نخستین «فرمول» در آزادی

سرانجام پرونده مسابقات سرعت در سال ۹۵ هم بسته شد. روز جمعه ۲۰ اسفندماه پیست پیر آزادی تهران میزبان اتومبیلرانانی از سراسر کشور بود که آمده بودند تا در آخرین مسابقه سال شرکت کنند. در این مسابقه شرکت‌کنندگان در کلاس‌های پراید استاندارد، ۱۴۰۰GT، آزاد همگانی BP، Overall، GT، شش سیلندر توربو، ۲۰۶ استاندارد، شش سیلندر گروه دوم، ۴۰۵ به رقابت پرداختند. نکته جالب توجه در این مسابقه ضریب ۲ امتیازات بود. زیرا رسم در سال‌های قبل بر این بود که آخرین مسابقه سال دیگر امتیاز قهرمانی نداشت، اما در سال ۹۵ به دلیل اینکه تنها ۵ مرحله از مسابقات سرعت برگزار شده بود، مسوولان تصمیم گرفتند آخرین مسابقه سال را با امتیاز ضریب ۲ برگزار کنند. به این ترتیب بسیاری از معادلات جدول امتیازی به هم خورد و البته این تصمیم با اعتراضاتی نیز رو‌به‌رو شد. این تغییرات به خصوص در کلاس آزاد کار را حساس‌تر کرد زیرا فاصله امتیازی محمد مهری با غلامرضا جنیدی به گونه‌ای بود که اگر محمد مهری می‌توانست جایگاهی بالاتر از جنیدی به دست آورد مقام اول را کسب می‌کرد، اما اگر جنیدی می‌توانست به مقامی دو پله بالاتر از مهری دست پیدا کند، او قهرمان سال می‌شد. در استارت کلاس آزاد جنیدی توانست گوی سبقت را از فورد صفا احمدی برباید و در ادامه نیز تا حدود ۴ دور رقابت این دو برای کسب مقام اول ادامه داشت. هر چند ترکیدن یکی از لاستیک‌های عقب خودروی فورد در روز تایم‌گیری و استفاده از لاستیک کهنه به اضافه سوختگی در لنت‌های ترمز جلو باعث شده بود صفا احمدی نتواند ۸۲۳ اسب بخار نیروی پیشرانه ۸ سیلندر راش را به کارگیرد. با این حال او توانست در پایان به مقام اول دست یابد و غلامرضا جنیدی هم دوم شد تا قهرمان سال ۹۵ در کلاس آزاد لقب گیرد. مظاهر ابراهیمیان هم از تیم Nemesis توانست به جایگاه سوم دست یابد.

آخرین مسابقه با دو اتفاق دیگر نیز همراه بود. اول پخش مستقیم تلویزیونی و دوم رونمایی از خودروی فرمولا رنو. البته پخش تلویزیونی تنها ۱۵ دقیقه به طول انجامید و حتی کلاس آزاد را هم پوشش نداد. این در شرایطی بود که مسوولان برگزاری نظم همیشگی استارت کلاس‌ها را تغییر داده بودند تا بتوانند کلاس آزاد را در پخش زنده بگنجانند، اما پوشش کلاس آزاد میسر نشد تا باز هم نداشتن نگاه ورزشی به رشته موتورسواری و اتومبیلرانی نزد مسوولان بیش از پیش به چشم بیاید، البته که عملکرد و نوسانات مدیریتی فدراسیون نیز در سال‌های گذشته نشان می‌دهد وزارت ورزش برای این فدراسیون استراتژی مدونی ندارد و جدی گرفته نشدن این فدراسیون در صدا و سیما آنقدرها هم عجیب نیست. اما اتفاق بعدی رونمایی از خودروی فرمولا رنو بود که البته قبلا در پوستر تبلیغاتی مسابقه عکس به چاپ رسیده بود! با این حال کوروش محمدخانی راننده حرفه‌ای ایرانی که توانسته مدارج عالی رانندگی را در خارج از ایران طی کند، پشت فرمان این خودرو قرار گرفت و در پیست چند دوری هنرنمایی کرد. در ادامه نیز مهدی جابری قهرمان رشته موتورسواری کشور با موتورسیکلت ۱۰۰۰ سی سی راهی پیست شد تا با کورش محمدخانی و خودروی فرمولا رنو رقابت کند. البته در این رقابت جالب مهدی جابری پیروز بود.

در کلاس ۱۴۰۰GT عمادالدین جعفری توانست دوباره خوش بدرخشد. او که در مسابقه قبلی به دلیل اشکال در سیستم ترمز توانسته بود با مهارت خودرو را کنترل کند و به مقام دوم دست یابد، این بار آمده بود تا در آخرین مسابقه سال اولین سکوی قهرمانی را به نام خود ثبت کند. هر چند رقابت او با رحمان کوراتی در استارت بسیار جالب بود اما کوراتی توانست با استفاده از ریس لاین داخلی پیچ زودتر از جعفری وارد مسیر ۴۰۰ متر شود. اما این پیروزی دوام نیاورد و در دور ۵ جعفری توانست کوراتی را پشت سر بگذارد و در پایان به مقام اول دست پیدا کند. کوراتی و حامد سن پور نیز دوم و سوم شدند. بی‌شک جذاب‌ترین پیکار در کلاس ۶ سیلندر توربو بود. جایی که قهرمان کارتینگ کشور و عضو سابق تیم ملی مهرشاد نوری پشت فرمان ب ام و E۴۶ نادر جعفری قرار گرفته بود. مهدی نوروزی با تجربه نیز حضور داشت و بهنام مرادی هم با آلتیمای قدرتمندش آمده بود تا شایستگی‌هایش را اثبات کند. پیکار این سه با هم تا آخرین پیچ ادامه داشت و در آخرین لحظه در حالی که مرادی در پیچ آخر اسپین شد، مهدی نوروزی و مهرشاد نوری به مقام‌های اول و دوم رسیدند تا مرادی سوم شود. تکنیک رانندگی مهرشاد نوری، قدرت بالای خودروی مرادی و تجربه نوروزی در این کلاس کاملا مشهود بود. در کلاس BP-GT نیز لاله صدیق توانست با خودرویی که توسط برادران کلهر ست آپ شده به مقام اول دست پیدا کند. خودروی صدیق یکی از بهترین ضرایب دنده و سیستم‌های تعلیق در این کلاس را دارد. بعد از صدیق وحید عزازی و مهدی صحافی‌پور دوم و سوم شدند. سایر نتایج نیز به شرح زیر به دست آمد:

کلاس ۲۰۶ استاندارد: مقام اول: شروین یگانه از خوزستان

مقام دوم: مهرداد صفری از اصفهان- مقام سوم: شایان افتخاری از خوزستان

کلاس ۶ سیلندر گروه دوم : مقام اول: محمد باقر زاده از تهران- مقام دوم: مظاهر ابراهیمیان از تهران- مقام سوم: محمدرضا طالب نیا

کلاس ۴۰۵: مقام اول: بهرام کمالی از اصفهان-مقام دوم: محسن مقرون از اصفهان- مقام سوم: مهرداد صفری از اصفهان

کلاس آزاد همگانی: مقام اول: کوروش نقیبی از تهران- مقام دوم: کامران واقف از تهران- مقام سوم: پیمان مقدم از تهران

کلاس BP: مقام اول: علی شیرزاد از اصفهان- مقام دوم: شروین یگانه از خوزستان- مقام سوم: محسن محمدی از فارس

کلاس پراید استاندارد: مقام اول: لیلا پیکانپور از اصفهان- مقام دوم: حمید کلهر از تهران- مقام سوم: فردین سجادی فر از تهران

نخستین «فرمول» در آزادی

نخستین «فرمول» در آزادی

نخستین «فرمول» در آزادی

نخستین «فرمول» در آزادی

نخستین «فرمول» در آزادی