روند رو به رشد مصرف انرژی در ایران، استفاده از روشهای مؤثر و تجربه شده صرفه جویی در مصرف آن را اجتناب ناپذیر می‌کند . یکی از روشهای بهینه سازی ، تدوین و به کارگیری استاندارد مصرف و برچسب بازده انرژی می باشد. بخش قابل توجهی از مصرف برق در ساختمانها و صنعت، صرف سیستم‌های روشنایی و تامین روشنایی مصنوعی مورد نیاز در اماکن می‌شود. یکی از مهمترین راهکارهای کاهش مصرف انرژی الکتریکی که در چند سال اخیر مورد توجه بسیاری از کشور‌ها قرار گرفته، تدوین استاندارد مصرف انرژی و برچسب مصرف انرژی است.
تدوین استاندارد مصرف در تجهیزات مختلف از یک سو خریداران را هنگام خرید از میزان مصرف انرژی الکتریکی وسیله مورد نظر آگاه می‌سازد و به آنها توصیه می‌کند وسایل کم مصرف خریداری نمایند، و از سوی دیگر باعث ایجاد رقابتی سالم در بین تولید کنندگان وسایل الکتریکی به منظور تولید وسایل کم مصرف می‌شود. استاندارد ملی به شماره INSO ۷۳۴۱ نخستین بار در سال ۱۳۸۲ تدوین و در تاریخ ۳/۶/۹۳ تصویب گردید. سازمان استاندارد ایران نیز درج برچسب ایمنی روی بسته بندی کلیه لامپها را اجباری اعلام کرده است.
با توجه به سهم قابل ملاحظه مصرف روشنایی از کل مصرف برق و خصوصاً اثرات آن در ساعات پیک مصرف و نیز اثرات تجهیزات روشنایی بر افزایش بار سرمایشی ساختمانها در فصول گرم سال، با بهبود عملکرد لامپها و تشویق غیرمستقیم تولید کنندگان داخلی از طریق اعمال قدرت خریداران ، به میزان قابل توجهی در مصرف نهایی سیستم‌های روشنایی در کشور صرفه جویی می شود.
اجرای طرح برچسب مصرف انرژی برای لامپهای روشنایی منجر به هدایت مصرف کنندگان به سمت انتخاب لامپ‌های کم مصرف شده و نیز موجب تشویق و حمایت تولید کنندگانی می شود که به سوی تولید چنین لامپهایی گام برمی‌دارند. استفاده از لامپ‌های LED با کیفیت و با رتبه انرژی A+ و حتی بالاتر ، می تواند این مهم را برآورده سازد و روند صرفه جویی در مصرف انرژی را سرعت دهد و با کاهش استفاده از سوختهای فسیلی ، آلودگی هوای شهرها را که در حال حاضر دغدغه همگان است، کمتر کند.


استاندارد ایمنی :14434
استاندارد ایمنی لامپ LED بالاست سرخود برای کاربری روشنایی عمومی بیش از ۵۰ ولت است که در تاریخ ۳۰/۱۱/۹۰ تصویب شده است.
الزامات استاندارد INSO 14434 :
۱-نحوه نشانه گذاری
2-مقاومت عایقی
۳-استقامت الکتریکی
4-کنترل قسمتهایی که به طور تصادفی برقدار می شود
۵-مقاومت در برابر حرارت
6-مقاومت در برابر شعله و جرقه
۷-افزایش دمای کلاهک
8- استاندارد تعیین معیاربرچسب انرژی
۹-تعویض پذیری کلاهک
10-گشتاور خمشی ، وزن و کشش محوری
اگر تولید کننده ای الزامات فوق را رعایت کند،میتواند از برچسب استاندارد ایمنی بر روی بسته بندی محصول خود استفاده نماید.
شرکت صنایع الکترونیک افراتاب در راستای اعتماد و رضایت مشتریان گرانقدر ، علاوه بر دارا بودن نشان استاندارد برای لامپ‌های کم مصرف "بالاست سرخود" به شماره‌های 5916و5917 ، لامپ‌های فلورسنتی تک کلاهک به شماره‌های 5211 و5212 و همچنین استاندارد تعیین معیار و دستورالعمل برچسب انرژی 7341 ، موفق به اخذ پروانه کاربرد استاندارد ایمنی لامپ‌های LED به شماره 14434 شده است. ضمنا این شرکت در جهت دریافت استاندارد عملکردی لامپ‌های LED که در حال حاضر به صورت تشویقی می باشد، اقدام نموده است، که به زودی اخبار موفقیت در این زمینه‌ها به اطلاع همگان خواهد رسید. در بازار متنوع محصولات روشنایی ایران ، لزوم استفاده از لامپ‌هایی با داشتن نشان استاندارد بسیار احساس می شود. محصولات شرکت صنایع الکترونیک افراتاب دارای این نشان هستند؛ پس مصرف کنندگان باید اطمینان داشته باشند که محصولی ایمن و مرغوب در اختیار داشته و می‌توانند با خیالی آسوده از آن استفاده کنند.