چشم بازار ارز و سکه به راهروهای سازمان ملل
مسعودرضا طاهری عضو گروه بانک و بیمه انتظار برای دو اتفاق در بازار ارز و سکه طی دو هفته اخیر، ارقام غیر منتظره‌ای را بر تابلوها ثبت کرده است.
یکی از این دو، انتظار برای تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای کاستن از حجم دور سوم محرک‌های اقتصادی (quantative easing) بوده است. مقامات فدرال رزرو آمریکا از اتخاذ تصمیمی مهم در این زمینه طفره رفتند تا موج گمانه‌زنی‌ها به ماه اکتبرمنتقل شود. با موکول شدن این احتمال به ماه بعد، بازارهای جهانی شاهد اوج ۱۳۷۵ دلاری نرخ طلا در هفته گذشته نیز بوده‌اند.
افزایش دوباره قیمت طلا که البته در این روزها تا ۱۳۲۵ دلار تعدیل نیز شده است، بر نوسان قیمت سکه و طلا در بازار داخل هم اثر گذار بود. با این وجود بهای سکه طی دو هفته اخیر به شدت تحت تاثیر افت نرخ دلار داخلی با کاهش ۱۶۰ هزار تومانی روبه‌رو بوده است. انتظارمهم دیگر اینکه تغییر فضای سیاسی به نفع دیپلماسی خارجی با حمایت مقام ارشد سیاسی کشور، خوشبینی به عادی سازی روابط با برخی از طرف‌های غربی ، انتظار برای رفع نگرانی‌های تحریمی و در عین حال بالابردن قدرت چانه زنی های سیاسی، مرتبا از قیمت ارز کاسته است.
برخی تحرکات پیش دستانه غربی‌ها به ویژه در لندن و سایر کشورهای اروپایی برای برداشتن ظاهری برخی فشارها از بانک‌ها، کشتیرانی و زمزمه‌های بازگشایی دوباره سوئیفت، خوشبینی‌ها به افت قیمت‌ها را دوچندان کرده است. در این روزها نسبت به دو هفته قبل دلار تا کف ۲۸۵۰ تومان در پیاده روهای بازار ارز نیز افت داشت و اکنون نیز در زیر ۳هزار تومان نوسان دارد. این روزها بازار همچنان به تحرکات دیپلماتیک در راهروهای سازمان ملل چشم
دوخته است