امکان توسعه منابع آبی خراسان رضوی وجود ندارد
دنیای اقتصاد- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: در افق 1420 نیاز آبی فقط در بخش شرب و صنعت این استان به یک میلیارد و 227 میلیون مترمکعب می رسد.

به گزارش ایرنا، محمدحسین جعفری افزود: این در حالی است که با توجه به شدت بحران در ذخایر زیرزمینی و تغییرات اقلیمی، امکان توسعه بخش منابع آبی خراسان رضوی وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمارها کل میزان برداشت آب از مخازن زیرزمینی خراسان رضوی سالانه چهار میلیارد و 163 میلیون مترمکعب است که از این میزان سه میلیارد و 440 میلیون مترمکعب آن در اختیار بخش کشاورزی قرار می گیرد. این در حالی است که کسری مخازن آب زیرزمینی خراسان رضوی معادل یک میلیارد و 149 میلیون مترمکعب می باشد که 60 درصد این اضافه برداشت، از مخازن در بخش کشاورزی صرف می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: از این رو در طرحهای در دست اقدام نیز عملا آبی برای مهار وجود ندارد لذا نیازمند انتقال آب از خارج حوزه برای نیاز بلندمدت استان از طریق استانهای مجاور و یا خارج از کشور هستیم. وی افزود: در این راستا طرح مطالعاتی انتقال آب از دریای عمان هم اینک در دست انجام و نیز طرحهای انتقال آب از کشورهای اطراف نیز در حال پیگیری است.

جعفری در ادامه با اشاره به مصوبه شورای عالی منابع آب مبنی بر برنامه ریزی برای استفاده ۷۵ درصدی از منابع آب تجدیدپذیر گفت: توسعه پایدار نیازمند منابع آبی پایدار و متعادل است لذا برای رسیدن به این ۷۵ درصد گام بزرگی را شروع کرده ایم. وی افزود: بسیاری از مناطق کشور برای توسعه با مشکل محدودیت منابع آبی مواجه است، در واقع در بسیاری از نقاط در برداشت آب زیرزمینی بین مردم رقابت است و در این میان خراسان رضوی رکورد دار کسری مخازن آبی سفره های زیرزمینی می باشد.

ضرورت کاهش برداشت از منابع آب تجدیدپذیر
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: هم اکنون در مشهد ۱۲۳ درصد و در خراسان رضوی بطور متوسط ۱۴۰ درصد از منابع آب تجدیدپذیر استفاده می شود که به عبارتی باید ۴۸ درصد در مشهد که در واقع میزان اضافه برداشت از مخازن زیرزمینی این دشت است و در سطح استان ۶۵ درصد کاهش یابد.
جعفری گفت: به همین منظور در قالب مدیریت مشارکتی با بخشهای ذیربط از جمله جهاد کشاورزی و فرمانداران در پی ایجاد نظام اقتصادی و حکمرانی آب هستیم که این خود نیازمند ارتقاء بازار مدیریت آب، اصلاح ساختار تصمیم‌گیری و اصلاح ضوابط و مقررات است و برای این امر هم راهکارهایی دیده شده است.

جعفری تعادل در تخصیص صحیح و کنترل برداشت آب را برای تعادل در تولید بسیار مهم توصیف و بیان کرد: در این راستا برای مدیریت مصارف صنعت، کشاورزی، شهری و محیط زیست باید به دنبال ابزار حسابداری آب باشیم و حسابداری آب هم نیازمند یک ابزار اندازه گیری تحویل حجمی آب است.

تجهیز ۹۲ درصد چاه های استان به کنتور هوشمند
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: در این راستا در سطح خراسان رضوی ۹۲ درصد چاه ها به کنتورهای هوشمند مجهز شده و سامانه جامع قرائت و کنترل از راه دور نیز فراهم شده است.
جعفری اصلاح فرهنگ بهره برداری، ایجاد بستر مناسب در جهت کنترل برداشت، مدیریت تقاضا و رعایت شرایط بهره برداری نظیر تقاضا و سطح زیر کشت و اصلاح الگوی کشت را برای مدیریت مشارکتی این امر مهم خواند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: از جمله دستاوردهای این اقدام، کاهش ساعات کارکرد، ایجاد بستر مناسب برای تشویق کشاورزان، تشویق مالکین نسبت به تمدید پروانه و کنترل نظارت چاه ها از طریق کنتورهای هوشمند بوده است.
جعفری افزود: علاوه بر این امر در خصوص چاه های غیرمجاز هم اقداماتی آغاز شده که تعداد آن ها در خراسان رضوی حدود هفت هزار و ۷۰۰ حلقه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: عمده این موارد شامل چاه های نیمه عمیقی است که متوسط بهره برداری آنها کمتر از دو لیتر در ثانیه می باشد لذا دسته بندی شده اند و از سوی شورای حفاظت منابع آب خراسان رضوی در حوزه همه آبخوان ها برای این چاه ها برنامه ریزی لازم انجام شده است.