محسن ابوعلی

مدیر نگهداری و تعمیرات

شرکت فولاد اکسین خوزستان به دلیل ویژگی ممتاز خود در تولید ورق‏های عریض فولادی با استحکام بالا، نه تنها در سراسر کشور بلکه در خاورمیانه منحصر به فرد است؛ شرکتی که سال گذشته با وجود تحریم‏ها و رکود حاکم بر صنعت فولاد کشور توانست در زمینه تولید محصولات با ارزش افزوده بالا رشد چشمگیری داشته باشد، بر تنوع محصولات خود بیافزاید و میزان فروش محصولات خود را افزایش دهد. این مهم قطعا بدون حفظ آماده به کاری واحد تجهیزات امکان پذیر نبود.

عملکرد شرکت فولاد اکسین در سال ۹۴ در تمامی زمینه‏ها با وجود تمامی مشکلات گریبان‏گیر صنعت فولاد کشور ، مثبت بود که این مهم مورد تاکید و تایید هیات مدیره محترم قرار گرفت. تمامی فعالیت‏های شرکت با توجه به برنامه استراتژیک آن در یک تقویم زمانی از پیش تعیین شده با همکاری و همدلی تمامی واحدها و با پشتیبانی مدیر عامل محترم شرکت مهندس قنواتی، که با رهبری خود نقش بسزایی در اجرایی شدن این برنامه داشته، در حال انجام است. این برنامه استراتژیک طی جلسات متعدد کارشناسی طراحی شده و به صورت مداوم در حال ارزیابی، چه از منظر ناظران درون سازمانی و چه از نظر ناظران بیرونی بوده طوری که در ارزیابی جایزه ملی تعالی سازمانی، شرکت فولاد اکسین موفق به کسب جایزه دو ستاره شد. واحد نگهداری و تعمیرات در کنار سایر واحدهای شرکت تمام تلاش خود را معطوف به انجام این برنامه کرد. همان طور که گزارش سال ۹۴ به هیات مدیره ارائه شد، میزان آماده بکاری تجهیزات از ۷۹درصد در سال ۹۳ به ۸۷درصد در سال ۹۴ رسید. همچنین میزان توقفات اضطراری کاهش ۷۲درصدی نسبت به سال گذشته داشت، طوری که برای اولین بار در طول کارکرد شرکت میزان توقفات اضطراری در ناحیه مهم نورد در ماه اسفند به یک ساعت و سی دقیقه و در ناحیه مهم تکمیلی در بهمن ماه به صفر رسیده است. همچنین میزان توقفات اضطراری واحد نت-ناحیه نورد از ۱۱۲۲ ساعت در سال ۹۲ به ۱۵۳ ساعت در سال ۹۴ کاهش داشته است. توقفات اضطراری در واحد نت-تکمیلی نیز از ۲۴۳ ساعت در سال ۹۲ به ۱۲۷ ساعت در سال ۹۴ کاهش داشته است.

باید یادآوری کنم که این موفقیت با تلاش شبانه‏روزی پرسنل نت و از خودگذشتگی آنها به دست آمده. اغلب پرسنل شرکت فولاد اکسین جوان هستند و روحیه جوانی در کنار توانمندی‏هایشان شجاعت و جسارت بی‏نظیری به آنها در انجام کارهای سخت و ناممکن می‏دهد. در دنیای امروز هیچ موفقیتی تصادفی و انفرادی روی نمی‏دهد و اگر هم روی دهد، در یک برهه زمانی بوده و تداوم ندارد. موفقیت‏هایی که در زمینه نت در اکسین به وجود آمده حاصل اعتماد مدیرعامل محترم به نسل جوان بوده است. در همین سال ۹۴ با وجود تمامی مشکلات از قبیل تحریم، رکود، واردات ورق‏های فولادی از خارج و سخت شدن پروسه تامین قطعات یدکی و تجهیزات اساسی، این جوان‏ها نا امید نشدند و با همفکری دست به بومی‏سازی و ساخت قطعات مورد نیاز شرکت زدند. به طور مثال، قطعات سیستم پوسته‏زدا که در گذشته از خارج و با صرف زمان و هزینه بالا تامین می‏شد، امروز در کشور ساخته می‏شود. همچنین برای انجام فعالیت‏های تعمیراتی، شرکت نیازمند پرس ۴۰۰ تن بود که خرید آن از خارج و با هزینه بالا ممکن بود. برای رفع این نیاز پرسنل نت اقدام به طراحی و ساخت پرس مذکور کرده و در سال ۹۴ پرس با موفقیت مورد تست قرار گرفت و هم اکنون نقش مهمی در انجام فعالیت‏های تعمیراتی شرکت دارد.

همچنین سعی شد با جلب مساعدت آقای قنواتی ، یک سری از فعالیت‏هایی که در دوران گذشته انجام نشده یا از برنامه عقب مانده بود، انجام شوند. به عنوان مثال می‏توان به طرح مهم تعمیرات اساسی کوره پیش گرم ۱، بازطراحی و تعمیرات اساسی کانوایر دیواید، اسید شویی مبدل‏های حرارتی و پروژه مهم ساپورت گذاری PH۲,۳ اشاره کرد. در مورد آخر میزان صرفه‏جویی مالی قابل ملاحظه‏ای صورت گرفت و نشتی‏های موجود در سیستم تا ۶۰درصد کاهش یافت.البته موارد ذکر شده سقف توانمندی پرسنل نت نیست. ما همیشه تلاش می‏کنیم عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهیم و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنیم. هدف ما بهبود مستمر سیستم است و سعی می‌کنیم با توجه به برنامه استراتژیک سال ۹۵ میزان آماده بکاری تجهیزات را به بالاترین میزان ممکن و توقفات اضطراری را به حداقل ممکن برسانیم. اینها موارد ساده‏ای نیست و رسالت ما را سنگین‏تر می‏کند، ولی سعی ما بر این است تا با تلاش و کوشش ثابت کنیم که " ما می توانیم".