نکاتی ساده و مفید در مدیریت زمان
هوتسا عسکری نسب این مقاله به بررسی نکاتی از علم مدیریت می‌پردازد که با استفاده از این اصول می‌توان حجم تولید را افزایش داد و همچنین تعادلی در محل کار و زندگی شخصی برقرار کرد. هر یک از نکات مفید را می‌توانید در زندگی واقعی به‌کار برید. حتی نکته‌ای که با شرایط شما همگون به نظر نمی‌رسد، ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور کارآیی داشته باشد و سبب افزایش مهارت در مدیریت زمان شود. 1. افراد اغلب درباره نداشتن زمان کافی، صحبت می‌کنند. بهتر است در عوض تمرکز روی این مطلب و شکایت از کمبود زمان برای انجام کارها، درباره کارهایی فکر و صحبت کنید که برای عملی کردن آنها زمان کافی در اختیار دارید.
۲. به جای اینکه سی دقیقه تا یک ساعت از وقت بسیار با ارزش را به تعلل یا حواس پرتی هدر دهید، ظرف پنج دقیقه پشت میز خود نشسته و کار را آغاز کنید.
3. برای زمانی که در اختیار دارید ارزش قائل شوید تا الگویی برای دیگران شوید و آنها هم متعاقبا به زمان ارزش بیشتری دهند.
۴. در شرایطی که فوق‌العاده تحت فشارهستید و زمان کافی در اختیار ندارید، به‌طور کامل از چک کردن ایمیل‌ها صرف‌نظر کنید زیرا برای انجام دادن این کار به وقت زیادی نیاز دارید.
5. زمان خود را به انجام کارهای با ارزش اختصاص دهید.
۶. اگر به‌دلیل هدر دادن زمان، احساس افسردگی یا ناامیدی می‌کنید، به سادگی دلیل این کار را از خود سوال کنید. آیا ترسی از انجام کارهای در پیش روی دارید؟ کارها بیش از حد دشوار، آسان یا خسته‌کننده به نظر می‌رسند؟ احساس خستگی می‌کنید؟ بسیاری از افراد، انرژی و زمان زیادی را به‌دلیل به تعویق انداختن در انجام کارها به هدر می‌دهند.
7. کار روزانه را در زمان ثابتی به اتمام برسانید. به نحوی برنامه‌ریزی کنید که تمام بعد ازظهر خود را به انجام کارها نگذرانید. همچنین می‌توانید دو زمان برای اتمام کار، در نظر بگیرید. یکی برای ترسیم یک روز دلخواه و دیگری برای هنگامی که باید بیشتر از زمان معمول کار کنید تا کارها به تعویق نیفتند.
۸. به اندازه کافی بخوابید!
9. اگر برای انجام و پیشبرد کسب و کار شخصی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید لازم نیست تمام وقت خود را در آن فضا سپری کنید فقط کافی است برای انجام برخی از به‌روزرسانی‌ها، برنامه‌ریزی منظمی داشته باشید.
۱۰. برای یک هفته خود برنامه‌ریزی نمایید و دقت کنید که زمان را کجا و چگونه می‌گذرانید.
11. با توجه به نتایج حاصل از برنامه‌ریزی زمانی، مایل هستید به کدام بخش از زندگی وقت بیشتری را اختصاص دهید و با در اختیار داشتن زمان بیشتر چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟ زمان خود را صرف انجام چه کارهایی می‌کنید که از انجام آنها واقعا لذت نمی‌برید یا برایشان ارزش قائل نیستید؟ چه زمانی از اوقات شبانه روز، بیشتر وقت خود را هدر می‌دهید؟
۱۲. لیستی از کارهایی تهیه کنید که به نظر شما می‌توان با انجام آنها از زمان موجود به درستی استفاده کرد.
13. دقت کنید چه کسانی وچه چیزی زمان و انرژی شما را می‌گیرند؟
۱۴. هر آنچه زمان و انرژی شما را به هدر می‌دهد، محدود کنید. سپس با زمانی که در اختیار دارید می‌توانید کارهای بیشتری را به‌طور متمرکز و با انرژی بیشتر انجام دهید.
15. استراحت‌های کوچکی در طول روز داشته باشید تا از نو انرژی و تمرکز مجدد پیدا کنید. همچنین استراحت‌های طولانی، کافی و به دور از هرگونه هیاهوی کاری درتعطیلات آخر هفته، غروب‌ها و تعطیلات، به شما درجهت کارآیی بیشتر برای مدت طولانی کمک می‌کند.
۱۶. هر آنچه موجب بر هم زدن نظم و هدر رفتن زمان می‌شود شناسایی کنید این عوامل ممکن است مواردی چون فناوری، سیستم‌ها، همکاران یا حتی مردم باشند. تمامی موارد را تک به تک مورد بررسی قرار داده، اگر قابلیت اصلاح دارند آنها را رفع عیب کنید در غیر اینصورت شرایط را تغییر داده تا به بهترین نحو ممکن از زمان بهره مند شوید.
17. افراد اغلب، طول مدت انجام کار را کمتر از مقدار واقعی آن تخمین می‌زنند که این مساله باید در برنامه‌ریزی‌ها در نظر گرفته شود.
۱۸. آیا از فشار ناشی از اتمام کار در مدت زمان محدود و کم، لذت می‌برید یا خیر؟ برای مثال، آیا فقط شب پیش از اتمام مهلت انجام کار، احساس انگیزه برای شروع کار روی پروژه مورد نظر را دارید یا اینکه ترجیح می‌دهید جهت انجام کارها زمان کافی داشته باشید؟ هر دو روش خوب است، اما بدانید کدام روش مناسب و به نفع شخص شما است. برای خود مهلت بیشتری برای انجام کار در نظر بگیرید یا اینکه مطمئن شوید زمان کافی برای برنامه‌ریزی، اجرا و ارائه کار پیش از موعد مقرر دارید.
19. اگر به‌دلیل هدر دادن زمان، احساس افسردگی و یا ناامیدی می‌کنید، به سادگی دلیل این کار را از خود سوال کنید. آیا ترسی از انجام کارهای پیش روی دارید؟ کارها بیش از حد دشوار، آسان یا خسته کننده به نظر می‌رسند؟ احساس خستگی می‌کنید؟ بسیاری از افراد، انرژی و زمان زیادی را به‌دلیل به تعویق انداختن در انجام کارها به هدر می‌دهند.
۲۰. سالی یک بار با مطالعه عملکرد سال گذشته خود، به بررسی نقاط ضعف و قوت، استفاده از زمان بپردازید و برای سال آینده برنامه‌ریزی نمایید. آیا سعی در ایجاد تغییراتی دارید یا اینکه سال جدید را هم مانند سال‌های گذشته سپری می‌کنید؟
منبع: Forbes