سریع‌ترین‌های جهان چگونه انتخاب می‌شوند
سرعت همیشه برای انسان جذاب و پر‌هیجان بوده است. ساخت و توسعه وسایلی که بتوانند مسافت‌های طولانی‌تری را در زمان اندکی طی کنند از اهداف مهم صنعت خودرو‌سازی و هواپیما‌سازی است. در دنیای ماشین‌ها هم میل به سرعت اجتناب‌ناپذیر است. در یک قرن گذشته سیر تحویل ساخت و طراحی خودروهایی که بتوانند سریع حرکت کنند، صعودی بوده است و انسان‌های زیادی در این راه قربانی شده‌اند. راه‌اندازی مسابقات اتومبیلرانی برای اولین‌بار به سال‌های 1894 برمی‌گردد زمانی که ارابه‌های بدون اسب در رقابت Paris-rouen شرکت کردند.
خودروسازان در همان سال‌های اولیه به استفاده از خودروهای ساخته شده در مسابقات رالی اهمیت می‌دادند و حرکتی رو به جلو برای افزایش قدرت و عملکرد در موتور و جعبه‌دنده و ایرودینامک خودرو همواره وجود داشته است. سریع حرکت کردن خودرو‌ها تعاریف مختلفی دارد و از این جهت ممکن است لیست‌های متفاوتی وجود داشته باشند، اما لیستی که اهمیت دارد بالاترین سرعتی است که یک خودرو می‌تواند به آن دست پیدا کند که از آن به عنوان Top Speed یاد می‌شود. در حال حاضر رقابت زیادی بین SSC Tuatara و هنسی ونوم جی‌تی و بوگاتی برای قرار گرفتن در لیست پر‌سرعت‌ترین خودروهای جهان وجود دارد. اس اس سی تواترا ادعای ۴۴۴ کیلومتر در ساعت را دارد که در حال حاضر بالاترین سرعتی است که یک خودروی تولیدی می‌تواند به آن برسد. برای قرار گرفتن در لیست پر‌سرعت‌ترین خودروی جهان، نیاز است تا در پیستی رسمی و زیر نظر کارشناسان این حوزه و با نظارت دقیق و کنترل عوامل محیطی مانند باد، تست سرعت انجام شود. هنسی ونوم با وجود توانایی رسیدن به سرعت بالاتر از بوگاتی ویرون سوپر اسپرت، سرعت بالایش در کتاب گینس ثبت نشده است. برای ثبت سرعت در کتاب رکوردهای گینس باید در هر دو جهت در پیست خودرو حرکت کند و میانگین سرعت به‌دست آمده ملاک ثبت در این کتاب رکوردهای جهان است که ناسا به تیم هنسی ونوم برای ثبت سرعت در جهت مخالف مجوز نداد، اما براساس نظر کارشناسان هنسی ونوم در حال حاضر با ثبت سرعت ۴۳۵ کیلومتر سریع‌ترین خودرو جهان است. خبرهایی وجود دارد که نشان می‌دهد این دو شرکت رقیب در تلاشند تا با ساخت خودروهای جدید رکورد بالاترین سرعت را جابه‌جا کنند.

شتاب بالا از جمله خصوصیاتی است که ممکن است خودرو‌ها براساس آن دسته‌بندی شوند. خودرو‌ها بر این اساس که در مدت چند ثانیه می‌توانند به سرعت ۱۰۰ ،۲۰۰ ، ۳۰۰ کیلومتر در ساعت برسند دسته‌بندی می‌شوند. در حال حاضر پورشه ۹۱۸ اسپایدر با ثبت رکورد ۲/ ۲ ثانیه در صدر لیست صفر-۱۰۰ کیلومتر در ساعت قرار دارد و رتبه‌های بعدی در اختیار بوگاتی ویرون سوپر اسپرت و لامبورگینی اوراکان است. در میان رتبه‌های بالا خودرو تسلا، مدل اس P۹۰D هم با رکورد ۶/ ۲ ثانیه وجود دارد که خودرویی تمام برقی است. خودروهای مفهومی یا خودروهایی که به خط تولید نمی‌رسند، نمی‌توانند در لیست پر‌شتاب‌ها و پر‌سرعت‌ها قرار بگیرند. این خودروها باید در دسترس عموم قرار داشته باشند و بشود با آنها در خیابان‌های عادی هم رانندگی کرد، اما رکورد سرعت روی چرخ و روی زمین محدود به ۴۳۵ کیلومتر نیست و انسان‌ها توانسته‌اند به سرعت‌های بالاتر از این سرعت روی چرخ و روی زمین دست پیدا کنند. خودروهایی شبیه موشک وجود دارند که با موتورهای جت ولی روی زمین با ابعادی غول‌آسا توانستند رکورد سرعت روی زمین را بارها و بارها افزایش دهند. در بالاترین سرعت ثبت شده (ThrustSSC (Thrust Super Sonic Card توانست در سال ۱۹۹۷ با رسیدن به سرعت ۱۲۲۸ کیلومتر در ساعت سرعت حرکت روی زمین را بشکند. موتورهای استفاده شده در این موشک زمینی دو موتور رولز رویس توربو فن بوده است که در جنگنده‌های فانتوم دو انگلیس استفاده می‌شود و این جت پر‌سرعت زمینی توسط اندی گرین با مهارت کامل هدایت شد.

رسیدن به این سرعت به معنای شکستن دیوار صوتی است و جالب است بدانیم سرعت هواپیماهای مسافربری بین 850 تا 1000 کیلومتر در ساعت است، اما رکورد‌های سرعت تنها مربوط به خودروها و جت‌های زمینی نمی‌شود و موتور سیکلت‌ها هم می‌توانند با رسیدن به سرعت‌های بالا حتی بیشتر از پر‌سرعت‌ترین خودروها از آنها پیشی بگیرند. موتور سیکلت دوج تاماهاوک با داشتن 10 سیلندر می‌تواند 500 اسب‌بخار قدرت تولید کند و بالا‌ترین سرعتش 560 کیلومتر در ساعت بوده است. یکی دیگر از مواردی که ممکن است شما را نسبت به لیست سریع‌ترین خودروهای جهان به شک بیندازد، خودروهایی است که با نام درگستر شناخته می‌شوند. این خودروها را برای مسابقات شتاب یا همان درگ طراحی می‌کنند. سرعت این خودرو گاه بیش از 800 کیلومتر در ساعت است. اما آنها تنها مسیر 402 متری مسابقه درگ را طی می‌کنند و توان حرکت طولانی را به دلیل مصرف سوخت بالا ندارند. سوخت آنها نیز معمولا سوخت‌های خاص مانند سوخت جت است. به همین دلیل خودرو عادی به حساب نمی‌آیند و شامل همان قانون دردسترس عموم نبودن می‌شوند.