این قوانین ممنوعه به شرح زیر است:
۱ پوشیدن شلوار جین برای زنان. ۲ پوشیدن شلوار جین توسط مردان کمر باریک. ۳ کوتاه کردن مو. ۴ نمایش لباس‌های زنانه در ویترین و کار کردن مردان در فروشگاه لباس زنانه. ۵ ورود مردان به مغازه‌های لباس خیاطی زنانه. ۶ تبلیغ و نصب تابلو برای آرایشگاه‌های زنانه. ۷ استفاده از کلمه داعش جرم بوده و شخص خاطی محکوم به ۷۰ ضربه شلاق خواهد شد. ۸ مراجعه زنان به دکتر زنان و زایمان. ۹ شانه کردن موی سر و صورت (برای مردان). ۱۰ کشیدن سیگار و قلیان ممنوع بوده و در صورت مشاهده دو انگشت سبابه و میانی شخص خاطی قطع خواهد شد و در صورت تکرار مجازات شخص خاطی به اعدام افزایش خواهد یافت. ۱۱ نشستن زنان بر صندلی.
به دنبال وضع این قوانین سخت و عجیب، مردم رقه نیز برای اینکه این مجازات‌ها گریبانشان را نگیرد، به‌جز در موارد ضروری از خانه خارج نمی‌شوند. البته قوانین داعش تنها به افراد بزرگسال محدود نیست و برای دانش‌آموزان نیز طرح‌هایی ارائه کرده‏اند. براساس اخبار رسیده این گروهک، دانش‌آموزان را در مدارس تحت امر خود ملزم به استفاده از پوشش اسلامی معرفی شده از سوی خودشان کرده است. بنابر آنچه می‎گویند افراد وابسته به گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام اقدام به توزیع اعلامیه‌هایی در سطح مدارس شهر سراقب در استان ادلب کردند که در آن این گروه تروریستی دانش آموزان دختر را ملزم به رعایت پوشش اسلامی شامل دستکش، نقاب و چادر مشکی کرده است. در این اعلامیه آمده است که متخلفین از حضور در مدرسه منع خواهند شد. مساله جالب آنجاست که برای این بنیادگرایان، نوع پوشش مردان نیز بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال در همین شهر سوریه داعش مردان را ملزم به استفاده از لباس بلند پاکستانی و عرق‌چین کرده بود. موضوع دیگری که داعش روی آن خیلی حساس است بحث محاسن مردان است؛ درواقع مردان نباید صورت خود را اصلاح کنند و در صورت انجام آن مجازات خواهند شد. در این راستا اخباری نیز منتشر شده بود؛ ازجمله اینکه داعشی‎ها یک جوان را به‌دلیل اینکه ریش کامل نداشت و به اصطلاح ریش پروفسوری داشت، مجازات کردند.
البته قوانین ممنوعه این تکفیری‏ها به همین‌جا ختم نمی‏شود و ظاهرا آنها با تمام مصادیق خوش‌گذرانی و به قول خودشان لهو و لعب مشکل دارند. به‌عنوان نمونه هفته گذشته و همزمان با برگزاری بازی‎های جام جهانی، داعش شماری از جوانان موصلی را که مشغول تماشای مسابقات جام جهانی فوتبال در یکی از قهوه خانه‏ها بودند، شلاق زدند. داعشی‎ها این اقدام جوانان را نمونه بارز خوش‌گذرانی دانسته و به همین دلیل گفتند این جوانان باید مجازات شوند. این در شرایطی است که چندی پیش تصاویری از جانب این گروهک منتشر شد که در حال انجام بازی فوتبال با سر بریده شده مخالفان‏شان در سطح شهر بودند. در این میان اما باید بین قوانینی که برای مردان و زنان وضع شده است نیز مقایسه‌ای صورت گیرد. بر این اساس شاید قوانینی که برای مردان ذکر شد سخت باشد؛ اما در مقایسه با موارد ممنوعه برای خانم‏ها بسیار ناچیز است. آنها که در سوریه و عراق با این افراد مواجه شده‎اند از قوانین بسیار سختگیرانه‎شان برای زنان و دختران می‎گویند که صحت آن را نمی‏توان با قاطعیت تایید کرد. از جمله اینکه زنان و دختران باید نقاب سیاه رنگ ضخیم بر صورت خود بیندازند و در صورتی که این نقاب ضخیم نباشد، فرد بازداشت می‏شود. آرایش صورت زنان و دختران به‌ویژه آرایش ابرو نباید از پشت نقاب، مشخص باشد؛ در غیر این صورت با بازداشت و مجازات شلاق روبه‌رو می‎شوند. زنان حق ندارند بدون حضور محرم مرد وارد خیابان شوند؛ آنها همچنین بدون حضور محرم مرد حق سوار شدن به تاکسی را ندارند. حضور در خیابان‌ها در شب نیز برای زنان ممنوع است. ظاهرا داعش در بیانیه‏اش آورده، هر زنی که به دستورات اخلاقی عمل نکند بر اساس قوانین شریعت مجازات شده و مرد محرم او نیز به تناسب مجازات
خواهد شد. در نهایت مغازه‌داران و کاسب‏ها نیز برای آنکه از شر داعش در امان باشند باید مواردی چند را حتما مدنظر داشته باشند. در این راستا پخش موسیقی در اماکن عمومی و نصب برخی عکس‌ها و چهره‌ها در پنجره‌های فروشگاه‌ها ممنوع است. همچنین فروش لوح‌های فشرده و آلات موسیقی و نواختن آن غیرقانونی است و پخش موسیقی مبتذل در خودروها و فروشگاه‌ها اکیدا ممنوع اعلام شده است. بنابراین هرکس که بر فروش این محصولات اصرار داشته باشد، باید همه مایملکش سوزانده شده و بر اساس قوانین شریعت مجازات شود.