امسال شاهد برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه الکامپ کشور توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای هستیم. اما جایگاه واقعی نمایشگاه الکامپ کجاست و چه معیاری می‌توانیم برای موفقیت یا عدم موفقیت الکامپ تعریف کنیم؟ در خبر‌ها آمده که الکامپ با تقاضای افزوده شرکت‌ها در مرحله ثبت نام روبرو شده است و از ۵۰۰ شرکت متقاضی با توجه به کمبود فضای نمایشگاهی حدود ۴۲۰ متقاضی شرکت کرده‌اند. آیا متراژ برگزاری نمایشگاه یا تعداد غرفه‌ها را باید میزان موفقیت قرار دهیم؟

بدون شک الکامپ پر بیننده‌ترین نمایشگاه فناوری در کشور و با توجه به موقعیت یکتای کشورمان از نظر ساختار جمعیتی در منطقه خاورمیانه است. شاید بتوان الکامپ را جزو پر بیننده‌ترین نمایشگاه‌های در خاورمیانه نیز نامید اما رویکرد داخلی آن موجب می‌شود تا کسی از الکامپ در عرصه جهانی اثری نبیند و در مقابل نمایشگاه‌هایی همچون جیتکس جایی برای عرض‌اندام نداشته باشد، حتی اگر خود را نمایشگاهی بین‌المللی بنامد.به نظر من درک موقعیت نمایشگاه الکامپ در تدوین مسیر رشد و پیشرفت آن نقش اساسی ایفا می‌کند. در طول سال‌های برگزاری این نمایشگاه فراز و نشیب‌ها و خبر‌های مختلف در مورد برگزار‌کننده و اجرا کننده و ماهیت دولتی یا خصوصی آن مطرح شده است و گاهی تا چند ماه مانده به نمایشگاه وضعیت آن نامعلوم بوده است. آیا می‌توانیم بگوییم که تجربه ۲۰ بار برگزاری همراه الکامپ است؟

نمی‌توان چنین گفت ولی می‌توان خوش بین بود که برگزاری مداوم آن توسط یک سازمان ثابت ضامن تدوین روالی هدفمند شود. آیا نمایشگاه الکامپ می‌تواند رویکردی جهانی داشته باشد؟ ایران بزرگترین بازار مصرف منطقه‌ای را دارد و اغلب شرکت‌های بین‌المللی به خصوص شرکت‌های تولید کننده محصولات مصرفی به دنبال کسب موقعیت مناسب برای دسترسی به این بازار و یا تقویت برند خود هستند و با این توصیف می‌توان گفت که تقاضای بین‌المللی برای شرکت در رویدادی که زمینه حضور در بازار ایران را فراهم کند وجود دارد. آیا این رویداد می‌تواند الکامپ باشد یا نه بستگی به برنامه‌ریزی برگزار کنندگان آن دارد.با توجه به رفع تحریم‌های بین‌المللی کشورمان می‌توان رویکرد‌های جدیدی را در برگزاری این نمایشگاه انتخاب کرد به گونه‌ای که این نمایشگاه به دروازه ورود به بازار مصرف در ایران نیز تبدیل شود. به نظر می‌رسد اگر برگزار کنندگان الکامپ دسترسی به موقعیتی همچون cebit آلمان یا ces آمریکا را در برنامه‌های خود دارند باید به فکر طراحی یک برند جدید و تقویت آن با استفاده از جایگاه و محبوبیت الکامپ باشند و برگزاری نمایشگاهی جهانی با تنوع و پیچیدگی‌ها و استاندارد‌های فعلی الکامپ عملی نخواهد بود.

رضا هاشمی
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات