منظور از «کودک» هر انسان دارای کمتر از 18 سال سن است، مگر اینکه طبق قانون قابل اعمال در مورد کودک، سن قانونی کمتر تعیین شده باشد. (ماده یک پیمان‏‌نامه جهانی حقوق کودک)«کودک کار» کودکی است که به یکی از اشکال کار «سبک / سخت» و «داوطلبانه / اجباری» جهت کسب درآمد و نه کسب توانمندی اشتغال دارد. منظور از «کار کودک» درگیر نمودن کودکان در آن دسته از فعالیت‏های اقتصادی است که مانع تحصیل، آموزش و برخورداری آنان از امکانات اولیه رشد فردی و اجتماعی‏شان می‏شود و با آسیب و بهره‌‏کشی همراه است.
اما در بخش آموزش تجارب جهانی ثبت شده حاکی از این مهم بوده که آموزش موثرترین ابزار در راه مبارزه علیه کار کودکان است. بر همین اساس فعالیت‏های آموزشی یکی از گسترده‌ترین حوزه‏‌های کاری تعریف شده که در این حوزه تلاش می‏شود علاوه‌بر سوادآموزی، آموزش‏هایی به منظور مهارت‌آموزی، توانمندسازی، بالا بردن عزت‌نفس و خودباوری در کودکان همواره در دستورکار قرار گیرد. به همین دلیل بخش آموزش انجمن حمایت از کودکان کار در ۴ مقطع پیش‌دبستانی، دبستان، راهنمایی و دبیرستان در حال فعالیت است که روزانه ۵۱ کلاس آموزشی برای بیش از ۹۱۲ کودک در مراکز مختلف انجمن را شامل می‌شود. انجمن حمایت از کودکان کار از سال ۱۳۸۷، در بخش دبستان، با صندوق کودکان سازمان ملل متحد (UNICEF) همکاری مستمر دارد و در حوزه پیش‌دبستانی از مهر ۱۳۸۸ الی مرداد ۱۳۸۹ طی یک قرارداد سه جانبه با کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) و همچنین «اداره اتباع بیگانه» وزارت کشور همکاری داشته است. علاوه‌بر سوادآموزی، آموزش حرفه و هنر نیز در دستورکار بخش آموزش است. برگزاری دوره‏های کوتاه ‏مدت حرفه‏ای و هنری این ویژگی را دارد که امکان حضور کودک در محیط آموزشی را افزایش داده و علاوه‌بر ایجاد علاقه و انگیزه بیشتر شرایط رشد ذهنی، روانی و اجتماعی جدیدی برای کودک فراهم می‏آورد. برای آموزش در این بخش از نیروهای داوطلب و فعال دعوت به همکاری می‏شود.pic۱


دست در دست هم برای کودکان کار
همراهان کودکان کار، در آستانه فصل بهار باری دیگر گرد هم می‌آیند تا گامی دیگر برای کودکان کار بردارند تا همه کودکان سال نو را با شادی و امید آغاز کنند. به همین مناسبت «انجمن حمایت از کودکان کار» بیستمین جشنواره انجمن حمایت از کودکان کار را در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه ۸ و ۹ اسفندماه ۱۳۹۲ برگزار کرد.
برای ارتباط با «انجمن حمایت از کودکان کار» می‌توان به دفتر مرکزی این انجمن با نشانی: تهران، خیابان مولوی، خیابان شهید پیرمرادی، خیابان شهید اردستانی، کوچه احمد افتخاریان، دومین بن‌بست سمت چپ، پلاک ۴۳ یا با شماره تلفن: ۹-۵۵۵۷۶۶۸۷ مراجعه کرد.


سر پناهی
برای کودکان بی‌پناه
در ستون روبرو فهرست سایت‌های برخی از ارگان‌های غیر‌دولتی و انجمن‌ها و مراکز خیریه برای کودکان آمده است که میزان اهمیت معضلات مربوط به کودکان کار در ایران را نشان می‌دهد.
موسسه حمایت از کودکان سرطانی(محک)
http://www.mahak-charity.org
موسسه مهرآفرین
http://mehrafarinorg.com
موسسه بهنام دهش‌پور
http://www.behnamcharity.org.ir
بنیاد کودک
http://www.childf.com
بنیاد امور بیماری‌هاى خاص
http://www.cffsd.org
موسسه حمایت از کودکان کم شنوا و ناشنوا (محکن)
www.mehkan.blogfa.com
انجمن حمایت از کودکان کار
http://www.apcl.org.ir/apcl-fa.htm
موسسه نیکان ماموت
http://www.nikancharity.org
موسسه پیام امید
http://www.payamomid.com
انجمن حمایت از حقوق کودکان
http://www.irsprc.org