بانک توسعه تعاون و حمایت از زنان تعاونگر
یکی از مشکلات ساختاری کشورهای درحال توسعه این است که تأمین مالی تمام بخش‌های اقتصادی برعهده سیستم بانکی است.

محمدعلی سهمانی مدیرعامل بانک توسعه تعاون در همایش توسعه نقش آفرینی زنان تعاون‌گر در کارآفرینی و اشتغال با اشاره به اینکه سیستم اقتصادی کشور مبتنی بر نظام بانکی است، گفت: در کشورهای پیشرفته تأمین مالی بلند مدت و بنگاه‌های بزرگ برعهده بازار سرمایه و تأمین مالی بنگاه‌های کوچک بر عهده بازار پولی است. مدیرعامل بانک توسعه تعاون با بیان اینکه حدود 12 درصد تأمین مالی بنگاه‌ها مربوط به بازار سرمایه است، افزود: در حال حاضر این موضوع باعث شده عمده منابع به سمت بنگاه‌های بزرگ برود و کمتر بنگاهی بتواند در واحد کوچک و متوسط رشد یابد.

سهمانی با بیان اینکه اولویت نظام بانکی کشور ما تأمین مالی کوتاه مدت و سرمایه در گردش بنگاه‌ها است، گفت: بنگاه‌های بزرگ باید سرمایه خود را از طریق سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس‌ها تأمین کنند. بانک توسعه تعاون به عنوان مهمترین نهاد مالی بخش تعاون در کنار صندوق کارآفرینی امید و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون تلاش دارد تا اقدامات خوبی را برای حمایت از این بخش داشته باشد.

وی افزود: در یک سال گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال این بوده که نقش و مأموریت بانک تعاون را به منظور حمایت بخش تعاون تقویت کند. یکی از بخش‌هایی که در قسمت تعاون کم رنگ بوده است تعاونی‌های زنان است که وزارتخانه تفاهم نامه‌ای را با بانک توسعه و صندوق ضمانت امضا و ابلاغ کرده است. که محتوای آن تأمین مالی و سرمایه در گردش تعاونی‌های زنان است.
مدیرعامل بانک توسعه تعاون با بیان اینکه در 5 ماهه نخست امسال 50 میلیارد ریال تسهیلات به تعاونی زنان داده شده است، گفت: این میزان یک درصد تسهیلات بانک است و نشان‌دهنده این است که از این امکان، استفاده لازم نشده است.