استخدام طبیعت بهاری در آپارتمان!
با از راه رسیدن فصل زیبای بهار و وزیدن نسیم خنک بهاری مطمئنا انرژی مضاعفی برای آغاز سال جدید گرفته‌اید و مثل همه سال‌های دیگر در ابتدای سال فکر نو کردن و تغییر در برخی لوازم، مکان‌ها و حتی فعالیت‌ها و علایقتان سراغ شما هم آمده است، دیدن شکوفه‌ها و گل‌های رنگارنگ، نسیم خوش عطر و بوی بهار و نو شدن، تازگی و زیباسازی شهر با گل‌های معطر و زیبا باعث می‌شود تا شما هم دلتان بخواهد، کنار پنجره اتاق نشیمن، درون بالکن کوچک و جمع و جورتان یا حتی روی میز غذاخوری‌تان یک گلدان با گل‌های طبیعی بگذارید و از طراوت و تازگی آن لذت ببرید.
بسیاری از شما ممکن است بار اولتان باشد که تصمیم به نگهداری از گل و گیاه می‌گیرید و برخی هم ممکن است، چندین تجربه نگهداری از گلدان‌های خانگی را داشته باشید.
انتخاب گل و گیاه مناسب برای محلی که شما زندگی می‌کنید، اهمیت بسیار زیادی دارد و دیگر اینکه شما باید براساس تجربه تان گیاه مورد نظر را انتخاب کنید، ممکن است این فکر به ذهن شما خطور کند که در هوای آلوده تهران اصلا نگهداری گل و گیاه فایده‌ای هم دارد و در درازمدت شدنی است یا نه، بدنیست بدانند که حتما شدنی است اگر شما همانند کودکی نیازمند توجه، با گلدانتان رفتار کنید ضمن اینکه هرچه گل و گیاه بیشتر باشد آلودگی کمتر می‌شود و در واقع این گیاهان سبز رنگ با نشاط نیروهای قوی‌ای برای مقابله با آلودگی هم به شمار می‌روند.
کوچکی و بزرگی آپارتمانتان، نورگیر بودن یا نبودنش و اینکه کلا گلدان را برای فضای داخلی انتخاب می‌کنید یا برای بالکن و لبه پنجره‌های ساختمان اهمیت بسیاری دارد. مثلا بعضی از گیاهان نیازی نیست به‌طور مداوم در معرض تابش نور خورشید باشند، اما برخی دیگری تنها زیر نور آفتاب دوام می‌آورند، برخی گل‌ها و گیاهان فقط به هفته‌ای یکبار آب و نور احتیاج دارند درحالی‌که به برخی از گیاهان نه تنها باید هر روز آب بدهید، حتی باید برگ‌هایشان را مرتب با اسپری آب مرطوب نمایید.
گیاهی مناسب برای تازه‌کارها
بعضی از شما که برای اولین بار اقدام به خرید گل و گیاه برای آپارتمانتان می‌کنید، باید با آگاهی گیاهی را انتخاب کنید که در صورتی که نتوانستید به‌دلیل کم بودن تجربه‌تان از آن خوب نگهداری کنید، آسیب نبیند. یکی از این گیاهان پوتوس (پتوس) است که از آن دست گیاهان جان سختی است که ناواردترین افراد در نگهداری از گل و گیاه هم می‌توانند آن را در خانه نگه دارند. کمبود آب و نور را در مدت زمان بیشتری نسبت به سایر گیاهان تحمل می‌کند و در برابر بی‌توجهی هم چندان حساس نیست.
با دیدین پوتوس ممکن است به خاطر شکل ظاهری شان برای شما تداعی گر خانه‌های قدیمی و سنتی باشد، اما اگر شما بدانید آن را کجای خانه و در کنار کدام رنگ‌ها قرار دهید خواهید دید که با هر دکوراسیونی می‌توانند ترکیب شوند.
می‌توانید آن را به صورت آویز کنار پنجره از سقف آویزان کنید یا روی یک قفسه دیواری قرار دهید و شاخ و برگ آن به صورت آویز قرار گیرد. مثلا پوتوس‌هایی که برگ‌های روشنی دارند، در کنار رنگ چوب جلوه خاصی پیدا می‌کنند. همچنین می‌توانید از گلدان‌هایی با رنگ آب فیروزه‌ای به جای گلدان‌های معمولی استفاده کنید تا زیبایی این گیاه را چندین برابر کنید. حتی اگر حالت آویز و رونده بودن این گیاه را دوست ندارید می‌توانید آن را مرتب کوتاه کنید، البته حواستان باشد که پر به نظر بیاید.
پوتوس از جمله گیاهانی است که می‌توانید با نور مصنوعی هم پرورش‌شان بدهید، البته نوع خالدار این گیاه چندان در برابر کمبود نور منعطف نیست. این گیاه را در حدی آبیاری کنید که خاکش خشک شود و بعد آبیاری مجدد را انجام دهید و نگذارید، خاک آن تبدیل به باتلاق شود. خاک آن هم بهتر است از خاک‌های معمولی که زود خشک می‌شوند باشد. این گیاه به راحتی قابل تکثیر است و می‌توانید ساقه‌های کوچک آن را در همان گلدان قلمه بزنید، خاک آن هم نیاز به تغذیه خاصی ندارد و دلیل محبوبیت این گیاه هم همین آسان بودن روش نگهداری‌اش است. مزیت بسیار مهم این گیاه عمل تصفیه هواست که می‌تواند سمومی همچون کربن مونواکسید را از بین ببرد، البته خوردن برگ‌های آن خطرناک است، بنابراین در صورت داشتن این گیاه باید مراقب کودکان یا حیوانات خانگی باشید.
گیاهان آپارتمانی
از جمله گیاهان متناسب با فضای آپارتمان دراسنا پرچمی است که برگ‌هایی باریک و کشیده دارد، این گیاه نسبت به نور کم و خشکی و رطوبت هم مقاوم است. کراسولا گیاه دیگری است که شاخه‌های آن شبیه تنه درختان است و برگ‌های قاشقی شکل براق دارد، این گیاه نیاز چندانی به هرس ندارد و ۲، ۳ سال یک بار نیاز به تعویض گلدان دارد. کاکتوس هم یکی از گیاهان پرطرفداری است که بسیاری از شما ممکن است نگهداری از ان را تجربه کرده باشید و نگهداری از آن هم بسیار ساده است، اما با این وجود برخی از افراد این گیاه خاردار را نمی‌پسندند. لیندا گیاه دیگری است که در قسمت پایینی ساقه متورم است و در همین قسمت هم می‌تواند اب را در خود ذخیره کند، رشد این گیاه کند است و تقریبا در ۲۰ سال به دو متر می‌رسد.
از دیگر گیاهانی که می‌توان در آپارتمان و فضاهای بسته نگه‌داری کرد می‌توان به سانسوریا، گیاه زی زی، گندمی، برگ بیدی، آکلونما، مارچوبه و سرخس بوستون اشاره کرد که تمام این گیاهان دربرابر کمبود آب و نور بسیار مقاومند و نیاز چندانی به تعویض کود ندارند و به راحتی می‌توانید در مکان‌های مختلف در فضای داخلی خانه مورد استفاده قرار گیرند.