معاملاتی که گران تمام می‌شوند
افزایش ناگهانی قیمت خودروهای وارداتی به دنبال افزایش نرخ ارز، اتفاقی بود که از سال گذشته تا کنون قیمت خودروهای وارداتی را بیش از پیش گران کرده است.
هرچند با وجود افزایش نرخ ارز و قیمت تمام شده وارداتی‌ها، این خودروها هنوز مشتری‌های خود را دارند، اما هستند افرادی که پیش از افزایش شدید قیمت وارداتی‌ها قادر به خرید یک خودروی روز وارداتی بودند و حالا این قدرت را از دست داده‌اند. از آنجایی که تعداد چنین افرادی کم نیست و وسوسه خرید یک خودروی روز همواره با بسیاری از مشتری‌های بازار این خودرو همراه است، برخی دلالان بازار با سوء‌استفاده از شرایط پیش آمده برای بازار این خودروها و مشتری‌های آن، با روش‌هایی خاص اقدام به فروش وارداتی‌هایی می‌کنند که در بازار طرفداران زیادی دارد. این روش‌ها عمدتا بر وسوسه مشتری و تحریک آنان برای خرید استوار است.
این مساله، یعنی فروش وارداتی‌ها با روش‌هایی خاص این روزها و در پی افزایش نسبی واردات خودرو و در سایه کمبود عرضه خودروهای داخلی به خوبی قابل مشاهده است. روش‌هایی که می‌توان از آن تحت عنوان معاملات خاکستری در بازار وارداتی‌ها یاد کرد که با نگاهی به آگهی‌های روزنامه‌ها می‌توان رشد هر روزه آنها را مشاهده کرد. اما با وجود افزایش نرخ ارز، آمارها نشان می‌دهد که واردات خودرو طی ماه‌های ابتدایی امسال رشد بیشتری نسبت به سال گذشته داشته است؛ بنابراین برخی واردکنندگان خودرو که نمایندگی رسمی ندارند و تنها برای کسب سود در کوتاه‌مدت اقدام به واردات چند دستگاه خودرو کرده‌اند و برای فروش نیز عجله دارند، اخیرا راهکارهایی را به کار می‌بندند تا خودروی خود را ارزان‌تر به فروش برسانند، البته این ارزانی تنها در ظاهر است و خریدار در نهایت علاوه بر پرداخت پول خودرو، مجبور به پرداخت هزینه‌های دیگر خواهد بود، هزینه‌هایی نظیر پلاک کردن خودرو.
هیچ ارزانی بی‌علت نیست...
پدیده فروش خودروهای وارداتی با قیمتی زیر قیمت بازار این روزها در آگهی‌های روزنامه‌ها فراوان دیده می‌شود؛ اما آگهی دهندگان این خودروها هیچ گاه دلیل ارزانی کالایشان را به مشتری نمی‌گویند.
بنابراین اگر خودرویی مانند کیا اپتیما را با قیمت ۱۲۸ میلیون تومان در آگهی یک روزنامه دیدید و تعجب کردید، بدانید که تعجب و تردید شما نسبت به صحت این قیمت به‌‌جاست؛ زیرا قیمت شرکتی این خودرو ۱۴۴ میلیون تومان است، اما ۱۴۴ میلیون تومان قیمت نمایندگی برای اپتیمایی است که تمام مراحل شماره‌گذاری و پرداخت عوارض و مالیات دولتی را پشت سر گذاشته و با ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی سال تحویل مشتری می‌شود؛ این در حالی است که بسیاری از این خودروها که آگهی می‌شوند از چنین مزایایی برخوردار نیستند.اما از آنجایی که از نظر قانونی می‌توان خودروهایی را که از گمرک خارج می‌شوند بدون اینکه شماره‌گذاری شده باشند به هر کسی منتقل کرد یا فروخت، برخی افراد که اقدام به واردات خودرو به قصد فروش می‌کنند، خودرویشان را در حالی که مراحل شماره‌گذاری را پشت سر نگذاشته است با قیمتی پایین‌تر به فروش می‌رسانند.
کارشناسان بازار معتقدند افراد سودجو این روش‌ها را برای جذب مشتری به کار می‌گیرند؛ در حالی که بسیاری از مشتری‌ها از این جریان مطلع نیستند و بعد از خرید متوجه می‌شوند که باید هزینه‌های شماره‌گذاری را پرداخت کنند. هزینه شماره‌گذاری خودرو و پرداخت عوارض و مالیات دولت و گمرک نیز بسته به مدل خودرویی که وارد کشور می‌شود متفاوت است. یک واردکننده خودرو در رابطه با هزینه شماره‌گذاری خودرو‌های وارداتی می‌گوید: ۶ درصد عوارض، ۱۰ درصد ارزش خودرو به عنوان گمرکی، ۶ درصد بیمه و مالیات و بیمه شخص ثالث، ۳ میلیون تومان تبصره میزان مصرف سوخت و ... از جمله هزینه‌های شماره‌گذاری هستند که با توجه به مدل خودرو از ۱۲ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۱۰۰ میلیون تومان ادامه دارد.
وسوسه‌ای به نام خرید ارزان
اما اگر به چنین آگهی‌هایی که در روزنامه‌ها هستند اطمینان کنیم و به طمع قیمت ارزان به سراغ چنین معامله‌ای برویم، چه عواقبی در انتظار ما خواهد بود؟
به نظر می‌رسد عاقبت چنین خریدی محرومیت از گارانتی وارداتی‌ها یا تحمل دردسرهای شماره‌گذاری خواهد بود. به این ترتیب کارشناسان توصیه می‌کنند که برای خرید خودروهای وارداتی و برای اینکه از دردسرهای احتمالی به دور باشید، حتما از نمایندگی‌های مجاز اقدام به خرید کنید.
این کارشناسان تاکید می‌کنند که حتی در خرید از نمایندگی‌های مجاز هم هزینه خرید خودرو را حتما به حساب شرکت اصلی واردکننده بریزید. بعد از واریز پول نیز می‌توانید با شرکت واردکننده تماس بگیرید و از واریز شدن پول اطمینان حاصل کنید. به نظر می‌رسد چنین خریدی با اطمینان بیشتری همراه باشد، زیرا هم از قانونی بودن معامله خود مطمئن خواهید بود و هم از گارانتی تعمیر و قطعات خودرو تا چند سال آینده.
بنابراین اگر با دیدن این آگهی‌های فروش برای یک خرید ارزان‌تر از بازار وسوسه شدید، وسوسه‌هایتان را کنار بگذارید و از راه مطمئن‌تری اقدام کنید. اصلا شاید بهتر باشد کسانی هم که سرمایه خودشان را روی واردات خودرو و چنین روش‌های فروشی گذاشته‌اند، با وجود نمایندگی‌های رسمی و قانونی واردات خودرو، سرمایه شان را در راه دیگری قرار دهند، راهی که حداقل بتواند به تولید منجر شود نه دلالی در بازار.