آئودی اجتماعی‌تر می‌شود!

موضوع داغ خودران‌ها باعث شده رقابت برای ساخت این سامانه‌های هوشمند هدایت خودرو بیشتر به سمت بلوغ خود حرکت کند و حتی وارد مراحل اجتماعی‌تر شود. تصور غالب در رابطه با خودران‌ها یا حتی ربات‌ها این است که رفتاری مصنوعی و رباتیک بدون هیچ‌گونه روحی دارند. دیدن خودروهای خودرانی که مانند ربات عمل می‌کنند قطعا در خیابان‌ها برای سایر افراد خوشایند نخواهد بود. تصور کنید در جلوی شما خودرویی برای تغییر مسیر با حرکات ناگهانی و تند حرکت کند یا برای ورود به یک خروجی پله پله و مصنوعی حرکت کند و آن نرمی که رانندگی عادی به همراه دارد را نتوانید در خودروی روبه‌رویی ببینید، چه حسی به شما دست خواهد داد؟ قطعا احساس ترس و دلهره خواهید داشت و اعتماد شما به خودرویی با قابلیت خودران در صورت حفظ موارد ایمنی باز‌هم کم خواهد شد. برای جلوگیری از این حس رانندگی رباتیک و مصنوعی، شرکت آئودی تصمیم گرفته است تا مهارت‌های اجتماعی را به خودران خود آموزش دهد. این مهارت‌ها کمک می‌کنند تا آئودی مانند راننده‌های با‌شخصیت رانندگی کند و در تعامل با سایر خودروها و محیط قرار بگیرد. مهندسان مدل خودران آئودی که نمونه اولیه A۷ است را «جک» نامیده‌اند. آنها با تربیت جک تلاش کرده‌اند تا به او آموزش دهند در شرایط خطرناک، چه نوع واکنش‌های منطقی‌ای را از خود نشان دهد. بر عکس انسان‌ها که ممکن است در مواجهه با شرایط حساس یا خطرناک دچار استرس شوند، هوش مصنوعی این خودروها از این مشکلات دور هستند اما در سوی دیگر اشکالات فنی یا خرابی یک سنسور می‌تواند فاجعه‌بار باشد. برای جلوگیری از چنین حوادثی خودران‌ها باید دوره‌های زیادی را بگذرانند و همچنین سنسورهایی باید در تقاطع‌ها و برخی نقاط نصب شوند که به‌عنوان زیر‌ساختی برای خودران‌ها استفاده شود. آئودی در تلاش است تا با ایجاد ارتباط بین خودران‌ها حرکت آنها را در مسیرها و در کنار هم تسهیل کند و به عقیده مهندسان ارتباط و تعامل بین خودرویی و تعامل با محیط جزو ضروری و جدایی‌ناپذیر یک خودران است.

سنسورها و رادارهای استفاده شده در خودران A۷ می‌تواند تا شعاع ۲۵۰ متری موقعیت‌ها و علائم رانندگی را رصد کند و در صورت نیاز واکنشی مناسب از خود نشان دهد. یکی از مشکلاتی که خودران‌ها با آن مواجه هستند ناخوانا بودن علائم رانندگی است. سامانه‌های حساس یک خودران در صورت عدم توانایی در خواندن علائم نصب شده در جاده یا کنار آن نمی‌تواند به‌موقع واکنش صحیحی از خود نشان دهد. این حالت باعث می‌شود تا خودرو نتواند موقعیتش را تشخیص دهد و از این جهت نیاز است تا برای استفاده خودروها علائم رانندگی کمی شفاف‌تر و بهتر نصب شوند. آئودی A۷ می‌تواند در حالت رانندگی خودکار حداکثر با سرعت ۱۱۲ کیلومتر در ساعت حرکت کند و به محض لمس کردن فرمان، فشردن پدال یا دکمه توقف حالت خودران، کنترل خودرو در دست راننده قرار می‌گیرد. آئودی A۷ خودرویی لوکس با اندازه متوسط است که از سال ۲۰۱۰ تا به امروز با ویژگی‌های متفاوتی از نظر موتور و سیستم انتقال قدرت عرضه شده است. سال گذشته این خودران توانسته بود با حالت رانندگی خودران و البته کمک انسانی با حرکت در جاده‌های عادی به مسافت بیش از ۸۸۰ کیلومتر خود را به نمایشگاه CES ۲۰۱۵ برساند.

اقداماتی این‌چنینی باعث می‌شود تا با اثبات قابلیت‌های این نوع خودروها فضا برای ورود آنها به جوامع شهری هموار‌تر شود چرا‌که ورود این خودروها نیاز‌مند همکاری بخش‌های مختلف سیستم حمل‌ونقل‌ جاده‌ای است تا زیر‌ساخت‌های فنی مورد‌نیاز برای عملکرد بهتر این خودروها فراهم شود. یکی از این موارد وضع قوانین جدید برای تردد یا مواردی است که شامل ورود بیمه‌ها برای جبران خسارت‌ها شود. در حال حاضر اشتباهات سخت افزاری خودروهای نیمه‌خودران یا سنسورهای آنها شامل بیمه نمی‌شوند. به نظر می‌رسد خودران‌ها در این روزها به جایگاهی رسیده‌اند که حرکت آنها در جاده‌ها به‌صورت خودکار مهندسان و طراحان آنها را راضی نمی‌کند و آنها به‌دنبال ایجاد ارتباط بین خودرویی و تعامل با محیط هستند تا رانندگی این خودروهای هوشمند با الگوهای انسانی از نوع قانون‌مدار همخوانی داشته باشد. آئودی پس از A۷ روی مدل A۸ نیز این سیستم را پیدا کرده و خودران بودن یکی از ویژگی‌های این سری از خودروهای لوکس‌اش شده است. آنها در کنار تربیت مهندسان و کارشناسان خود بر روی خودروهای تولیدی‌شان نیز برای تعلیم رانندگی عادی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. باید منتظر ماند و دید در آینده دور یا نزدیک خودروها چه جایگاهی در میان انسان‌ها خواهند یافت و چگونه می‌توانند تعریف رانندگی و زندگی دیجیتال را برای آنها تغییر دهند.

آئودی اجتماعی‌تر می‌شود!

آئودی اجتماعی‌تر می‌شود!