سفره گشوده گردشگری، برچیده نشود
آرش نورآقایی رئیس‌هیات‌مدیره‌انجمن‌های ‌صنفی‌راهنمایان تور کشور طی سال 92 اقبال عمومی به گردشگری در ایران در مجامع بین‌المللی افزایش یافت. گروهی این را به دیپلماسی بین‌المللی ایران مربوط می‌دانند و گروهی آن را ناشی از وضعیتی طبیعی می‌دانند که وقتی گردشگران به سایر کشورهای منطقه سفر کرده‌اند، کم‌کم مشتاق سفر به ایران هم شده‌اند.

از سوی دیگر طی یک سال اخیر شاهد توصیه‌ها و گزارش‌های زیادی بودیم که در غالب عکس‌ها و ویدئوها و یادداشت‌های گردشگران انفردی‌ای بود که به ایران آمده بودند، آن را سرزمین اسرار‌آمیزی خواندند و به بقیه نیز توصیه‌اش کردند.
از سوی دیگر گزارش‌های رسیده از تورها و هتل‌ها هم این رونق را تایید می‌کند. به‌عنوان مثال در مثلث طلایی گردشگری ایران یعنییزد، شیراز و اصفهان همه هتل‌های خوب تا ماه اکتبر رزرو شده و تورها هم حتی تا سال ۲۰۱۵ پرشده‌اند؛ اما بخش ناامیدکننده ماجرا این است که کارهای لازم برای تکمیل و تجهیز زیرساخت‌ها انجام نشده و اگر حرف‌های گفته شده عملیاتی نشود، سفره‌ای که برای گردشگری ایران گسترده شده، خیلی زود برچیده می‌شود و بقیه کشورها گونه‌های جدید از گردشگری معرفی کرده و گردشگران را به سوی خود می‌کشند.
در حال حاضر می‌بینیم که خوزستان، کرمانشاه، زنجان، و غیره، با منابع غنی از میراث فرهنگی که در خود دارند و فاصله‌های کوتاهی که با سایت‌های ثبت‌شده میراث جهانی، همچنان مغفول مانده و سفرها به درستی در میان شهرهای ایران توزیع نشده است. به گمان من، برای داشتن الگوی رشدی پایدار در حوزه گردشگری باید به این فرصت‌ها پرداخت و از آنها استفاده کرد که در سالی که گذشت آن‌گونه که باید، به آنها
پرداخته نشد.