قیمت‌ها شکسته شد
دنیای اقتصاد، ناهید کاویانی- همزمان با آغاز مهرماه و به ویژه فرا رسیدن ماه محرم، نرخ هتل‌ها در مشهد به شدت کاهش یافت به گونه‌ای که برخی از هتل‌داران قیمت خدمات خود را تا 50 درصد کاهش داده‌اند.
هتل‌داری یکی از مهمترین صنایع درآمدزا در مشهد است که مهمترین دلیل این موضوع وجود بارگاه مطهر رضوی است، این شهر هر ساله پذیرای میلیون‌ها مسافر ایرانی و غیرایرانی است که طبیعتا پذیرایی از این حجم مسافر، نیازمند امکانات خدماتی و رفاهی لازم و کافی است. وجود هتل شاید مهمترین موضوع و لازمه توریستی بودن یک شهر است، اما گاهی شهروندان و مسافران از افزایش و کاهش یک‌باره قیمت هتل‌ها در فصول و ایام مختلف سال شوکه شده و گلایه دارند. این درحالیست که به گفته رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی نرخ هتل‌ها مصوب بوده و در برخی از مقاطع سال با تصمیم هتل‌داران قیمت‌ها کاهش می‌یابد که این موضوع برای جلب مسافران و درآمدزایی در ایام غیر پیک است.

رئیس اتحادیه هتل‌داران خراسان رضوی به دنیای اقتصاد می‌گوید: در نیمه دوم سال و به خصوص همزمان با فرا رسیدن ماه محرم میزان سفرها در کشور کاهش می‌یابد و به همین دلیل برخی از همکاران ما نرخ اقامت در هتل‌های خود را تا ۵۰ درصد کاهش داده و تخفیفاتی را برای مسافران اعمال کرده‌اند.

محمد قانعی با بیان اینکه اعمال تخفیف از سوی هتل‌ها نیازی به اخذ مجوز از اتحادیه ندارد، می‌افزاید: اعمال تخفیف و کاهش نرخ اقامت در هتل‌ها در اختیار خود هتل‌داران است، اتحادیه فقط سقف قیمت را به هتل‌ها می‌دهد و کف هزینه‌ها به اختیار خود آنهاست، هتل‌داران اجازه ندارند بالاتر از نرخ مجاز اتحادیه به مسافران خدمات بدهند اما برای ارائه امکانات با قیمتی پایین‌تر اختیار با خودشان است.قانعی ادامه می‌دهد: کاهش نرخ هتل‌ها در هر سال اتفاق می‌افتد، به ویژه در ماه محرم که با کاهش میزان سفرهای مردم روبرو هستیم، از طرفی در فصل پاییز و بازگشایی و فعال شدن مدارس هستیم که یکی دیگر از دلایل کاهش سفرهاست.

همکاران ما برای داشتن رقابتی سالم در بازار تخفیف‌های معقولی را به مسافران ارائه می‌دهند و برخی‌ها به میزان بیشتر و برخی‌ها به مقدار کمتری تخفیف را اعمال می‌کنند.رئیس اتحادیه هتل‌داران خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آیا اعمال تخفیف و کاهش نرخ هتل‌ها برای مالکان آنها توجیه اقتصادی دارد، می‌گوید: کاهش قیمت هتل‌ها توجیه اقتصادی ندارد اما هتل‌داران در چنین شرایطی مجبور به کاهش نرخ هستند زیرا هتل کالایی است که اگر امروز به فروش نرسد نمی‌توان آن را مانند کفش، لباس و سایر اقلام ذخیره کرد، بلکه فروش باید در هر روز انجام شود به همین دلیل هتل‌داران مجبورند با تخفیف‌های مناسب، حداقل هزینه‌های خود را جبران کنند زیرا هتل خالی هم هزینه‌های جاری مثل گرم کردن، تمیز کردن و... را دارد و برای جبران این هزینه‌ها باید به اعمال تخفیف در ایام غیر پیک پرداخت.

نرخ مصوب هتل‌ها در مشهد بین 70 تا 400 هزار تومان است
قانعی درباره نحوه نرخ‌گذاری هتل‌ها عنوان می‌کند: این موضوع براساس درجه‌ای است که به هتل تعلق می‌گیرد، درجه‌بندی هتل‌ها براساس تصمیم کمیسیون مشترک اتحادیه هتل‌داران و سازمان میراث فرهنگی است و قیمت خدمات هر هتل به میزان درجه و ستاره‌های آن بستگی دارد. هتل‌های دارای گرید و درجه بالاتر مثل پنج ستاره‌ها که بالاترین درجه هتل‌ها در ایران است، باید دارای امکاناتی نظیر فضای سبز، سالن آمفی تئاتر، سالن همایش، فضاهای ورزشی، غرفه‌های فروش سوغات و مایحتاج میهمانان مثل صنایع دستی و مطبوعات، استخر و زمین باز و خدماتی از این قبیل باشند و با کاهش تعداد ستاره‌های هتل ابعاد آن کوچکتر و فضاها و امکانات کمتر می‌شود به طوری‌که هتل‌های یک ستاره حداقل امکانات را دارند. علاوه بر این، محل استقرار هتل و اینکه در خیابان اصلی یا فرعی و یا خیابانی باریک و کم‌عرض باشد و نیز متراژ زمین و تنوع اتاق‌ها و رویال و سوییت و... هم در نرخ و درجه‌بندی هتل‌ها اثرگذار است.

رئیس اتحادیه هتل‌داران خراسان رضوی اضافه می‌کند: بالاترین قیمت هتل‌ها در مشهد از ۷۰ هزار تومان برای اتاق دو نفره در هتل یک ستاره شروع می‌شود و به ۴۰۰ هزار تومان در اتاق دو نفره هتلهای پنج ستاره می‌رسد که البته برخی اتاق‌های هتل‌های پنج ستاره لوکس به دلیل ابعاد ویژه‌ای که دارند، ممکن است نرخ بالاتری داشته باشند. وی اظهار می‌کند: هم‌اکنون ۲۰۳ هتل فعال درجه یک تا پنج در استان خراسان رضوی وجود دارد که ۹۵ درصد از این تعداد در مشهد در حال فعالیت‌اند، بیشتر هتل‌های ما یک، دو و سه ستاره بوده و هتل‌های چهار و پنج ستاره به دلیل هزینه‌های بیشتر و گران بودن، مخاطب کمتری دارند به طوری‌که حداکثر ۳۰ هتل چهار و پنج ستاره در مشهد فعال است. افزون بر این، براساس آمار سازمان میراث فرهنگی، حدود ۲۰۰ هتل در حال ساخت در استان وجود دارد.
قانعی می‌گوید: ایام پیک و اوج کار برای هتل‌های مشهد به صورت رسمی و عمومی در سه ماه تابستان و نوروز و نیز برخی روزها مثل وفات پیامبر و شهادت امام رضاست. در روزهای تعطیل تاسوعا و عاشورا عمدتا مردم در شهرستان و زادگاه خود مراسمی دارند و در آنجا عزاداری می‌کنند و در مشهد معمولا در این دو روز و ماه محرم کاهش مسافر داشته‌ایم و امسال هم فکر می‌کنم این موضوع تکرار شود.